برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تولید زخم پوش ضدمیکروبی در دانشگاه امیرکبیر

سیدعباس نوریان نجف‌آبادی دانش آموخته دکتری نساجی در خصوص طرح خود با عنوان  تکمیل زخم پوش سلولزی به‌وسیله سنتز نانوساختار متخلخل فلزی-پپتیدی جهت رهایش دارو گفت: امروزه چارچوب های فلزی-آلی کاربردهای مختلفی را در علوم پزشکی به خود اختصاص داده‌اند. 

وی گفت: این چارچوب‌ها از اتصال فلز با لیگاند آلی، حفره‌های توخالی را در ساختار خود تشکیل می‌دهند که این شبکه‌های متخلخل از جمله مواد دارورسان در سال های اخیر شناخته ‌شده اند. هرچند کاربرد این مواد در صنعت نساجی به منظور تکمیل زخم پوش‌ها و پدهای بهداشتی درمانی کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، ولی با توجه به توانایی‌های بالای این مواد در حمل دارو، آینده روشنی برای این مواد در زخم پوش‌ها انتظار می‌رود. 

دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه چارچوب گلوتامات-روی به‌عنوان زیست سازگاری و زیست تخریب‌پذیری بالا برای حمل دارو و گاز بیولوژیکی بر روی منسوج سلولزی سنتز شد، اظهار داشت: با قرار گرفتن دارو در ساختار متخلخل چارچوب فلزی-آلی رهایش کنترل شده‌ای برای دارو فراهم می‌شود و می‌توان از این زخم پوش در مدت زمان طولانی تری استفاده کرد. بر همین اساس با استفاده از گاز نیتریک اسید (گازی با خاصیت ضدمیکروبی) و داروی فلوئوراسیل (ضدسرطان پوست) می توان زخم پوشی با خاصیت ضدمیکروبی و یا پد ضدسرطانی تهیه کرد.

نوریان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه امیرکبیر، توضیح داد: در این روش به دلیل سهولت انجام، اقتصادی بودن و استفاده نکردن از حلال های شیمیایی روشی سبز شناخته می شود. به منظور پوشش دهی زخم پوش با این مواد دارو رسان از حمام فراصوت استفاده شد. در نهایت این زخم پوش در مقابل باکتری‌های و سلول سرطانی پوست، خاصیت ضدمیکروبی و ضدسرطانی خیلی قوی نشان داد.

  ۱۵۰هزار هنرمند صنایع‌دستی با دستور رئیس‌جمهوری بیمه شدند

وی با بیان اینکه از نتایج این پژوهش می‌توان در صنعت دارورسانی، زخم پوش‌ها و پدهای بهداشتی درمانی استفاده کرد، گفت: با بهینه سازی مواد سنتز شده در این پژوهش می توان برای کاربرد در غشاها، فیلترها و ذخیره سازهای نیز استفاده کرد.

این محقق با بیان اینکه از این پژوهش سه مقاله ISI استخراج شد، بیان کرد: استفاده از مواد دارورسان برای رهایش کنترل شده دارو بر روی زخم و سلول های سرطانی قابل توجه برای پژوهشگران صنعت دارورسانی و بهداشتی است که با حمایت های بیشتر در ادامه سعی بر استفاده از آزمون های حیوانی با سلول های سرطانی مختلف و تهیه نمونه نیمه صنعتی برای تولید انبوه خواهد شد.

نوریان خاطرنشان کرد: این پژوهش با همکاری دانشگاه گرانادا و به مدت  ۲ سال تحت راهنمایی دکتر همتی نژاد (عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر) و پروفسور خورخه ناوارا عضو هیات علمی دانشگاه گرانادا- اسپانیا انجام شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)