برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ظرفیت تولید کیت تشخیص کرونا در ایران به ۶ میلیون واحد رسید 

کرونا یا کووید ۱۹، نام ویروسی است که اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ در ایران و دنیا شیوع پیدا کرد، ویروسی که از ووهان چین شروع شد و اکنون تمام دنیا را فراگرفته است. در ایران نیز همچنان بعد از گذشت ۶ ماه از اعلام رسمی شیوع این ویروس، همه گیری و اپیدمی آن ادامه دارد.

از ابتدای همه گیری این ویروس، محققان و متخصصان در دانشگاه ها، مراکز علمی و بهداشتی و شرکت های دانش بنیان کشور همه برای مقابله و مدیریت این ویروس دست به کار شدند؛ به طوری که به رغم کمبود برخی از اقلام و تجهیزات مقابله با این ویروس در روزهای ابتدایی مانند سایر کشورها، امروز علاوه بر تامین نیاز کشور از اقلام مصرفی برای پیشگیری، توانسته اند نیاز کشور را در خصوص کیت تشخیص ویروس کرونا که زمانی این نیاز توسط سازمان بهداشت جهانی و کیت های اهدایی کشورهای دیگر تامین می شد، تامین کنند.

آخرین روزهای اسفندماه سال ۹۸ مصطفی قانعی رییس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا و دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در نشستی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، از موفقیت شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت کیت تشخیصی بیماری کرونا خبر داد و گفت که این کیت ها فروردین ماه وارد بازار می‌شود.

هفتم فروردین ماه سال ۹۹ که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، ساخت و تولید کیت تشخیص مولکولی ویروس کرونا توسط شرکت دانش بنیان و دانشمندان جوان ایرانی شرکت پیشتاز طب زمان انجام شد. این دستاورد در روزهای اول سال توسط یکی از هشت شرکت دانش بنیانی صورت گرفت که در حال حاضر کیت های تشخیصی مورد نیاز کشور را تامین می کنند و اکنون این کمبود کشور مرتفع شده است.

قانعی در خصوص دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید کیت های تشخیصی کرونا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، گفت: در حال حاضر هشت شرکت دانش بنیان در داخل کشور در حال ساخت کیت RT-PCR و کیت استخراج RNA برای تامین نیاز کشور برای تشخیص ویروس کرونا هستند.

  انتخاب رشته تجربی، حساس و نفس گیر

فروش بیش از ۲ میلیون واحدی کیت‌های دانش‌بنیان‌ها

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان تولیدکننده کیت های RT-PCR  و RNA ظرفیت تولید ۶ میلیون و ۶۱۰ هزار واکنش در ماه را دارند. بر اساس آخرین آمار ارایه شده از شرکت های دانش بنیان، ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار واکنش از کیت های تولیدی فروخته شده است که بخشی از آن شامل فروش به هیات ارزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز اهدا به مراکز و دانشگاه ها است.

وی با اشاره به اینکه دو نوع کیت تشخیص برای شناسایی ویروس کرونا وجود دارد که در حال حاضر هر دو نوع کیت در کشور تولید می شود، افزود: کیت مولکولی تشخیص کرونا (پی سی آر) برای تشخیص ابتلای فرد به بیماری ویروس کرونا (کووید ۱۹) و کیت تشخیصی اِلایزا (تشخیص آنتی بادی یا پادتن) بیشتر برای کارهای تحقیقاتی استفاده می شود.

قانعی اظهار داشت: درحال حاضر کیت مولکولی تشخیص کرونا به اندازه نیاز کشور و حتی فراتر از آن نیز توسط شرکت های دانش بنیان در دست تولید است اما همچنان صادرات این نوع کیت به دیگر کشورها ممنوع است.

رییس کمیته علمی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا یادآور شد: صادرات کیت ایرانی تشخیصی کرونا مربوط به کیت الایزا (کیت تشخیص آنتی بادی) است. این کیت برای تشخیص کووید ۱۹ بیماران مبتلا نیست، بلکه برای پیگیری و سابقه ابتلای افراد به این ویروس مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بیان کرد: درحال حاضر کیت الایزا به صورت فراوان در کشور توسط شرکت های دانش بنیان درحال تولید است و محدودیتی در خصوص تولید آن در کشور توسط شرکت های دانش بنیان وجود ندارد؛ بنابراین صادارت آن نیز با محدودیتی مواجه نیست، کما اینکه در اردیبهشت ماه  نخستین محموله دانش بنیان کیت‌های تشخیصی سرولوژی کووید- ۱۹ شامل ۴۰ هزار تست از فرودگاه امام خمینی (ره) به کشور آلمان ارسال شد.

قانعی یادآور شد: تحقیقات در خصوص راه های تشخیص و درمان ویروس کرونا در ایران مانند سایر کشورها ادامه دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)