برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۱۵۰ تن گل ‌محمدی در جلگه‌رخ خراسان رضوی برداشت شد

مهدی شیبانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درآمدزایی بالا، استقبال مطلوب اهالی، تناسب آب و هوایی و نیاز به آب کم از جمله دلایل افزایش سطح زیرکشت این محصول طی سال‌های اخیر در دشت حاصل خیز رخ است.

وی ادامه داد: آفت و بیماری‌ کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاومت نسبت به خشکی و سرمازدگی گل ‌محمدی از دیگر عوامل موثر بر استقبال کشاورزان برای افزایش سطح زیرکشت این گیاه در بخش جلگه رخ شهرستان تربت‌حیدریه است. 

مدیر جهاد کشاورزی جلگه رخ دیگر مزایای کاشت گل‌ محمدی را سازگاری با شوری خاک، امکان کاشت در زمینهای سنگلاخ، آبیاری قطره‌ای برای کم کردن هزینه‌ها و بازده بالا، قابلیت کشت دیم در مناطق با بارندگی بالای ۲۵۰ میلیمتر، قابلیت و امکان فرآوری گلاب، اسانس، عطر، مربا، غنچه خشک و امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه کم ذکر و بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از کاشت گل‌محمدی علاوه بر فعالیت ترویجی اقدام به برپایی کلاسهای آموزشی کرده است.

شیبانی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی مانند تهیه اسانس، گلاب‌گیری و تهیه غنچه خشک از جمله ضروریات فعالیت‌های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی این محصول در بخش جلگه رخ است.

وی ادامه داد: با توجه به جوان بودن گلستان‌های موجود در منطقه رخ، میانگین برداشت گل‌ محمدی در هر هکتار، دو هزار و ۱۱۰ کیلوگرم است و این در حالی است که در سال پنجم کشت در هر هکتار، چهار هزار کیلوگرم از این محصول برداشت و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جلگه رخ گفت: گل ‌محمدی به صورت آبی به شیوه قلمه ریشه‌دار و پاجوش کشت شده و در دومین سال کشت به گل‌دهی می‌رسد. همچنین این گیاه در زمینهای شیب‌دار مناسب کشت می‌شود و کشاورزان بهتر است برای کاشت آن از نهال‌های یک ساله استفاده کنند زیرا خطای آن نسبت به قلمه ریشه‌دار کمتر است.

  نرخ جدید بلیت هواپیما، گردشگران روس‌ در راه ایران

شیبانی افزود: بوته بارور گل ‌محمدی تا ۱۲ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم آغاز می‌شود که بسیار چشمگیر است. شاخه این گیاه پس ‌از ۱۲ سال به اندازه ۲۰ سانتیمتر بریده شده و از آن به منظور ایجاد باغستان جدید بهره گرفته می‌شود.

بخش ۲۶ هزار نفری جلگه رخ شهرستان تربت حیدریه به مرکزیت شهر رباط سنگ دارای ۵۳ روستا، ۴۷ پارچه آبادی و ۴۷ دهیاری است. ۴۹ روستا از این تعداد بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)