برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مأموریت‌های علمی و فناوری دانشگاه‌ها در حد انتظار نیست

“منصور کبگانیان” عصر سه‌شنبه در حاشیه یکصد و سی و سومین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این جلسه دو موضوع مهم و اساسی مطرح شد، افزود: در بند یک و نخستین دستور جلسه، گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد.

وی ادامه داد: در واقع پیش از این، ستاد نقشه جامع علمی کشور از وزارت بهداشت درخواست کرده بود که بحث مأموریت گرایی دانشگاه های کشور را که باید طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت مأموریت های ویژه سوق پیدا کنند، تقویت سازد.

کبگانیان با بیان اینکه «امروز گزارش بسیار خوبی از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و سلامت مبنی بر اینکه در استان های مختلف، مأموریت های دانشگاه ها به چه شکلی توزیع شده، ارائه شد» گفت: البته تعدادی از اعضا درخواست کردند که معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص ویروس کرونا گزارش به روز شده ای را ارائه کند ضمن آنکه اعضای جلسه از تلاش های شبانه روزی ستاد مقابله با کرونا تقدیر و تشکر کردند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین اظهار کرد: اگر خدای نکرده به علت برخی سهل انگاری ها آمارهای مربوط به شیوع کرونا در کشور گاهی نگران کننده می شود، این بر عهده دستگاه خاصی نیست؛ چراکه آنها تلاش بی وقفه ای همواره در طول این مدت داشته اند و ما از مردم عزیز می خواهیم که به جدیت، رعایت مسائل بهداشتی را داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به دستور جلسه دوم امروز ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، در این محور نیز بحث ماموریت گرایی دانشگاه ها مطرح است، افزود: بحث اصلی امروز ستاد نقشه جامع علمی کشور در خصوص اصلاحات و اختیاراتی بود که دانشگاه جامع امام حسین (ع) برای ارتقای آیین نامه خود درخواست کرده بود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: مشکلی که ما درخصوص ارتقاء ارتقاء دانشگاه ها داریم این است که برخی از دانشگاه ها برخلاف نظر اساتید خود، ماموریت گرایی دانشگاه ها را قبول ندارند. این درحالی است که آنها بایستی در از طریق دستگاه ها اجرایی و صنعتی که پروتکل و قراردادهای زیادی با کشورهای صنعتی دارند بدنبال ماموریت علمی و فناوری قابل انتظار باشند که متاسفانه ما از سوی آنها شاهد نیستیم.

وی درعین حال با اشاره به اینکه، خوشبختانه دانشگاه جامع امام حسین (ع) به طور معمول از این ماموریت ها برخوردار است، افزود: مدارکی وجود دارد که علاوه بر اینکه از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی و ستاد کل فرماندهی کل قوا ماموریت های ویژه ای به این دانشگاه ابلاغ شده است، از سویی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماموریت های فنی و صنعتی و همچنین مدیریتی و علوم انسانی به دانشگاه امام حسین (ع) ابلاغ شده است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در واقع دانشگاه امام حسین (ع) که در جلسه امروز در صدد دریافت مجوزهای خاص از ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بود، با این ماموریت های ویژه قصد دارد که ارتقای هیأت علمی و اساتید خود را بر اساس این ماموریت ها مورد سنجش قرار دهد.

  برگزاری بازارچه خیریه در حمایت از محصلان کم‌بضاعت

وی ادامه داد: دانشگاه امام حسین (ع) در چهار ماده از جمله حوزه امیدآفرینی، شاگرد پروری و تربیت شاگردان قوی و افزایش سطح علمی اساتید، بحث پژوهش و تکیه ویژه به حل مسأله با اندازه گیری از طریق  شاخص های ثبت اختراع و انتشار مقالات و کتب و همچنین مسأله‌یابی به عنوان ماده چهار، می خواهد علاوه بر تعریف مسوولیت از طریق هیأت علمی در این دانشگاه مسأله‌یابی کند و با دستگاه های طرف قراردادشان ارتباط داشته باشند و بتوانند مسائل را به صورت پروژه تعریف کنند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: در نهایت و پس از بحث های مفصل و با توجه به اقدام ملی ۲۱ از راهبرد کلان شش نقشه جامع کشور که در آنجا ما وظیفه داریم به عنوان نقشه جامع کشور آئین نامه ارتقاء را بازنگری کنیم، در مورد دانشگاه امام حسین(ع) برای زمان محدود ۴ سال اختیار داده و تغییرات مشخصی اعلام شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این دانشگاه از جمله دانشگاه های دستگاهی است و در حوزه دفاعی کشور فعال است، قرار شد دانشگاه امام حسین(ع) چهار سال این آیین نامه را به صورت آزمایشی انجام دهد و موظف شد گزارش ها را طبق مصوبه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی ارائه کند تا بعد از این مدت، یک جمع بندی صورت گیرد و گام های بعدی این کار به پیش رود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه، اظهار امیدواری کرد که سایر دانشگاه های کشور نیز ماموریت های خاص خود را توجه داشته باشند.

کبگانیان درعین حال گفت: البته وزیر علوم نیز در جلسه امروز تاکید داشتند که در بحث ماموریت گرایی دانشگاه ها تسریع داشته باشند و ما نیز تاکید داشتیم که بحث آیین نامه در دانشگاه های مختلف مورد بحث قرار گیرد که از زیرنظام های مختلف برخوردار است.

وی همچنین گفت: نکته بعدی نیز این است که نظام رتبه بندی دانشگاه های را نیز ما از وزیر علوم خواسته ایم و همانطور که در سند آمایش نیز وجود دارد، این موضوع صرفاً بر اساس مقاله آی اس آی نباشد و نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس شاخص های خاصی باید باشد که وزارت علوم به ما کتبا اعلام می کنند تا برای تصویب در دستور کار قرار گیرد.

کبگانیان گفت: البته ما با آی اس آی مخالفتی نداریم اما مقاله ای که خروجی یک پژوهش باشد چه در آی اس آی چه در اسکاپوس و همچنین در آی اس سی و مجلات معتبر مورد قبول است؛ اما مشکل این است که مقاله برای مقاله تنظیم شده است و این درحالی است که مقاله بایستی محصول جانبی حل یک مسأله باشد؛ به طوری که مسأله ای حل و ثبت شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)