برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید محصولات کرونایی فعال هستند

به گزارش روز سه شنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مهدی کشمیری گفت: چابکی و ریسک پذیر بودن شرکت‌های دانش بنیان از دلایل موفقیت آنها در تامین نیازهای کشور در زمان شیوع ویروس کرونا است.

وی ادامه داد: تامین نیازمندی‌های کشور در زمان شیوع کرونا از سوی شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری ناشی از ساختار چابک و پذیرنده ریسک آنها است.

قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در نمایشگاه فناوری مرتبط با کرونا که برای بازدید رییس جمهوری برگزار شد، ۱۰ شرکت ارائه دهنده محصول، ۶ شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری مانند شریف خراسان رضوی، گلستان و آذربایجان شرقی حضور یافتند.

وی تعداد پارک های ایجاد شده در کشور را ۴۲ پارک فناوری عنوان کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۳۵ پارک وابسته به وزارت علوم، سه پارک وابسته به جهاد دانشگاهی، یک پارک وابسته به معاونت علمی، یک پارک وابسته به وزارت ICT، یک پارک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و یک پارک وابسته به دانشگاه آزاد است.

کشمیری، سیاستگذاری وزارت علوم در خصوص پارک ها را جوانگرایی مدیریت این نهادها دانست و ادامه داد: ۱۶ رییس پارک که در ۲ سال اخیر جایگزین شده اند، متوسط سن ۱۷ سال کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، عدم توسعه پارک‌های علم و فناوری جدید در استان ها و مراکز دانشگاهی را از دیگر سیاست های این وزارتخانه در این زمینه دانست و یادآور شد: طبق اساسنامه ایجاد پارک های علم و فناوری توسط وزارت علوم و دستگاه های اجرایی ممنوع است؛ در حالی که سه تقاضای جدید برای ایجاد پارک فناوری وزارت نفت، جهاد کشاورزی و نیرو ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بر روی راه اندازی پارک های علم و فناوری تخصصی تمرکز کرده‌ایم، اظهار داشت: در برهه‌ای به سمت توسعه مراکز آموزش عالی بر اساس نیازمندی های کشور رفتیم و ما در زمینه توسعه پارک ها از این رویکرد پرهیز خواهیم کرد.

  ۱۰ درصد زنبورداران مازندران به جنوب‌ کشور کوچ کردند

کشمیری در خصوص افزایش مناطق ویژه علم و فناوری با تاکید بر اینکه این برنامه از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی می شود، خاطر نشان کرد: رویکرد کلی این است که عملکرد خوب پارک های علم و فناوری محور اصلی مناطق ویژه علم و فناوری قرار می گیرد.

وی میزان صادرات ‌شرکت های دانش بنیان را ۹۹ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری ۹۲۱۳ شرکت است که یک سوم کل شرکت های دانش بنیان کشور را شامل می شود و به این تعداد شرکت مبلغ حدود ۲۸۰میلیارد تومان اعتبارات عمومی و تخصصی اعطا شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: ۸۵ درصد افراد شاغل در واحدهای فناور مستقر در پارک ها دارای مدرک کاشناسی هستند.

کشمیری با اشاره به دستاوردهای پارک ها در زمان شیوع کرونا گفت: ۴۵۰ شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری در حوزه تولید محصولات مرتبط با شیوع کرونا فعال هستند. تولید بیش از یک میلیون ماسک در روز، تولید بیش از ۱.۵ لیتر مواد ضد عفونی کننده در روز، کیت های تشخیصی، دما سنج های غیر تماسی، لباس حفاظتی، ونتیلاتور از دستاوردهای این شرکت ها است.

وی افزود: از بین شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری، تعداد ۱۵۰ شرکت در زمینه تولید تجهیزات بیمارستانی فعال هستند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)