برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۵۰ هکتار به فضاهای گلخانه‌ای مازندران افزوده شد

هادی ایزدی امیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نوشهر  افزود:  از مجموع گلخانه های مازندران ، یکصد هکتار از سال ۹۷ به صورت مدرن جانمایی و تجهیز شده و بقیه هم سنتی هستنند.

وی توضیح داد :‌ از ۵۰ هکتار گلخانه جدید ۳۵ هکتار با دریافت تسهیلات بانکی با نرخ ۹ درصدی فعال شده اند و ۱۵ هکتار هم تنها با هزینه شخصی مالکان اجرایی شد.

وی عمده محصولات گلخانه های مازندران را پرورش گل و گیاه زینتی معرفی کرد و گفت : با توجه به کیفیت بالای محصولات گلخانه ای مازندران ، بیشتر آنها در داخل کشور فروخته می شود و کمتر از پنج درصد به کشورهای دیگر صادر می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران همچنین  به صدور یکهزار مجوز گلخانه از سوی نظام مهندسی و جهاد کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت : بیشتر متقاضیان صدور مجوز گلخانه دانش آموختگان جوان رشته کشاورزی هستند.

وی افزود :‌ با توجه به وضعیت جدید ، مجوز برای گلخانه کوچک مقیاس در داخل بافت روستایی تا ۳۰۰ متر مربع صادر می شود و گلخانه صنعتی خارج از بافت روستا هم بدون محدودیت هستند و در صورت تامین منابع مالی تا سطح ۳۵ هکتار سهم استان محقق خواهد شد.

ایزدی امیری در خصوص تسهیلات ارائه شده به متقاضیان هم توضیح داد : تاکنون ۴۹۰ نفر متقاضی دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند که از این تعداد  ۹۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند و بقیه نیز به دلیل عدم توانایی تامین وثیقه و بدهکاری به بانک موفق به دریافت تسهیلات نشدند.

وی افزود : همچنین ۴۵ طرح گلخانه ای به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان نیز با عقد قرارداد در بانک کشاورزی ، منتظر دریافت مبالغ تسهیلات هستند.

  سه واکسن انسانی تا پایان امسال تولید می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران سهم سال جاری استان برای احداث گلخانه را هم ۳۵ هکتار اعلام کرد.

طبق برنامه ۱۰ ساله توسعه گلخانه های کشور، وسعت این اماکن تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار برسد. در حال حاضر سطح گلخانه های کشور بیش از ۱۵هزار هکتار است که حدود ۸۰ درصد زیرکشت محصولات گلخانه ای شامل سبزی و صیفی و ۲۰ درصد نیز در بخش گیاهان زینتی و سایر محصولات میوه ای است.

هم اکنون استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)