برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام: شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تغییر می‌یابد

محمدجواد دهقانی، چهارشنبه در نشست مشترک مجازی با هیات رییسه دانشگاه یاسوج، اظهار داشت: گاه برخی دانشگاه‌ها رتبه‌بندی را یک هدف فرض کرده و تمام فعالیت‌ها را در آن مسیر برنامه‌ریزی می کنند اما علاوه بر معیارهای کمی، معیارهای کیفی نیز مهم است و این موضوعی است که دانشگاه‌ها باید به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: صرفاً تولید تعدادی مشخص مقاله نباید هدف باشد بلکه هدف اصلی باید تولید مقاله‌های کیفی و تاثیرگذار باشد تا بیشترین تاثیرگذاری عملی را در ارتقای جامعه و صنعت داشته باشد و با توجه به این مهم، در شاخص آموزش نیز بازنگری اساسی انجام شده است به گونه‌ای که کیفیت دانشجوهای ورودی به دانشگاه‌ها و خروجی آنها پس از اتمام تحصیلات نیز مدنظر قرار گرفته است.

به گفته دهقانی، شاخص مهارت‌افزایی که با کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها در ارتباط است، در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها لحاظ می‌شود افزون بر این حجم، کیفیت و مبالغ اختصاص یافته به طرح‌های پژوهشی، تقاضا محور بودن پایان نامه‌ها و هم‌افزایی اجتماعی‌اقتصادی در سنجش دانشگاه‌ها اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: ایجاد سامانه نشریات علمی جهان اسلام از دیگر اقدامات این مرکز است که در آن نشریات فاقد نمایه ISC، نشریات و ناشران کم اعتبار، نامعتبر و جعلی معرفی شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیان داشت: این پایگاه با هدف کیفی‌سازی و پوشش بهینه نشریات معتبر علمی، شیوه جدیدی برای سطح بندی و نمایه‌سازی نشریات طراحی کرده است. دهقانی گفت: در این شیوه از نمایه‌سازی و سطح بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده‌های علم‌سنجی در سه مجموعه متفاوت شامل نشریات اولیه، نشریات لیست انتظار و نشریات هسته، نمایه خواهند شد و کاربران و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به نشانی (https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx) از اطلاعات موجود در باره دسته‌بندی نشریات مطلع شوند.

  اوراق گواهی نیکوکاری برای مقابله با کرونا در فرابورس ایران عرضه شد

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: فراهم کردن دسترسی به جامع‌ترین اطلاعات علمی و فنی و ارائه خدماتی هوشمند و پایدار با هدف تسهیل حرکت ایران و کشورهای منطقه به سوی جامعه دانشی، بخشی از چشم‌انداز این مرکز بوده است.

دهقانی گفت: تامین مدارک و منابع علمی از اهداف اصلی مرکز منطقه‌ای برای دانشگاه‌های کشور هدف این مرکز است و در حال حاضر بیش از هشت میلیون مدرک علمی شامل مقالات، همایش‌ها، کتاب‌ها و طرح‌های پژوهشی جمع‌آوری شده است و با توسعه زیرساخت‌ها می‌تواند به‌ قطب تامین مدارک علمی دانشگاه‌ها تبدیل شود.

وی، با بیان اینکه مقالات کنفرانس‌های علمی مرکز با دریافت مجموعه مقالات در چند سال اخیر تکمیل شده و امکان دسترسی به مجموعه مقالات همایش‌های معتبر در سطح کشور فراهم آمده است، بیان داشت:: این مرکز در سال‌های اخیر بیشتر مقالات همایش‌های پس از انقلاب را که پیش از این در دسترس نبود، جمع‌آوری کرده است.

دهقانی ادامه داد: این مرکز در سال ۹۸ باعنوان مجری ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی کشور مشخص شده است که این امر به منظور تمرکز ستاد وزارت متبوع بر ایفای نقش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی نشریات علمی و نظارت بر عملکرد آنها انجام شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)