برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۳۴ هزارهکتار اراضی کشاورزی سمنان به سامانه نوین آبیاری مجهز است

حسین شاهینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: از مجموع ۳۴ هزار و ۵۴ هکتار سامانه آبیاری نوین اجرا شده در استان سمنان، ۱۶ هزار هکتار قبل از دولت تدبیر و امید و بقیه در دوره دولت تدبیر و امید اجرایی شده است .
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید یک میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال برای اجرا و توسعه سامانه نوین آبیاری هزینه شده است.
وی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۶ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان از طریق سامانه‌های نوین آبیاری می‌شود و بر اساس مطالعات انجام شده در ۴۰ درصد دیگر از اراضی کشاورزی استان سمنان می‌توان سامانه نوین آبیاری اجرایی کرد.
شاهینی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد اراضی کشاورزی این استان به دلیل‌های مختلف مانند خرده مالکی به صورت سنتی و غرقابی آبیاری می‌شود.
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: نبود توازن بین اعتبارات ملی و استانی از سرعت اجرای طرح توسعه سامانه نوین آبیاری در استان سمنان کاسته است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: سال گذشته چهار هزار و ۹۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در استان سمنان با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال اجرایی شد.

علت اشتیاق کمرنگ کشاورزان به آبیاری نوین
وی افزود: پرداخت تسهیلات برای اجرای سامانه های نوین آبیاری از منابع ملی و نامحدود است اما اجرای سامانه نیازمند تامین زیرساخت‌هایی مانند انتقال آب، احداث استخر ذخیره آب و تامین برق است که اعتبارات این زیرساخت ها از منابع استانی و محدود است.
شاهینی ادامه داد: از آنجا که هزینه احداث استخر ذخیره آب تامین برق و انتقال آب بالا و تسهیلات محدود است، کشاورزان استان رغبت کمتری به اجرای توسعه آبیاری نوین دارند و تنها در ۲۶ درصد اراضی کشاورزی استان سامانه ابیاری نوین اجرایی شده و بقیه اراضی کشاورزی به روش سنتی و غرقابی آبیاری می‌شود.
وی اضافه کرد: سامانه نوین آبیاری به سه روش قطره‌ای، طیفی و بارانی در استان سمنان اجرایی شده است که البته سامانه آبیاری بارانی بیشتر در شرق استان به دلیل شرایط آب و هوایی  متناسباجرا شد.
به گفته وی، در اجرای سامانه نوین آبیاری به ازای هر یک هکتار ۱۷۵ میلیون ریال کمک بدون بازپرداخت به عنوان طرح تشویقی و حمایتی برای اجرای طرح سامانه نوین آبیاری به کشاورزان پرداخت می شود.
شاهینی اظهار داشت: به ازای هر یک هکتار اجرای سامانه نوین آبیاری در استان سمنان چهار هزار متر مکعب آب صرفه جویی و به جبران کم آبی کمک می شود.
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: سال گذشته هشت میلیون متر مکعب کمبود آبیاری جبران و با اجرای سامانه نوین آبیاری بهره برداری از منابع آب در استان سمنان مدیریت شد که این میزان صرفه جویی قابل توجه است.

  انجام یک میلیون و ۳۵۰ هزار بازرسی در چهارماه

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)