برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کنکورهای ۹۹ میزبان بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار داوطلب

طبق برنامه های زمان بندی سازمان سنجش آموزش کشور، چهار آزمون سال ۹۹ به ترتیب در تاریخ های ۲۶ تیرماه، دوم و سوم مردادماه، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و ۱۴ شهریورماه برای مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، سراسری، کاردانی نظام جدید و کارشناسی ناپیوسته برگزار می شود.

نگاهی به جمع ثبت نام های نهایی ثبت شده در سیستم نام نویسی و آخرین آماری که سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار خبرنگار ایرنا قرار داد، نشان می دهد کنکورهای ۹۹ در کل ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۹۶۸ داوطلب دارد.

آمار کنکوری های ۹۹

در آزمون دکتری ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ نفر، در آزمون کارشناسی ارشد ۶۴۹ هزار و و ۴۴۱ نفر، در آزمون سراسری یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر، در آزمون کاردانی نظام جدید شامل دانشگاه های فنی و حرفه ای همچنین موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی ۱۱۳ هزار و ۸۶ نفر و در کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ۴۶ هزار و ۷۰۶ نفر ثبت نام کرده اند.

البته این آمار، تعداد داوطلبان ثبت نام کننده است و در دو فرایند دیگر شاید از این تعداد کاسته شود. سازمان سنجش آموزش کشور یک آمار بعد از پایان مهلت توزیع کارت ورود به جلسه آزمون ها و تعداد داوطلبانی که کارت دریافت کرده و نکرده اند، به دست می آورد.

آمار بعدی هم از آنِ داوطلبانی است که با وجود دریافت کارت در جلسه آزمون حاضر نمی شوند و به اصطلاح غائبان کنکورند.

گفتنی است؛ سازمان سنجش آموزش کشور برای داوطلبان آزمون کاردانی نظام جدید بار دیگر فرصت ثبت نام از ۱۸ تا ۲۲ تیرماه فعال کرده است که اندکی به آمار ذکر شده می افزاید.

  ماندگاری ویروس کرونا در آسانسور پس از سرفه

تاثیر کرونا بر کاهش احتمالی کنکوری ها

با توجه به انتقاد تعدادی از داوطلبان مبنی بر تعلیق یا تعویق کنکورها به علت شیوع ویروس کرونا، به نظر می رسد برخی از آنها در کنکورهای ۹۹ نیز در لیست غائبان این آزمون ها قرار گیرند.

سرانجام ظرفیت های پذیرش

هنوز ظرفیت پذیرش برای آزمون های ۹۹ به جز کاردانی نظام جدید و کارشناسی ناپیوسته نهایی نشده است؛ بر این اساس برای کاردانی نظام جدید در ۲ هزار و ۷۲۶ رشته محل بدون آزمون، تعداد ۱۰۰ هزار و ۹۵۶ نفر و در رشته های با آزمون ۱۵۱ هزار و ۵۲۹ نفر در سه هزار و ۷۴۳ رشته محل پذیرفته می شوند.

ظرفیت پذیرش در کد رشته های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۹۹ تعداد ۲۲۶ هزار و ۳۵۶ نفر برای پنج هزار و ۲۷۴ کد رشته محل با آزمون و بدون آزمون اعلام شده است.

ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور پیش از این به ایرنا اعلام کرده بود که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاستی مبنی بر کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون های ۹۹ ندارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)