برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پرونده ثبت قرآن زعفرانی تکمیل شد

صدیقه قدرت‌آبادی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قرآن زعفرانی یکی از متون مذهبی به خط نسخ با ترجمه فارسی بوده که کاتب آن «ابوالفخر بن ابی الفضل الزعفرانی» است که در سال ۵۴۶ هجری قمری و همزمان با دوره سلجوقی مورد کتابت قرار گرفت.

وی عنوان کرد که محل کتاب این قرآن نفیس به احتمال زیاد به نیشابور باز می‌گردد و تعداد اوراق این قرآن ۳۲۶ برگ و در ۱۱ سطر به رشته تحریر درآمده است.

قرآن زعفرانی، کهن‌ترین نسخۀ قرآنی کامل و تاریخ‌دار بوده که ترجمۀ فارسی آن تنها به قصد برگردان آیات و نه در شرح و تفسیر آن در میان سطور قرآنی، کتابت و روایت شده است.

مدیر موزه رضا عباسی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۷ اثر منقول فرهنگی، هنری و تاریخی این موزه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده،  تاکید کرد: این آثار شامل شاهنامه قوام، عالم آرای شاه اسماعیلی، برگه از شاهنامه دموت، شاهنامه داوری، کتاب تنگلوشای بابلی، ساغر مفرغی، شمشیر آهنی، کاسه سیمین، تندیس مفرغی حیوان تلفیقی، سرعلم فلزی و ۱۶ برگ از شاهنامه شاه‌اسماعیل دوم است.

به گفته وی این آثار در یک مرحله و در سال ۱۳۹۷ به فهرست ملی اشیای کشور اضافه شد.

موزه رضا عباسی کاشانی طی سال ۱۳۵۶ در خیابان شریعتی – نرسیده به پل سید خندان تهران گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، «رضا عباسی» نامگذاری شد.

این موزه شامل آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن ۱۳ هجری که در سه تالار شامل تالار پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی و تالار نگارگری و خوشنویسی به نمایش گذاشته شده است.

  دسترسی به واکسن کووید ۱۹ تا اواسط مرداد

مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه بسیار متنوع بوده و آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار را در برمی‌گیرد.

آثار موجود در موزه «رضا عباسی» بر اساس ترتیب زمانی به نمایش درآمده، بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند؛  این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصر به فرد است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)