برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ریشخند مرگ به کرونا در سواحل مازندران

بر اساس تازه ترین گزارش هیات نجات غریق و غواصی مازندران ، از ابتدای خرداد ماه و با آغاز طرح سالمسازی دریا در سواحل استان تا دیروز جمعه ۳۰ خرداد ۱۶۰ نفر در سواحل مازندران دچار غرق شدگی شدند که از این تعداد ۱۳۸ نفر مرد و ۲۲ نفر زن بودند. 

همچنین در این مدت چهار نفر پس از غرق شدن جان باختند که تقریبا در مجموع بنا بر گفته مسئولان نجات غریق با مدت مشابه سال گذشته تفاوتی نداشته است. 

همچنین اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که تمامی جان باختگان سال جاری افراد غیربومی شامل ۲ شهروند تهرانی و ۲ نفر اتباع افغانی بودند. اتباع افغانی چهارشنبه هفته پیش در ساحل نمک‌آبرود غرق شده و جان باختند.

برابری آمار غرق شدگان سال گذشته با سال جاری در سواحل مازندران در حالی است که این استان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند و بر اساس توصیه های بهداشتی باید شاهد کاهش حضور مردم در سواحل و اماکن عمومی مانند دریا باشد.

البته این آمار مربوط به ۳۷۵ نقطه از خط ساحلی مازندران است که حدود ۹۵۰ ناجی غریق در آن حضور دارند ، در حالی که ۹۵ درصد از غرق شدگان در مناطقی که طرح دریا ندارد غرق می شوند که آماری از آنها در دست نیست. 

جمعیت زیاد مراجعان به ساحل و کنترل سخت مسافران

 رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد : متاسفانه مسافران و گردشگران توجهی به توصیه های ناجیان مستقر در ساحل ندارند و بیگدار به آب می زنند. 

نقی کریمیان با اشاره به اینکه در هفته ای اخیر حضور مسافران در سواحل مازندران روند افزایشی داشته است ، افزود: متاسفانه افزایش جمعیت مانع از خدمات رسانی دقیق و گسترده می شود. 

وی گفت : به عنوان مثال روز چهارشنبه ۲۸ خرداد هشت تبعه افغانی در ساحل نمک آبرود وارد دریا شدند که به علت ناآشنایی با آب دریا و بویژه شرایط حاکم بر دریای خزر همگی دچار غرق شدگی شدند که ۶ نفر آنان توسط ناجیان غریق نجات یافتند ولی ۲ نفر جان باختند. 

رییس هیات نجات غریق مازندران با اشاره به اینکه هنوز خطر شیوع ویروس کرونا برای تجمعات وجود دارد ، گفت : شاید ویروس کرونا از راه آب دریا منتقل نشود ، اما وجود این ویروس هوشیاری بیشتر مسافران را می طلبد تا رفتار محتاطانه ای داشته باشند و به توصیه ها عمل کنند. 

به گفته او ، طبق آمار غرق شدگان سواحل مازندران ، امسال گویا نه تنها جمعیت ورودی به سواحل نسبت به سال گذشته کم نشده است ، بلکه روند افزایشی را طی می کند. 

کریمیان همچنین به اجرای پروتکل های بهداشتی در سواحل مازندران اشاره کرد و گفت : ناجیان غریق و مجریان طرح مجبور به رعایت تمامی دستور العمل های بهداشتی هستند.

وی افزود : مردمی که به ساحل می آیند در حال حاضر تقریبا هیچیک از پروتکل های بهداشتی را در ساحل دریا اجرا نمی کنند و رعایت این پروتکل ها در پایین ترین سطح قرار دارد. 

  انجام ۳۰ طرح تحقیقاتی مشترک پژوهشگاه ژنتیک با کشورهای اروپایی

این مسئول تاکید کرد: باید نظارت بیشتری بر اجرای پروتکل های بهداشتی صورت گیرد تا هم امنیت مسافران و هم سلامت و ایمنی مردم  مازندران تامین شود. 

افزایش ۲ برابری حضور گردشگران در مازندران

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران هم از افزایش حضور مسافران در استان در شرایط کرونایی سال جاری ابراز نگرانی کرد و گفت : با وجود کاهش هفت درصدی تردد خودرویی و آمار سفر به مازندران ، اما میزان اقامت گردشگران رشد ۲ برابری داشته است .

حسین حسن نژاد با اعلام این که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا دغدغه اصلی استانداری و مسئولان استان است ، افزود : سواحل مازندران در هفته های اخیر مملو از گردشگر و مسافر بوده که نگرانی ها را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا طبق گفته های علمی در طولانی مدت میان مردم زیست خواهد کرد ، گفت : به همین خاطر باید با مدیریت در مقابل ویرس کرونا ظاهر شد و تعطیلی و ممنوعیت راه به جایی نخواهد برد. 

معاون استاندار مازندران اجرای طرح دریا را نیز به منظور مدیریت بهتر سواحل عنوان کرد و گفت : حضور ناجیان در سواحل برای حفاظت از جان مسافران ضروری بود که این کار در طرح های سالمسازی و مناطق حادثه خیز محقق شده است. 

حسن نژاد رعایت پروتکل ها و دستور العمل های بهداشتی را مهم ترین رویکرد دانست و افزود: به وضوح می توان دید که تصمیم دولت برای بازگرداند فعالیت اصناف چقدر به موقع بوده و از ایجاد خسارات بیشتر جلوگیری کرد.

حضور بی شمار مسافران و مجاوران در سواحل مازندران در حالی است که برخی از مردم استان به خاطر نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا همچنان خانه نشین هستنند وفرصت حتی یک بازدید از ساحل را نداشتند.

ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا چهارمین ماه از حضور خود در مازندران را پشت سرگذاشته است ، ویروسی که هزاران نفر در این استان را به خود مبتلا کرد و جان صدها نفر را نیز گرفت.البته حتی با گذشت چندین ماه شیوع این ویروس جهان گیر در استان مازندران همچنان ادامه داشته بنابر آمارهای رسمی از سوی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران حدود ۳۳۰ نفر مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در مراکز در مانی و بیمارستانی استان بستری هستند. 

ویروس کرونا خسارات های جدی به بخش های اقتصادی مازندران وارد کرد و تقریبا تمامی بخش ها از جمله گردشگری را به تعطیلی کشاند. اما رفته رفته حوزه های اقتصادی با توصیه ها و پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفتند و با کاهش محدودیت ها از بیش از ۴۰ روز گذشته مازندران میزبانی گردشگران خود را از سرگرفته است. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)