برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قیمت تمام‌شده مرغ زنده کیلویی ۱۲ هزارتومان است

«پرویز فروغی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ضرر هنگفت صنعت مرغ گوشتی کشور در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: اکنون هر کیلوگرم مرغ زنده را درب مرغداری‌ها با نرخ بین ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند که در برخی شهرها با برخورد سازمان تعزیرات حکومتی روبرو شده‌اند.

به گفته دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور، قیمت مصوب مرغ زنده برای سال ۹۸ حدود هشت هزار و  ۵۵۰ تومان بود که با نرخ تمام شده امسال تفاوت زیادی دارد.

وی اظهارداشت: اکنون در شهر مشهد با تولیدکنندگانی که مرغ زنده را کیلویی ۱۰ هزارتومان می‌فروشند، برخورد می‌شود در حالی که تولیدکنندگان در حال ضرر هستند.

کمبود تولید مرغ و افزایش قیمت

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: طی روزهای اخیر با افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار روبرو هستیم زیرا به دلیل افزایش هزینه‌های تمام شده تولید از جمله نهاده‌های طیور، تولیدکنندگان توان تولید ندارند.

وی کمبود نقدینگی تولیدکنندگان را علت اصلی کاهش روند تولید دانست و افزود: به طور مثال یک واحد تولیدی برای تامین ۱۰۰ تن دان با مبلغ دو هزارو ۵۰۰ تومان ۲۵۰ میلیون تومان باید هزینه می‌کرد امسال با افزایش دو برابری قیمت دان باید همان نهاده را با ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کند.

به گفته فروغی، در صورت ادامه این روند در ماه آینده دچار کمبود  عرضه گوشت مرغ در بازار می‌شویم.

کمبود و افزایش دو برابری قیمت دان

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با اشاره به اینکه اکنون تولیدکنندگان با معضل کمبود دان روبرو هستند ادامه داد: اکنون قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار هفت هزار تومان و ذرت دو هزارو ۷۰۰ تومان است،  بنابراین تولیدکنندگان توان خرید خوراک طیور با این قیمت‌ها و عرضه محصول با قیمت مصوب سال گذشته را ندارند.

فروغیاضافه کرد: به دلیل افزایش نرخ روزافزون نهاده‌های طیور، تولید این محصول کاهش یافته است و ادامه این روند به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه تقاضا برای گوشت مرغ نرمال نیست، گفت: در صورت افزایش مصرف این محصول قیمت به بیش از ۲۰ هزارتومان افزایش می‌یابد بنابراین انتظار می‌رود دولت برای رفع مشکل تولیدکنندگان صنعت طیور چاره‌ای بیندیشد.

  ویروس کرونا در اجتماعات ماندگاری بیشتری دارد

تولیدکنندگان، توان عرضه مرغ زنده با قیمت هشت هزار و ۵۵۰ تومان را ندارند

 نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به افزایش مولفه های تولید در سال جاری، تولیدکنندگان امکان عرضه مرغ زنده با قیمت هشت هزار و ۵۵۰ تومان را ندارند و در حال زیان هستند.

«حبیب اسدالله‌نژاد» افزود: اکنون براساس افزایش نرخ نهاده ها و دیگر مولفه های تولید، قیمت مرغ زنده بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است و عرضه آن کمتر از این قیمت باعث کاهش توان تولید خواهد شد.

وی براین باور است که اگر دولت کنجاله سویا و ذرت مورد نیاز صنعت طیور را با قیمت مصوب تامین کند، عرضه مرغ زنده کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان ضرر تولید را در پی دارد و این امر امکان پذیر نیست.

به گفته اسدالله‌نژاد، طبق مصوبه سال گذشته نهاده های طیور، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده هشت هزار و ۵۵۰ تومان و گوشت مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان محاسبه شده بود اما امسال با افزایش نرخ دان امکان عرضه مرغ زنده با قیمت مصوب سال گذشته نیست.

وی تصریح کرد: اکنون تولید گوشت مرغ طبق روال در حال انجام است و کمبودی در این زمینه نداریم.

 نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: هر ساله در این فصل به دلیل شدت گرما و افزایش تلفات با اندکی کاهش تولید روبرو می شویم که این امر در افزایش قیمت محصول نهایی موثر است.

اسدالله نژاد اضافه کرد: برای تولید متعادل گوشت مرغ در کشور نیاز است که طبق روال گذشته در هر دوره بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ قطعه جوجه ریزی صورت بگیرد تا صنعت با مشکل جدی روبرو نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار مصرف بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)