برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فرایند رسیدگی به پرونده وام واحدهای گردشگری تسهیل می‌شود

ویروس منحوس کرونا یا همان کووید 19 با انتشار گسترده خود بخش قابل‌توجهی از مشاغل و کسب‌وکارها را در جهان تحت تاثیر قرار داد و ضرر مالی و افت چند درصدی گردشگری را بر اقتصادهای جهانی وارد کرد که گردشگری ایران نیز از این مسئله به نوعی به دور نماند و زیان و آسیب های را دید.

در ادامه ماندگاری این ویروس و و میهمان ناخوانده در بیشتر کشورهای جهان به ویژه ایران، این ویروس منحوس و شیوع آن تمامی مشاغل مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت را دچار چالش جدی کرد و تهدیداتی از جمله بیکاری نیروی انسانی متخصص، ورشکستگی سرمایه‌گذاران، افت درآمد گردشگری و توقف پروژه‌های گردشگری را برای این صنعت تا آینده ای نامعلوم به ارمغان آورد.

در راستای حمایت و مساعدت به بخش ها و حوزه های مختلف زیر مجموعه صنعت گردشگری آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، دولت و دولتمردان تلاش های فراوانی را برای حمایت از اقشار مختلف و به ویژه مشاغل آسیب دیده انجام دادند که ارائه تسهیلات، ارائه وام و حمایت های همه جانبه از جمله این موارد به شمار می رود که با جدیت همچنان در حال انجام و ادامه دارد. 

کوتاه شدن فرایند ارائه تسهیلات وام

مسئول دبیرخانه کمیته پیشگیری و مقابله با کرونای وزارت میراث‌فرهنگی، از تسهیل فرایند رسیدگی به پرونده وام واحدهای گردشگری خبر داد و گفت: بر این اساس در اسرع وقت نسبت به مطالعه و ارتباط موضوعی محتوا، تأیید اطلاعات و ارسال پرونده‌های واصله از وزارت کار به بانک‌های عامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

سید محمدکاظم خلدی‌نسب، گفت: با توجه به شیوه‌نامه اعطای تسهیلات وام دولت به کسب و کارهای آسیب‌دیده از بیماری کرونا ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کاربران در سطوح کشوری و استانی  با دسترسی متعارف به سامانه کسب وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و اعطای تسهیلات دولت در کارا از ۳۱ استان کشور با هدف بررسی درخواست‌های متقاضیان فوق برای دریافت تسهیلات حمایتی ناشی از بحران کرونا، تاکنون ۲۶۵ کاربر در سطح کل کشور تعریف شده است.

وی افزود: بر این اساس فرآیند پرونده‌های بارگذاری توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اسرع وقت نسبت به مطالعه و ارتباط موضوعی محتوا، تأیید اطلاعات و ارسال پرونده‌های واصله از وزارت کار به بانک‌های عامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

او با اشاره به تأکید معاون گردشگری مبنی بر شتاب‌دهی به فرآیند اعطای تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا افزود: در ارتباط ویدئوکنفرانس با مدیران‌کل و کاربران مذکور، روند بهینه‌سازی استفاده از سامانه برای بررسی مشکلات فنی و تخصصی و ارائه راهکار  و راهنمایی‌های لازم از طریق نمایندگان حوزه فناوری و اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مسئولان سامانه کارا و نیز مرکز فن‌اوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارتخانه انجام شد.

شناسایی حدود ۷۲۰۰ بنگاه‌ اقتصادی و دارای کد کارگاهی در حوزه گردشگری

خلدی‌نسب با بیان اینکه طبق اعلام وزارت کار و براساس شیوه نامه ابلاغی، مهلت رسیدگی به پرونده متقاضیان ۳۱ خرداد ماه سالجاری تعیین شده بود، خاطرنشان کرد: بر اساس لیست ارسالی و پالایش‌شده توسط وزارت کار، در حال حاضر حدود ۷۲۰۰ بنگاه‌های اقتصادی و دارای کد کارگاهی در حوزه گردشگری شناسایی شده است. بدیهی است تعداد یادشده منوط به ثبت نام در سامانه کارا و ارسال تقاضاهای خود برای رسیدگی در زمره پرونده های قابل بررسی توسط حوزه گردشگری وزارتخانه و انعکاس به بانک‌های عامل قلمداد خواهد شد و با برگزاری این نشست ویدئوکنفرانس با تمامی استان‌های کشور،   روند رسیدگی سرعت داده خوهد شد.

او افزود: بنگاه‌های اقتصادی و دارای کد کارگاهی شناسایی شده و ارائه از سوی وزارت کار در حوزه‌های صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی نیز تحت بررسی و رسیدگی هستند.

مسئول دبیرخانه کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تأکید کرد: ارائه راهنمایی‌های فنی و کارشناسی در نشست مجازی مذکور موجب شد تا به سوالات کاربران استانی سامانه کارا در خصوص برخی از موانع پیش‌روی کاربران نظیر مشاهده نکردن گزینه‌های تعریف‌شده سامانه کارا، گزارش‌گیری، نبود امکان تأیید پرونده‌ها و سایر مشکلات فنی پاسخ‌های لازم اعلام شود.

شیوع کرونا در ایران و تعطیلی حوزه گردشگری

به گزارش ایرنا،در پی شیوع و ورود ویروس کرونا ( بیماری کووید-۱۹) از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین و اوایل اسفند ماه به ایران، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پیرو دستور العمل و تاکید دولت و  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اطلاعیه های جداگانه در تاریخ های گوناگون بنا به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تورهای گردشگری، عدم برگزاری اجتماعات غیر الزامی و لزوم‌  رعایت توصیه‌های اکید پزشکی و بهداشتی،تمامی برنامه‌های حوزه گردشگری را تعطیل و بازدید از مناطق مختلف گردشگری و موزه ها را در سراسر کشور تعطیل کرد.

پیش از این همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، وزارت میراث فرهنگی در اطلاعیه‌ای تمامی برنامه‌های فرهنگی، گردشگری و … که تا اطلاع ثانوی اسفندماه 98 و سپس در ماههای اول سال 99 تعطیل اعلام کرد تابدین طریق از شیوع و انتقال ویروس کرونا در کشور جلوگیری و به نحوی زنجیره انتقال این ویروس منحوس قطع شود.

کرونا و ضرر به گردشگری و مشاغل

شیوع ویروس کووید ۱۹ یا کرونا، صنعت گردشگری را نیز به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد در کنار نفت و خودروسازی دچار تعطیلی و خسارات فراوانی کرد خساراتی که به دلیل تداوم شیوع بیماری کرونا و تعطیلی ادامه‌دار صنعت گردشگری در ایران و جهان همچنان برآورد قطعی خسارات را با چالش رو به رو کرده است.

در شرایطی که صنعت گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد در جهان سودآور، ارزآور و مورد توجه همه کشورهای دنیا قرار داشت، کرونا و شیوع آن تمامی مشاغل مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت را دچار چالش جدی کرد و تهدیداتی از جمله بیکاری نیروی انسانی متخصص، ورشکستگی سرمایه‌گذاران، افت درآمد گردشگری و توقف پروژه‌های گردشگری را برای این صنعت تا آینده ای نامعلوم به ارمغان آورد.

ویروس کرونا با انتشار گسترده خود بخش قابل‌توجهی از مشاغل و کسب‌وکارها را در جهان تحت تاثیر قرار داد و ضرر مالی و افت چند درصدی گردشگری را بر اقتصادهای جهانی وارد کرد که گردشگری ایران نیز از این مسئله به نوعی به دور نماند و زیان و آسیب های را دید.

  صادرات زعفران ۱۵ درصد افزایش یافت

سازمان بین‌المللی کار در گزارشی به ارزیابی مقدماتی خود از تاثیر همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ بر بخش‌های مختلف اقتصادی و صنایع خاص پرداخته که بیشتر از سایر بخش‌ها در معرض آسیب قرار دارند. بخش‌هایی از این گزارش، تحت عنوان گزارش «کرونا، نیروی کار و حمایت اجتماعی» از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی انتشار یافته و عوارض ناشی از کرونا بر صنعت گردشگری و زیر مجموعه های آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

افت ۴۵ تا ۷۰ درصدی گردشگری

در صنعت گردشگری، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این صنعت که ۵/ ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهد، در اثر بحران کرونا با افت ۴۵ تا ۷۰ درصدی روبه‌رو شده است. هرچند گردشگری یکی از پویاترین و در حال رشدترین بخش‌های اقتصادی در جهان به‌شمار می‌رود و با توجه به اینکه تعداد زیادی از ۳۱۹ میلیون شاغلِ این بخش را زنان و جوانان تشکیل می‌دهند، حمایت از نیروی کار این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون گردشگری کشور با اشاره به آسیب‌های واردشده به صنعت گردشگری در دوران کرونا گفت: «اعتقاد دارم که با همدلی و وحدت می‌توانیم از این بحران عبور کنیم و دوباره شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود.»

جبران آسیب ها و رونق گردشگری نوید بخش این صنعت

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه برای جبران آسیب‌های واردشده به صنعت گردشگری بعد از مهار کرونا، در گفتگویی، تصریح کرد: «برنامه‌های بسیار خوبی در این حوزه برای زمان بعد از مهار کرونا در نظر گرفته‌شده و مطمئن هستم که دوباره شاهد رونق صنعت گردشگری و جبران آسیب‌ها خواهیم بود.»

ولی تیموری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر این بیماری بر صنعت گردشگری در دنیا، اضافه کرد: «این ویروس جابه‌جایی و ارتباط بین انسان‌ها را هدف قرار داده و بیشترین آسیب را صنعت گردشگری از این ویروس در سطح جهانی دیده است و بعد از جنگ جهانی دوم چنین اتفاقی در حوزه گردشگری نیفتاده بود.»

شیوع کرونا در روزهای طلایی گردشگری

معاون گردشگری کشور افزود: «این آسیب از این نظر سخت‌تر بود که ما در اوج سفر با این مشکل روبه‌رو شدیم. یعنی در زمان طلایی روزهای نوروز که ایام پررونق گردشگری داخلی و خارجی ما بوده است، شاهد شیوع این ویروس بودیم.»

او ادامه داد: «در حوزه گردشگری ما یک بخش قبل از کرونا را نیز داریم، واقعیت این است که نیمه دوم سال 98 با توجه به اتفاقات و حوادثی که روی داد چه در داخل و چه حوادث منطقه‌ای باعث شد تا صنعت گردشگری آسیب‌هایی ببینید و در همین شرایط در آستانه نوروز با شیوع ویروس کرونا این آسیب‌ها بیشتر شد و بسیاری از تأسیسات گردشگری در کشور آسیب‌هایی دیدند و این آسیب‌ها به این دلیل برای ما مهم است که صنعت گردشگری در ایران یک صنعت نوپاست.»

سناریوی بین‌المللی برای مدیریت بحران کرونا

معاون گردشگری کشور یادآور شد: «این در حالی است که برنامه‌های مختلفی را در حوزه گردشگری چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی تدارک دیده بودیم که از آن جمله می‌توان به جذب گردشگر از چین همزمان با سال نوی چینی اشاره کرد، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این برنامه‌ها متوقف شود، اما به‌منظور جبران این خسارت‌ها و نیز بعد از مهار کرونا برنامه‌های بسیار خوبی برای رونق سفر و گردشگری در کشور خواهیم داشت.»

معاون وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: سناریوی کاملاً بین‌المللی برای مدیریت بحران وجود دارد و کمیته بحران در سازمان جهانی گردشگری نیز تشکیل‌ شده است. ما برای مدیریت بحران در صنعت گردشگری مسیری را طی کردیم که منطبق با همان سناریوی مدیریت بحران جهانی است.

وی افزود: در گام اول مدیریت بحران برای شیوع ویروس کرونا چون ابعاد آن مشخص نبود و همزمان با اوج سفرها بود با توجه به آن‌که در نیمه دوم اسفند وارد فصل های‌ گردشگری بین‌المللی و اوج گردشگری داخلی می‌َشدیم، موجب شد تا برای صنعت گردشگری شرایط بغرنجی به وجود آید به این منظور سعی کردیم جو را آرام کنیم.

تسهیلات دولت با تلاش وزیر میراث محقق شد

تیموری افزود: گام دوم موضوع حمایت مطرح بود برای دریافت این حمایت‌ها باید طبق الگوی بین‌المللی تمام تلاش خود را می‌کردیم تا وارد بسته‌های حمایتی دولت بشویم، که خوشبختانه این امر با تلاش‌های  علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محقق شد.

وی اضافه کرد: همچنین با سازمان همکاری‌های اسلامی مکاتبه کردیم که اگر قرار شد حمایتی از کشورهای عضو در بخش گردشگری انجام دهند، شامل کشور ما نیز بشود. نامه‌ای در دو نوبت برای سازمان جهانی گردشگری ارسال کردیم تا بتوانیم از حمایت‌های بین‌المللی نیز برخوردار شویم.

تیموری تصریح کرد: به دنبال بسته تشویقی هستیم و به شکل شفاهی از  نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری قول گرفتیم تا یک خط اعتباری سفر بعد از کرونا در اختیار خانواده‌ها قرار دهند البته این بسته هنوز مصوب نشده است. در گام سوم وارد بازگشایی تدریجی سفرها برای سفرهای کاری و اضطراری شدیم.

کرونا قابل پیشگیری است

بیماری کرونا یا همان کووید 19 اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک و نیم متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند.

همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

همگان باید فاصله گذاری را رعایت کنند

از همه مهمتر اینکه همه آحاد مردم و اقشار مختلف باید در این ایام خاص فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کرده و به مجموعه توصیه های موکد ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل کنند.

همه متخصصان، پزشکان و کارشناسان معتقدند که راه شکست کرونا و عبور از این بحران و از همه مهمتر قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس، رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط همگان، شیوه نامه های بهداشتی و پزشکی است و این این مهم بدون شک با عزم واراده و همکاری همگان در سراسر کشور میسر خواهد شد.  

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)