برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ایمنی گله‌ای در مورد کرونا صادق نیست

حسین قناعتی روز چهارشنبه در دومین سلسله نشست های ترویج علم بنیاد مصطفی (س) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برخی افراد برای بارهای بعدی هم به این بیماری مبتلا شدند. برخی در ابتلای اول به بیماری، مداوا شدند و در ابتلای دوم فوت کردند.

قناعتی ادامه داد: هرچند برخی از متخصصان به ایمنی گله ای تاکید دارند، اما باید آن را از ذهن خود بیرون کنیم، شاید در تحقیقات بعدی به این موضوع در مورد بیماری کرونا برسیم.

وی تاکید کرد: برخی از متخصصان بر این باور هستند که ممکن است ویروس کرونا ایمنی ندهد، چون آنتی بادی برخی از بیماران بعد از حدود یک ماه طبیعی می شود.

قناعتی افزود: ممکن است مکانیزم بیماری به گونه ای باشد که سیستم ایمنی بدن نمی تواند آن را در حافظه خود بسپارد.

اگر بیماری مدیریت نشود به فاجعه تبدیل می شود

رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: کرونا جنگ واقعی علیه موجودیت انسان است. این جنگ شروع شده و اگر این بیماری مدیریت نشود به فاجعه تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی براساس فرضیه ای اعلام کرد احتمالا ۶۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند و حدود ۳ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد و تقریبا ۶ برابر آمار فعلی، افزایش خواهیم داشت.

قناعتی بیان داشت : این فرضیه می تواند چراغ راه باشد و با تحقق این فرضیه، احتمال وقوع ۶۰ تا ۷۰ هزار فوتی در ایران وجود دارد که برنامه ریزی برای کاهش مرگ و میرها باید انجام شود.

وی ادامه داد: قسمتی از بحران کرونا به دلیل غافلگیری بوده است، مسئولان و پزشکان غافلگیر شدند. پزشکان هم تجربه مواجهه با این بیماری را نداشتند؛ چرا که این ویروس رفتارهای متفاوتی دارد.

کرونا ناگفته فراوانی دارد

وی با اشاره به اینکه کرونا ناگفته های فراوانی دارد، گفت: سه استراتژی برای مقابله با کرونا وجود دارد که شامل نگاه بیمار محور و پیشگیرانه ، اقتدار دولت و بیماریابی است.

رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران افزود: کرونا یک جنگ تمام عیار است و مدیریت جنگی با مدیریت در شرایط عادی متفاوت است. در این شرایط نیاز به مدیریت دستوری است.

قناعتی ادامه داد: اگر کره جنوبی موفق شد این بحران را جمع کند؛ چون مقتدرانه با آن برخورد کرد. هر کشوری که این کار را انجام نداد، ضربه اش را خورد.

وی ادامه داد: نمونه بارز آن می توان به کشور آمریکا اشاره کرد که موفق نشد بحران را کنترل کند و تاکنون نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر بر اثر این بیماری کشته شده اند.

موج دوم بیماری کرونا از پاییز شروع می شود

قناعتی با اشاره به اینکه موج دوم بیماری از پاییز شروع خواهد شد و این موج می تواند بسیار بدتر از موج اول باشد، اظهار داشت: این موج می تواند همراه با آنفلوانزا و سایر بیماری های فصلی باشد و احتمال فراگیری بیماری در این ایام بیشتر خواهد بود.     

وی ادامه داد: موج اول بیماری کرونا هنوز تمام نشده است، زمانی این اتفاق می افتد که تعداد بیماران به صفر برسد یا خیلی کم شود. موارد پیک های موج اول در حال رخ دادن است.

  دانلود آهنگ میثم ابراهیمی هوای دلیه

رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران بر لزوم بیماریابی جامع و کامل تاکید کرد و گفت: بیماریابی زمانی مناسب است که با شناسایی، فرد مبتلا قرنطینه شود.

وی ادامه داد: قرنطینه بیماران باید دستوری انجام شود، در صورتی که قوانین کنترل ناقص است، مجلس شورای اسلامی باید این قوانین را تدوین و دستگاه های مربوطه آن را اجرایی کنند.

قناعتی با اشاره به اینکه این بیماری نشان داده که می تواند به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند، گفت: اگر بیماری صحیح مدیریت نشود، خطر انفجار بیماری وجود دارد و با تعداد بسیار زیاد فوت شدگان مواجه خواهد شد.

رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران با اشاره به اینکه برای مبارزه با بیماری همه ارکان جامعه باید دست به دست همه دهند، گفت: مهمترین شاخصه مردم آلمان که سبب شد بر بیماری غلبه کنند، حرف شنوی کامل مردم از دولت بود، اما این موضوع در مردم ما وجود نداشت و عده ای در اوج بیماری به سفر نوروزی رفتند و شلوغی جاده‌های شمال در روزهای پنج شنبه و جمعه نشان می‌دهد که همکاری‌های لازم را برای مقابله با کرونا نداریم.

قناعتی افزود: در واقع کرونا یک رزمایش است که در حال نشان دادن مشکلات جامعه است. در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باید منتظر مشکلات اقتصادی، فقر، مرگ، تلفات ناشی از ویروس کرونا باشیم.

وی گفت: کره ای‌ها با آزمایش حداکثری و استفاده از نرم افزارهای موبایلی توانستند به تشخیص ویروس کرونا اقدام کنند. با استفاده از مچ بند هوشمند بیماران را مجبور به ماندن در خانه کردند تا از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود.

سی تی اسکن قفسه سینه یکی از قطعی ترین روش های تشخیص کرونا است

حمید رضا ربیعی، عضو گروه علمی هوش مصنوعی در سلامت سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز در این نشست اظهار داشت: روش‌های مختلفی برای تشخیص کووید۱۹ وجود دارد؛ اما یکی از قطعی‌ترین روش‌ها، استفاده از تصاویر سی‌تی اسکن قفسه سینه است که تاکنون چندین فعالیت در راستای استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص این بیماری انجام شده است.

وی افزود: در وهله اول راه اندازی سامانه هوشمند تشخیص کووید – ۱۹ در داخل کشور با سیستم‌های فکس موجود در بیمارستان‌ها انجام شد و این سیستم هوشمند در چند مرکز درمانی تهران در حال آزمایش است.

ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر قصد انجام پروژه تکمیلی هوش مصنوعی با دانشگاه ایران و کاشان را داریم که برای موج دوم کرونا موثر است تا با استفاده از آمایش‌های مختلف بیمار، سی تی اسکن و … بتوانیم از بیماری پیشگیری کنیم.

دومین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) متاثر از همه گیری کرونا با موضوع بررسی سامانه هوشمند تشخیص کووید 19 در محل این بنیاد برگزار شد. یکی از برنامه های این نهاد در جهت گفتمان سازی علم و فناوری با نام سلسله نشست های ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) طراحی شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)