برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شناسایی نانوساختارهایی که به طور طبیعی ضدآب هستند

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری ساینس، در چند دهه گذشته برای ساخت سطوح آب‌گریز از گیاهانی مانند برگ نیلوفر آبی الهام گرفته شده و این نوع ساختارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بخش سبکی از بافت آن‌ها از مواد جامد تشکیل شده و لایه بسیار نازکی از هوا روی سطح قرار می‌گیرد که موجب سر خوردن قطرات آب از روی آن می‌شود.

اما ساختار مورد استفاده محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا کاملا متفاوت بوده و تراکم بسیار بیشتری در مقایسه با سطوح آب‌گریز ساخته دست بشر دارد. به همین علت قادر است قطراتی مانند باران را که با سرعت زیاد در حال حرکت هستند، به سادگی دفع کند.

به اعتقاد محققان، این ساختار جدید در زمینه‌های مختلف از تولید پوشش خارجی ربات‌های پرنده مورد استفاده برای تحویل کالا گرفته تا تولید هواپیماهای تجاری کاربرد دارد و موجب افزایش ایمنی این تجهیزات می‌شود. همچنین می‌توان از این فناوری در تولید تجهیزات محافظتی شخصی برای مقابله با قطرات حاوی ویروس‌هایی مانند ویروس کرونا که در اثر عطسه و سرفه با سرعت زیاد در محیط پراکنده می شوند، استفاده کرد. بدین ترتیب قطرات حاوی ویروس روی سطح تجهیزات محافظتی باقی نمی‌ماند و خطر انتقال آن‌ها از این طریق کاهش می‌یابد.

 گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید محصولات کرونایی فعال هستند