برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رییس اتاق بازرگانی فارس:‌ دولت، ارز حاصل از صادرات را به قیمت روز خریداری کند

جمال رازقی، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چگونه ممکن است بخش خصوصی به ویژه بخش خصوصی که تولید کننده صادراتی است ارز خود را به کشور بازنگرداند.
او ادامه داد: اگر کسی هم باشد که ارز خود را بازنگردانده باشد قطعا آن واحد تولیدی دیگر فعالیت ندارد و صاحب آن نیز در خارج از کشور است اما یک واحد که هنوز فعالیت دارد ارز خود را هم به کشور بازمی‌گرداند.
وی تصریح کرد: در لیستی که تحت عنوان متخلفان بازگشت ارز حاصل از صادرات منتشر شده تقریبا نام تمام واحدهای تولیدی صادراتی فعال استان فارس قرار دارد در حالی که همه آنها به هر شکل ممکن ارز خود را به کشور وارد کرده‌اند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: عمده واحدهای تولیدی صادراتی یا ارز خود را به صرافی داده و ریال دریافت کرده‌اند، تعداد قابل توجهی کالاهای خود را در خارج از کشور به ویژه در برخی کشورهای همسایه،‌به صورت ریالی فروخته‌اند و آن دسته از صادر کنندگانی هم که کالا به کشورهای دیگر منطقه صادر کرده‌اند عمدتا ارز خود را در آنجا به صرافی تحویل داده و در کشور، ریال دریافت کرده‌اند.
رازقی اظهار داشت: تعدادی از صادر کنندگان نیز با ارز خود مواد اولیه، قطعات یدکی یا ماشین آلات مورد نیازشان را خریداری کرده و به کشور وارد کرده‌اند.
وی گفت: یکی از واحدهای تولیدی بزرگ استان در نامه‌ای به اتاق بازرگانی فارس اعلام کرده که اگر کارت بازرگانی او را باطل کنند واحد تولیدی خود را تعطیل خواهد کرد چرا که معتقد است ارز خود را به کشور وارد کرده است.
او گفت: طرح برخی اظهارنظرها درباره تولیدکنندگان فعال در عرصه صادرات، کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند  و فقط باعث ایجاد بی انگیزگی در صادر کننده و کاهش میزان صادرات می‌شود و مقایسه حجم صادرات ماه جاری با ماه‌های اخیز بیانگر کاهش صادرات است.
رازقی اضافه کرد: کسی که مواد اولیه و لوازم بسته‌بندی و امکانات را با قیمت ارز آزاد تهیه می‎کند چگونه می‌تواند ارز خود را با نرخ نیمایی بفروشد.
وی گفت: در ابتدا که بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد اعلام کردیم که این سیاست پاسخ نمی‌دهد و به ایجاد رانت منتهی می‌شود، بهتر است که ارز تابع عرضه و تقاضا باشد.

  دوره آموزشی توسعه زیست بوم اینترنت اشیا برگزار می‌شود

این سخنان پس از آن مطرح شد که سازمان توسعه تجارت ایران شانزدهم تیرماه جاری اعلام کرد: با توجه به مسوولیت وزارت صنعت در پایش رفتار تجاری، کارت‌های بازرگانی آن دسته از بازرگانانی که تا تاریخ ۳۱ تیرماه رفع تعهد ارزی نکنند، ابطال شده و رفع این تعلیق یا ابطال فقط با تایید بانک مرکزی انجام خواهد شد.
 این سازمان با تقدیر از صادرکنندگانی که نسبت به ایفای تعهد ارزی خود اقدام کرده‌اند، طی اطلاعیه ای متذکر شد: همه صادرکنندگان مکلفند تا پایان تیرماه مطابق با برنامه زمانی و به روش‌های مذکور در دستورالعمل بانک مرکزی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند و در غیر این صورت اقدامات تکمیلی در مورد آنان انجام خواهد شد.
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران نیز شانزدهم تیرماه جاری گفت: برای اینکه ارزهای حاصل از صادرات در سال‌های اخیر به چرخه اقتصاد کشور بازگردد به همکاری نهادهای خصوصی و دولتی نیاز داریم.
«احسان قمری» با اشاره به تلاش‌های انجام شده در جهت اتکای اقتصاد کشور به منابع غیرنفتی در سال‌های اخیر، تحقق صادرات ۴۱ میلیارد دلاری در سال ۱۳۹۸ و برنامه‌ریزی جهت حفظ و افزایش این مقدار در سال‌ جاری به رغم فشارهای ناشی از تحریم و همچنین شیوع ویروس کرونا را ارزشمند دانست.

به گزارش ایرنا، ۲۸ اردیبهشت امسال «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت که با توجه به برآورد ارز خالص صادراتی با محاسبه هزینه‌های مبادلاتی ناشی از تحریم و متداول بودن تسویه ریالی صادرات در نیمه نخست پارسال، تاکنون ۶۰ درصد ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد بازگشته است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)