برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

افتتاح طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب را از مرگ نجات داد

فریدون همتی روز پنج‌شنبه در آیین افتتاح مرحله نخست طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به صورت ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری افزود: خشکسالی و کم آبی های سالهای اخیر شرایط سختی را برا کشاورزان در دشت شهرستان میناب به وجود آورد که اکنون با افتتاح این طرح شاهد رونق بخش کشاورزی خواهیم بود.

وی بیان داشت: به دلیل خشکسالی ها در طول این دو دهه از آب سدهای استقلال، شمیل و نیان و سرنی برای مصارف آب شرب استفاده می شد ولی با افتتاح طرح آب شیرین کن در هفته گذشته و تا پایان سال جاری، آب سدها برای مصرف کشاورزی آزاد می شود.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: بهره برداری از آب شیرین کن ها تا پایان امسال می تواند آب شرب مورد نیاز شهر بندرعباس را به طور کامل تامین کند.

این مقام مسوول یادآور شد: شهرستان میناب با ۴۳هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی و ۱۷هزار هکتار بهره بردار قطب کشاورزی هرمزگان محسوب می شود.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: در حال حاضر این استان ۲۶۰هزار نفر جمعیت دارد که معادل ۷۰درصد مردم به کشاورزی در روستاها مشغول هستند و امرار معاش می کنند.

همتی در ادامه این مراسم به ثبات آمار مبتلایان بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در دو هفته اخیر تا امروز، شرایط بستری ها، فوتی ها و مبتلاها روند رو به کاهشی را طی می کند که این امر نتیجه تلاش کارکنان علوم پزشکی استان و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم است.

مرحله نخست طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب صبح امروز در شهرستان میناب و از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری و حضور علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی افتتاح شد.

  ۱۲۶ هزار بازدید بهداشتی از اصناف استان تهران انجام شد

این طرح با هزینه ای افزون بر ۷۴۰میلیارد ریال در مساحت سه هزار و ۷۵۰ هکتار است که با تکمیل آن برای ۷۵۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

با بهره برداری از این طرح گام بزرگی در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در زمین‌های تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند میناب برداشته می‌شود.

مرحله اول طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید، با هدف بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در زمین های ویژه کشت محصولات کشاورزی همچون بادمجان، پیاز، فلفل و هندوانه، گندم، کلزا و آفتابگردان اجرا شده است.

اهداف مهم طرح شبکه فرعی آبیاری تحت فشار قطره‌ای شاخه شمالی دشت میناب شامل، تامین امنیت غذایی، افزایش کارایی مصرف آب با اجرای آبیاری تحت فشار قطره ای، احیای مجدد زمین های کشاورزی در سطح منطقه میناب، بهبود راندمان آبیاری از ۳۵درصد به افزون بر ۸۰ درصد، ارتقاء بازده آبیاری به منظور افزایش بهره وری از ۲ منبع ارزشمند آب و خاک، تعادل بخشی به منابع با هدف کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی، افزایش توانمندی کشاورزان با ایجاد مشارکت بیشتر نهادهای مرتبط، افزایش سطح درآمد کشاورزان و کاهش هزینه های کارگری و افزایش اشتغال دائم است.

شهرستان میناب به عنوان قطب کشاورزی در ۹۰کیلومتری شرق هرمزگان قرار دارد ، دارای شاخص‌هایی شامل، ۴۱هزارهکتار معادل ۴۴۸ هزارتن تولید محصولات زراعی و ۲۲ هزارهکتار معادل ۱۵۷ هزارتن محصول باغی به طور سالیانه است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)