برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آمادگی بخش خصوصی برای حضور در طرح‌های پتروپالایشگاهی

«رضا پدیدار» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: در تولید فرآورده‌های نفتی با توجه به افزایش ظرفیت تولید و سیاست‌های انقباضی توزیع،‌ و همچنین قیمت تمام شده پایین، مزیت نسبی انرژی به مزیت رقابتی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف امضای قراردادهای مختلف نفتی با پیمانکاران ایرانی تحرک در بخش تولید است،‌ ادامه داد: هدف این است که به توجه به توقفی که در تولید حاصل شده، بتوان واحدها را نیمه فعال نگه داشت.

این فعال بخش خصوصی افزود:‌ باید قراردادهای همکاری را با ظرفیت بخش خصوصی که آزاد است، اجرایی کنیم تا صنعت نفت درجا نزند.

پدیدار با بیان اینکه چند سالی است برای جدایی نفت از اقتصاد تلاش می‌شود،‌ گفت: نفت مزیت اقتصاد ایران به شمار می‌رود و باید تلاش کنیم تا پتانسیل اقتصاد نفت به اقتصاد ملی و توسعه کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه برای جریان توسعه کشور نیاز داریم تا از منابع هیدرو کربوری درست استفاده کنیم، افزود: ایران از نظر جغرافیایی به بازارهای بزرگی دسترسی دارد. از یک سو به ۱۵ کشور خاورمیانه نزدیک است و از سوی دیگر، ۱۴ کشور اوراسیا وجود دارد که به تازگی تفاهم‌نامه ترجیحی با آنها امضا شده است. همچنین ۱۲ کشور شمال آفریقا نیز می‌تواند بازار خوبی برای ایران باشد زیرا علاوه بر تعامل تاریخی و گسترده، صادرات محصولات تکمیلی با ارزش افزوده بالا می‌تواند دستاورد خوبی برای اقتصاد ایران داشته باشد .

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ظرفیت بلااستفاده خالی در کشور در بخش سازندگان، پیمانکاران، انرژی‌های تجدیدپذیر و مشتقات نفتی را می‌توانیم تبدیل به ارزش افزوده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه انرژی مزیت نسبی داریم،‌ ادامه داد: تولید نفت خام و همچنین فرآورده‌های نفتی با قیمت تمام شده ارزان‌تری در ایران انجام می‌شود و حتی نفت خام تولید شده در ایران در بین کشورهای منطقه پایین‌ترین قیمت تمام‌شده را دارد.

  قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد به‌زودی کاهش می‌یابد

پدیدار گفت:‌ از همین رو در تولید فرآورده‌های نفتی با توجه به افزایش ظرفیت تولید و سیاست‌های انقباضی توزیع،‌ و همچنین قیمت تمام شده پایین، این مزیت نسبی انرژی به مزیت رقابتی تبدیل شده است.

به گفته پدیدار، اقتصاد بدون نفت شعار مناسبی نیست، بلکه باید تلاش کنیم تا اقتصاد نفت را در اختیار گرفته و پتانسیل ملی را در استفاده از انرژی افزایش دهیم.

وی ادامه داد:‌ بنابراین باید این ارزش افزوده در تولید انرژی را به سایر صنایع مادر و واسطه‌ای منتقل می‌کنیم و نسبت به تولید کالا و تجهیزات مورد نیاز همسایگان اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ۷۵ درصد از ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ شرکت پایین‌دستی صنعت نفت در بخش خصوصی خالی است،‌ افزود: باور به بخش خصوصی ،‌اعتماد و اعتبار دادن به این بخش، اقتصاد ملی را نجات می‌دهد.

وی به فراخوان وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی اشاره کرد و گفت: روح حمایت از بخش خصوصی با استفاده از سرمایه مردمی در این طرح مشهود است تا آنجا که ۳۰ درصد سرمایه مورد نیاز از سوی سرمایه‌گذار و ۷۰ درصد باقی مانده از مسیرهای مختلف مانند مشارکت مردم و یا اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.  

پدیدار مزیت این طرح را تنفس خوراک آن دانست و افزود:‌ تا مدتی خوراک به صورت نسیه تحویل می‌شود و بعد از آن سرمایه‌گذار باید تسهیلات خوراک را بازپرداخت کند.

وی تاکید کرد:‌ بخش خصوصی اعلام آمادگی می‌کند که شرکت‌های این بخش در حوزه‌های مختلف آمادگی کامل دارند در این طرح مشارکت مستقیم داشته باشند.  

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)