برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کوچ مکانیزه مانع ابتلای عشایر به کرونا

رییس سازمان امور عشایر کشور در روزهای پایانی فروردین ماه اعلام کرده بود که برای جلوگیری از شیوع بیشتر احتمالی ویروس کرونا در بین جمعیت عشایری نیاز به اقداماتی است که از جمله آن می‌توان به کارگیری روش‌هایی برای جلوگیری از عشایر با مراکز جمعیتی اشاره کرد. 

وی مکانیزه کردن کوچ و به تاخیر انداختن آن را راهکاری برای این مشکل دانسته بود و برای این امر اعتبار یکصد میلیارد تومانی را عنوان کرده که با استفاده از آن هر خانواده 500 هزار تومان کمک هزینه برای اجاره وسیله نقلیه برای کوچ داشته باشد. 

به گزارش روز سه شنبه وزارت جهاد کشاورزی «کرمعلی قندالی» در نشست با رییس سازمان بسیج عشایری کشور اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید به طور جدی و مستمر پیگیری کنیم استفاده از ظرفیت فراکسیون عشایری مجلس است که در بخش وضع قوانین برای عشایر نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.

وی بیان کرد: در قانون بودجه سنواتی و از محل بند ب تبصره ۴ حدود سه میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه‌های آبخیزداری و آب و خاک اختصاص داده می‌شد که عشایر از این اعتبارات بهره‌مند نمی‌شدند.

قندالی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته در روزهای پایانی سال ۹۷ و با اضافه شدن یک کلمه عشایر به قانون با اذن رهبر معظم انقلاب، برای سال ۹۸ بیش از ۲۵۳ میلیارد تومان و برای امسال نیز ۱۸۰ میلیارد تومان از این محل برای تامین آب شرب عشایر اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه کشور، قوانین سنواتی، آئین نامه ساماندهی عشایر و طرح‌هایی که در شورای عالی عشایر و هیات دولت مصوب شده می‌توانیم همکاری و هم افزایی داشته باشیم و اگر این برنامه‌ها اجرایی شوند بسیاری از مشکلات عشایر برطرف می‌شود.

  تولید و مصرف استاندارد مرغ با وزن ۱۶۰۰ گرم در دستورکار قرار گرفت

رییس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به فعالیت‌های سیستماتیک برای افزایش بهره‌وری در عشایر، گفت: در سال‌های گذشته تسهیلات خوبی به عشایر اختصاص یافته و امسال نیز از اعتبارات صندوق توسعه ملی در مرحله اول ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده شده که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برسد.

در ادامه این نشست، رییس سازمان بسیج عشایری کشور گفت: رویکرد بسیج در گذشته رویکرد فرهنگی بود اما در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت تولید، رویکرد بسیج هم به این سمت آمده است.

« احمد سعیدی» افزود: دو طرح را با افق افزایش ۳۰ و ۳۸ هزار تنی تولیدات دامی عشایر مطرح کرده ایم که لازم است در این حوزه هم افزایی و همکاری داشته باشیم و از ظرفیت‌های تخصصی سازمان امور عشایر استفاده کنیم.

وی گفت: طرح افزایش بهره‌وری دام در مناطق عشایری را پیگیری می‌کنیم و هم اکنون این طرح آماده است که لازم است نشست تخصصی مشترکی برای هم افزایی و انتقال تجربیات داشته باشیم تا نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت را نیز تقویت کنیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)