برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سامانه پایش دانشگاه آزاد را به قطب تولید داده منسجم تبدیل می‌کند

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه هیأت ممیزه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست محمدمهدی طهرانچی و با حضور بیژن رنجبر قائم مقام رییس دانشگاه و سایر اعضا برگزار شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این که جریان کاملی در یک سال آینده در راستای کیفیت و کارآمدی در این دانشگاه شکل می گیرد، اظهارداشت: بحث کارآمدی در این دانشگاه بسیار حایز اهمیت است که باید در صدر توجه مجموعه دانشگاه باشد، البته در این راستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحول است.

طهرانچی ادامه داد: یکی از مباحث تحولی در این دانشگاه، انسجام‌بخشی به پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها بود. در این زمینه مفهومی به نام «دانشگاه حل مساله» داریم که در این بستر می‌توانیم به آن جامه عمل بپوشانیم.

وی خاطرنشان کرد: در سند دانشگاه اسلامی بر «ساماندهی نظام موضوعات پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و فرآیند راهنمایی کارآمد جهت رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه اسلامی با تأکید بر پیوستگی آموزش و پژوهش» و «طراحی نظام موضوعات و اولویت‌های پژوهشی» تأکید شده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز براساس این سند، در همین راستا حرکت کرده و خواهد کرد.

وی تاکید کرد: براساس اسناد بالادستی، از سال گذشته سامانه «پایش آزاد» در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده و پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها از مرحله ارائه پروپوزال تا مرحله دفاع در این مجموعه بارگذاری و مدیریت شده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه آماری از تعداد موضوعات، برنامه‌های علمی، اساتید و دانشجویان فعال در سامانه پایش آزاد، گفت: تا به امروز ۱۹ موضوع کلان پژوهشی در این سامانه بارگذاری شده که نظام موضوعات مربوط به آن احصاء شده و دانشجو می‌تواند از این نظام موضوعات برای پایان‌نامه یا رساله خود استفاده کند. این سامانه از اردیبهشت سال گذشته آغاز به کار کرده و فاز دوم آن اردیبهشت سال جاری شروع شده و ۱۵۵ هزار نفر کنشگر فعال شامل استاد یا دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در این سامانه فعالیت می‌کنند.

طهرانچی افزود: ۱۸ هزار و ۳۰۰ استاد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی، پنج هزار و ۶۰۰ استاد مدعو، ۱۱ هزار رساله دکتری و ۷۹ هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد و هفت هزار و ۴۰۶ پایان‌نامه رساله پزشکی در سامانه ثبت شده است. همچنین ۲۴ برنامه علمی که هرکدام یک چالش ملی یا منطقه‌ای است، در این سامانه بارگذاری شده که نزدیک به ۱۰ درصد از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و هشت درصد رساله‌های دکتری در قالب این برنامه‌های علمی است، البته این عدد به ۵۰ درصد نیز می رسد.

  اساتید با هر سلیقه سیاسی به پویش مهر استادی بپیوندند

وی با بیان این که بستری در این سامانه فراهم شده تا استاد و دانشجو بتوانند به راحتی ارتباط برقرار کرده و راجع به موضوعات علمی و پژوهشی، پایان‌نامه و رساله‌ها و… تبادل اطلاعات کنند، خاطرنشان کرد: این سامانه که یک نوع نظام‌مند کردن دانش است، می‌تواند در آینده دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان قطب تولید داده منسجم معرفی کند. همچنین این سامانه، دانشگاه آزاد اسلامی را از سیستم جزیره‌ای به یک سیستم شبکه‌ای، نظارت‌پذیر و شفاف تبدیل می کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی از مباحث جدی در سامانه پایش آزاد، کنترل سقف راهنمایی پایان‌نامه و رساله‌هاست که بسیار حائز اهمیت خواهد بود. طرح پایش یکی از اهداف غایی نظام آموزشی کشور بود که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان به جای خیابان انقلاب، از دانشگاه جهت داده شود. خوشبختانه این موضوع امروز در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد.

طهرانچی عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که دکتر ضیایی کار خود را به عنوان سرپرست موقت مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شروع کرد، گفت: می‌توانیم از تجربه خوب وی در نظام‌دهی و جهت‌دهی مؤثر دانشگاه استفاده کنیم و امیدوارم با همین نگاه، استاندارد کردن افراد به معنای استاندارد کردن سیستم و ارتقای افراد به معنای ارتقای سیستم دانشگاه باشد.

وی ضمن تشکر از فعالیت‌های علمی اعضای هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دوره‌های هیأت ممیزه در دانشگاه دو ساله است و امروز جلسه آخر این دوره از هیأت ممیزه خواهد بود. از این پس، با توافق شورای عتف، دو هیأت ممیزه در دانشگاه شروع به کار خواهد کرد تا امور و روند ارتقای اعضای هیأت علمی با سرعت و کیفیت پیش برود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)