برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شهر سلولی؛ شهری به وسعت درمان همه بیماری‌ها

همانطور که از اسم سلول‌های بنیادی مشخص است، این سلول های بنیاد بدن را تشکیل می دهند؛ بنابراین این توانایی را دارند که به تمامی سلول های بدن تبدیل شوند. این سلول کلید درمان اکثر بیماران مثل بیماران نخاعی و ام اس است که پزشکان از آنها قطع امید می کنند.

حتی چندی پیش مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان به ایرنا درباره سلول درمانی بیماری کووید ۱۹ گفت: گزارش های اولیه حاکی از تاثیر مثبت سلول‌های بنیادی به خصوص سلول های بنیادی مزانشیمی در تعدیل واکنش‌های سیستم ایمنی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده است.

وی اظهار داشت: گزارش اولیه حاکی از تاثیر مثبت سلول های بنیادی به خصوص سلول های بنیادی مزانشیمی در تعدیل واکنش های سیستم ایمنی و ترمیم بافت های آسیب دیده است. همچنین سلول درمانی می تواند روش موثری در درمان بیماری کووید ۱۹ باشد.

پزشکان و محققان اماراتی نیز در درمان بیماری کرونا از سلول‎های بنیادی استفاده می‌کنند و به این خاطر از وزارت اقتصاد این کشور گواهی ثبت اختراع دریافت کرده اند. خبرگزاری رسمی امارات (وام) اعلام کرده است که در این شیوه، سلول‎های بنیادی از خون بیمار مبتلا گرفته و پس از  فعال‎سازی آن دوباره به بیمار تزریق می‌شود. همچنین  فرض بر آن است که با تزریق سلول‎های بنیادی، سلول‎های ریه احیا و واکنش سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کرونا تعدیل می‎یابد و در نتیجه به سلول‎های سالم آسیب نمی رسد.

با توجه به اهمیت سلول های بنیادی در درمان بیماری ها، وجود شهری به نام «شهر سلولی» که متولی آن دانشگاه خوارزمی است، بسیار به جامعه ما و حتی سایر کشورها کمک می کند. شاید جای چنین مرکز تخصصی با وسعت ۶۰ هکتار در زمینه سلول های بنیادی خالی بود.

همچنین این مرکز می تواند در زمینه اشتغال زایی کمک قابل توجهی به هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان و استفاده از پتانسل جوان کشور داشته باشد.

شهر سلولی متشکل از شتابدهنده‌های تخصصی 

عزیزالله حبیبی رییس دانشگاه خوارزمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: شهر سلولی مجموعه ای متشکل از شتابدهنده هایی است که شرکت های فعال در حوزه سلول های بنیادی در فضای فیزیکی آن مستقر می شوند.

  نانوذرات در غذای طیور برای رشد و سلامت

وی ادامه داد: شتابدهنده ها بر اساس فعالیت و خروجی محصول خود مجوز تولید و حمایت های لازم را از معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت می کنند و بر اساس آن در مجموعه کار تولید را نیز انجام می دهند. هم اکنون ما در حال امضا قراردادهای تکمیلی در این زمینه هستیم.

حبیبی گفت: در ابتدا یک شرکت خصوصی برای انجام قرارداد ساخت فضای فیزیکی وارد عمل شده است که در زمان کرونا پروژه متوقف شد. دعوت می کنیم تا سایر شرکت ها برای ادامه فعالیت های شهر سلولی با ما همکاری کنند.

شتابدهنده، دانش‌بنیان و احداث بیمارستان

رییس دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: برنامه ریزی شده که عملیات اجرایی شهر سلولی در سه فاز شتابدهنده ها، ورود به مراحل تولید و شرکت های دانش بنیان و احداث بیمارستان با همکاری وزارت بهداشت در خصوص سلول های بنیادی انجام شود.

وی با بیان اینکه شهر سلولی در کرج و در متراژ ۶۰ هکتار احداث می شود، تصریح کرد: احتمال دارد فضای فیزیکی شهر سلولی به صورت عمودی باشد تا سطح اشغال کاهش پیدا کند و سپس به متراژ آن افزوده شود. همچنین ما اکنون در مرحله اولیه هستیم که در صورت به نتیجه رسیدن و استقرار شتابدهنده ها مراحل بعدی انجام می شود.

حبیبی عنوان کرد: تشکیل، مدیریت و هدایت شتابدهنده شهر سلولی توسط بخش خصوصی انجام می شود. هر شرکت دانش بنیان و هسته پژوهشی در هر جای ایران که قصد فعالیت در زمینه سلول های بنیادی را داشته باشد، می تواند در شهر سلولی مستقر شود.

رییس دانشگاه خوارزمی با اعلام اینکه شهر سلولی توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود، تصریح کرد: در ابتدای ساخت این مرکز برنامه ای برای استفاده از بودجه دولتی نداریم اما در ادامه کار از شتابدهنده ها حمایت می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)