برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۲ میراث طبیعی سیستان و بلوچستان ثبت ملی شد

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا در یکی از نامه‌های علی‌اصغر مونسان خطاب به احمدعلی موهبتی آمده است:

در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب دی‌ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۲۵ ه، هیئت‌وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی؛ «چشمه شورعین» واقع در سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، بخش مرکزی، دهستان کهیر، سه کیلومتری شمال شرق روستای طران، که پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۵۵۰ مورخ ۲۲ اسفند ۹۷ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید، ابلاغ می‌شود.

اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این سازمان است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این سازمان خواهد بود، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

خواهشمند است دستور  دهید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط استان ابلاغ و از نتیجه این سازمان را مطلع  کنند.

همچنین در نامه دیگر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار سیستان و بلوچستان مراتب ثبت «صخره گوردیم» واقع در سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، بخش مرکزی، دهستان کهیر، ۱.۷۸ کیلومتری جنوب روستای گوردیم به شماره ۵۵۱ مورخ ۲۲ اسفند ۹۷ ابلاغ کرد.

در پنج کیلومتری روستای «تران» در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان همجوار کوه‌هایی دیدنی، چشمه‌ای که به آن «شورعین» می‌نامند باتلاقی کوچک از آب و گل گوگردی را به وجود آورده که اهالی منطقه به تاثیر شفابخش آن باور دارند.

  ظرفیت پژوهشگاه‌ها به تحقیقات کاربردی اختصاص یابد

این چشمه در زمینی برهوت واقع شده که هیچ جنبنده‌ای در چند کیلومتری آن یافت نمی‌شود و اطراف آن را سلسله کوه‌هایی که «مریخی» نام دارد احاطه کرده است. 

چشمه همان‌طور که از نامش پیدا است آبی شور دارد، به‌طوری که گردی از نمک و گل‌های خشکیده اطرافش را پوشانده است. گلی که از چشمه شورعین مانند گدازه‌های آتشفشان به بیرون تراوش می‌کند به دوغابی سیمانی رنگ شبیه است که می‌گویند قدرت درمان برخی امراض را دارد و بوی گوگرد پیرامون این چشمه نشانگر فعالیت‌های زیرزمینی منطقه است که به گفته مسوولان محلی، هنوز مورد کنکاش زمین‌شناسان قرار نگرفته است. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)