برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دارورسانی هوشمند برای درمان سرطان با استفاده از عصاره زرشک

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهشید گیوریان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی پزشکی در خصوص طرح خود با عنوان «سنتز و مشخصه‌یابی نانوذرات حساس به اولتراسوند با ساختار هسته پوسته به منظور دارورسانی کنترل شده» گفت: این طرح ادامه یک پروژه دکتری و در راستای دارورسانی هوشمند برای درمان سرطان اجرایی شده است.
وی با تاکید بر اینکه در این پروژه از داروی طبیعی که از عصاره زرشک با خاصیت ضد سرطانی، آنتی باکتریایی، ضد آلزایمر و … است، بهره بردیم، افزود: در این طرح از داروی «بربرین کلراید» استفاده کردیم.
گیوریان با بیان اینکه دارورسانی هدفمند در دنیا با داروهای مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته، گفت: اما تاکنون از این داروی طبیعی که از عصاره زرشک است، در دارورسانی هوشمند استفاده نشده است.
گیوریان با تاکید بر اینکه درمان هدفمند سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: به دلیل اینکه این بیماران در درمان های دارویی با عوارض زیادی مواجه می شوند از این رو لازم است میزان دارو کم شود تا میزان عوارض جانبی ناشی مصرف آنها به حداقل ممکن برسد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: وقتی دارو به صورت هدفمند و از طریق ورید وارد بدن شود، میزان مصرف دارو کم خواهد شد که هدف ما در این پروژه بوده است.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه با هدف هوشمندسازی پیش رفته است، گفت: در این طرح از فناوری نانو بهره بردیم.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این تحقیقات و نتایج آن گفت: این سامانه زیست تخریب پذیر است، حساسیت بالایی نسبت به امواج اولتراسوند دارد و به دلیل سایز نانومتری می تواند با کمک اولتراسوند به راحتی به بافت هدف نزدیک شود و در آن اثر گذار باشد.
گیوریان با اشاره به مراحل پروژه گفت: پس از پایان آزمایش های حیوانی سامانه که نتایج قابل انتظاری تاکنون از آن دریافت شده است، وارد مرحله تجاری سازی خواهد شد تا در دسترس قرار گیرد. امید است با کمک این سامانه هوشمند و کنترل شده، درمان موثرتر با عوارض خیلی کمتر برای سرطان فراهم شود.

  رفع علائم پیری با رقیق‌کردن پلاسمای خون

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)