برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رئیس فعالان اقتصادی عراق: ایران شریک نخست تجاری کشور ما است

«صبیح الهاشمی» روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت که حجم مبادلات تجاری عراق با ایران در دو سال گذشته به بیش از 10 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در بین تبادلات تجاری عراق با همسایگانش است و ترکیه در رتبه دوم قرار دارد.

وی یکی از دلایل این موفقیت را سیاستهای دولت «حسن روحانی» در اولویت قرار دادن تبادلات اقتصادی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با جمهوری عراق خواند.

الهاشمی ادامه داد که متاسفانه به دلیل رکود اقتصادی جهان و تبعات ناشی از شیوع «ویروس کرونا»، در زمان حاضر تبادلات تجاری عراق با همه کشورها روند کاهشی داشته و طبق آخرین آمارها، این رقم با جمهوری اسلامی ایران نیز 6 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق گفت: درباره تبادلات تجاری عراق با همسایگان بحث و گفت وگو شد و بر ضرورت کنترل گذرگاه‌های مرزی و منطقی کردن مبادلات تجاری بر اساس اصل صادرات و واردات تاکید شد.

رییس اتحادیه فعالان اقتصادی عراق افزود: مبادلات تجاری کشور ما با ایران و دیگر همساگان تاکنون به صورت یکسویه بوده، اما برنامه دولت الکاظمی داشتن سهمی معقولی از تبادلات تجاری با اصل صادرات کالاهای عراقی به این کشورها است.

الهاشمی اضافه کرد: انتظار نمی‌رود که ابتدا عراق سهم مساوی از این تبادلات داشته باشد، اما می‌تواند دستکم بین 30 تا 35 درصد از سهمیه را در تبادلات تجاری با همسایگان به خود اختصاص دهد.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای در مناسبات راهبردی عراق در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه دارد و همچنین برخوردار از مزیت‌هایی مانند نزدیکی و ارزان بودن کالاها و مواد اولیه تولید ایران است، برای همین هرگز عراق نمی‌تواند از روابط  تجاریش با ایران صرف نظر کند.

  درک درست از سیاست‌گذاری‌ها، لازمه تحقق جهش تولید

وی برنامه دولت عراق را حمایت از تولید داخلی عنوان کرد و گفت: در چارچوب تبادلات تجاری می‌توان بخشی از مواد اولیه که در تولید کالای بومی عراق مورد نیاز است، از ایران تهیه کرد و در عین حال عراق نیز قادر است، مواد اولیه و بخشی از کالاهای مورد نیاز ایران را تامین کند.

الهاشمی تاکید کرد که مبادلات درست تجاری بین کشورها موجب فعال کردن بخش خصوصی خواهد شد.

نخست‌وزیر عراق از دیروز (سه شنبه)، دستور فعالیت تجاری محدود در گذرگاه مرزی شلمچه با جمهوری اسلامی ایران بعد از چهار ماه توقف فعالیت‌های تجاری را صادر کرد.

به دستور نخست‌وزیر این کشور، قرار است به‌زودی فعالیت تجاری در مرز «مندلی – سومار» نیز از سرگرفته شود و پیش از اینها نیز مرز «مهران» فعالیت‌های تجاری محدود خود را با عراق آغاز کرده بود.

در طول ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا در عراق، این کشور تمامی معابر مرزی و خطوط هوایی خود را با کشورهای همسایه بسته اعلام کرده بود و فقط مبادلات تجاری به صورت محدود در بنادر این کشور جریان داشت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)