برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نمکی: ایران به صادرکننده تجهیزات مدرن پزشکی تبدیل شده است

دکتر «سعید نمکی» شامگاه شنبه در آئین افتتاح بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، سیزدهمین جشنواره شهید مطهری و دومین جشنواره دانشجویی ایده‌های نوآورانه در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد،‌ افزود: نخستین رکن معلمی، عاشق پیشگی است و معلم عاشق هرگز خسته نمی شود.

وی در این آئین که با حضور جمعی از مدیران حوزه معاونت آموزشی، اساتید و صاحب‌نظران علوم پزشکی برگزار شد، نافع بودن علم را مورد توجه قرار داد و گفت: معلم عاشق باید منور به علم معرفت و صبور باشد و با هر کمبودی بسازد.

نمکی اظهار کرد: یک معلم خوب باید بتواند علاقه و دلبستگی به آب و خاک در دانشجویان خود ایجاد کند؛ متأسفانه در زمان حاضر ما اسطوره های این گونه را گرچه هستند، اما کمتر داریم. ما از معلمان قدیم یاد گرفتیم که ماندگاری در این آب و خاک و کار برای مردم بزرگترین عبادت است اما متأسفانه امروز معلمانی داریم که پل ارتباطی بین دانشجویان و نخبگان کشور با بیرون از مرزها شده اند.

وی ادامه داد: این یعنی معلمانی که همزمان در این آب و خاک هستند و دل در گرو خارج از کشور، نه برای کسب علم و دانش، بلکه برای زندگی دیگر دارند.

وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگرچه ما وظیفه داریم فضای مناسبی برای ماندگاری جوانان کشور فراهم کنیم اما اینکه معلم دانشگاه نخبگان هوشی را انتخاب و پلی برای انتقال این جوانان به خارج از کشور شود، عادلانه نیست و از عاشقی به دور است.

وی در عین حال بیان کرد: امروز به رغم همه این بحث ها و تنگناها به لطف خداوند و همت بالای اساتید و معلمان و دانشجویان، رشد قابل توجهی در نیروی انسانی نخبه و متخصص داریم و توانسته ایم در شرکت های دانش بنیان خلق ثروت کنیم.

  ۲.۱ هزار میلیارد ریال به طرح‌های بیابانزدایی کشور اختصاص یافت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ما در طول ۲ ماه گذشته و با وجود مشکل کرونا در کشور توانسته ایم به همت جامعه تحصیلکرده  کشور و دانشگاه های علوم پزشکی و فارغ التحصیلان آنها از یک وارد کننده لوازم و تجهیزات پزشکی، به یک تولیدکننده و البته صادرکننده تجهیزات مدرن تبدیل شویم.

وی افزود: ما توانستیم به لطف خداوند و با همت و کمک بزرگان عرصه پزشکی کشور به عنوان پیشکسوتان و معلمان، بیماری کووید- ۱۹ را در کمتر از ۲ ماه به گونه ای مهار کنیم که از خیلی از کشورهای پیشرفته جهان جلو بیافتیم.

نمکی گفت: شاخص های کشور  در میزان سرمایه گذاری مادی در ایجاد تخت های آی سی یو و عادی، قابل قیاس با شاخص های کشورهایی که از ایران عقب افتاده اند، نبوده است؛ آنچه که به کار آمد، همت، غیرت، متانت و دانش بزرگان علم پزشکی این کشور بوده است.

وی با اشاره به رشادت های پیشکسوتان عرصه پزشکی در کمک به بیماران مبتلا به کرونا در مراکز درمانی، گفت: با اینکه بسیار توصیه می شد افراد مسن در مقابل کرونا شکنننده تر هستند و ریسک ابتلای آنها به این بیماری بالاست و نباید به میدان بروند، اما اساتید پیشکسوت علم پزشکی دل به دریا زدند و در روزهای نخست شیوع بیماری که پوشش و امکانات حفاظتی محدود بود، برای تشویق دلبستگی پزشکان جوان برای کمک به مردم، دل به آتش زدند و در خط نخست مبارزه با ویروس کرونا جانفشانی‌ها کردند.

وزیر بهداشت افزود: نیازمند تربیت انسان‌هایی هستیم که دردهای امروز جامعه را بفهمند و برای علاج تک تک آنها راهکار داشته باشند. امروز دانشگاه‌های ما نیازمند تحول در نیروی انسانی است. در دانشگاه‌ها ژنرال زیاد تربیت می‌کنیم اما سرباز کم است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)