برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ماسک به تنهایی برای کنترل ویروس کرونا کافی نیست

ستاد ملی مقابله با کرونا با اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا در برخی مناطق، استفاده از ماسک را در مکان‌های تجمعی، فضاهای بسته، ادارات و ناوگان حمل و نقل عمومی الزامی کرده است تا ضمن پیشگیری از انتشار این ویروس از ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کاسته شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز سه شنبه اعلام کرد که تاکنون ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است.

همچنین استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز هستند و استان های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل به دلیل شمار بالای مبتلایان و مرگ و میر در وضعیت هشدار قرار گرفته اند.

موضوعی که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت و به گفته و تایید همه صاحب نظران این حوزه تنها با رعایت پروتکل های بهداشتی می توان به راحتی از آن پیشگیری کرد و موارد ابتلا و مرگ و میر را به میزان قابل توجهی کاهش داد. 

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به اینکه تنها استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا کافی نیست، گفت: فاصله گذاری فیزیکی تنها، شستن دست ها با آب و صابون به تنهایی و استفاده از ماسک به تنهایی، برای کنترل کووید-۱۹ کافی نیست، باید همه اقدامات توصیه شده توسط مجامع معتبر علمی بین المللی را با هم اجرا کرد تا شاهد کنترل بیماری بود.
وی افزود: طبق گفته چند روز پیش (۱۱ تیرماه) دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، بهترین راه مبارزه و کنترل ویروس کووید-۱۹، استفاده از رهیافت جامع (comprehensive) است. آزمایش و بیماریابی تنها، فاصله گذاری فیزیکی تنها، شناسایی و قرنطینه موارد تماس و شستن دست ها و استفاده از ماسک به تنهایی هیچکدام برای کنترل مناسب پاندمی کووید-۱۹ کافی نیست و باید همه را با هم اجرا کرد.
یونسیان اعلام کرد: کشورهای موفق، به صورت جامع همه این روش ها را با هم استفاده کرده اند و جوامعی که تنها برخی از این روش ها را به کار گرفته اند، مسیری طولانی و سخت در پیش رو دارند.

  زراعت چوب در ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور امسال انجام می‌شود

نباید انتظار داشت با رعایت اصول بهداشتی موارد ابتلا کاهش یابد 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بین زمان آلوده شدن و بروز علایم و نیز بین زمان شروع علایم تا زمان تشخیص و ثبت بیماری، فاصله زمانی وجود دارد و به همین دلیل مردم نباید انتظار داشته باشند به محض رعایت اصول بهداشتی شاهد کاهش موارد باشند.
وی افزود: حداقل بین ۲ تا سه روز تا حداکثر ۱۴ روز زمان لازم است تا تاثیر اقدامات صحیح بهداشتی (به فرض اینکه به صورت جامع انجام شده باشند) را ببینیم. کمااینکه اگر رفتارهای خطرناک بهداشتی هم داشته باشیم، بلافاصله نتایج ناگوار آن را نخواهیم دید.  
یونسیان ادامه داد: مردم نباید به صرف یکی دو روز رعایت اصول بهداشتی، آن هم به شکل ناقص، خسته شوند و ادعا کنند حالا که ماسک هم استفاده کردیم چرا اتفاقی نیفتاد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)