برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قراردادهای صنعت و دانشگاه شخصی نباشد

به گزارش وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در یازدهمین نشست مشترک مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با صنایع و دستگاه‌های اجرایی که روز چهارشنبه در محل سالن شهدای جهاد علمی به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به قدمت تشکیل دفاتر ارتباط با صنعت به ماموریت‌گرایی و همکاری با نهادها و سازمان‌ها در حوزه صنعت، به عنوان وظیفه مهم این دفاتر تاکید کرد.

رحیمی در این نشست اظهار داشت: بیش از ۲۵ سال است از تاسیس دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می گذرد و اولین نهادی که برای پیوند دانشگاه و صنعت تاسیس شد، دفاتر ارتباط جامعه با صنعت بود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با اشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت به سخن مقام معظم رهبری در جوابیه نامه وزیر علوم اشاره کرد و افزود: در نامه‌ای که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص گزارش اقدامات انجام شده در فعالیت‌های مرتبط با جامعه و صنعت برای مقام معظم رهبری فرستاد، ایشان مرقوم فرمودند که «از وزیر محترم علوم تشکر شود. مسئله ارتباط دانشگاه با صنعت بسیار مهم است، آنچه انجام گرفته است کارهای آغازین این حرکت بزرگ است و این کارها را با قوت ادامه دهید.»

رحیمی افزود: با توجه به پاسخ مقام معظم رهبری باید با گام‌های استوار و ساختار محکم این ماموریت مهم و دائمی را جلو ببریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: صنعت باید با دانشگاه وارد قرارداد شود و دانشگاه نیز باید متعهد شود که پاسخ صنعت را به شکل مطلوب بدهد؛ یعنی اصل مشتری‌مداری رعایت شود و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ملزم هستند رضایت کارفرما را که همان بخش صنعت است فراهم کنند.

  زندگی در محله‌های پر سر و صدا خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

رحیمی اظهار داشت: صنعت هم باید آنچه درخواست می‌کند در مسیر ماموریت‌های دانشگاه باشد، بنابراین تضمین پاسخ‌گویی مناسب دانشگاه روی دوش دفاتر ارتباط با صنعت است.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور همیشه به عنوان ارائه دهنده خدمات علمی و فناوری به صنایع باید در دل صنایع باشند و تعامل تنگاتنگ و مستمر ایجاد شود که در این راستا برنامه مفصلی در چهار سال گذشته از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به نقش فرصت‌های مطالعاتی اشاره کرد و افزود: اجرای دوره‌های فرصت مطالعاتی سه ماهه یا ۶ ماهه در بخش صنعت به اساتید جوان کمک می‌کند تجارب خوبی در صنعت پیدا کنند و با هماهنگی‌هایی که با وزیر و معاونت آموزشی خواهیم داشت، سعی می‌کنیم این دوره‌ها گسترش پیدا کند.

وی در خصوص ارتقای آزمایشگاه‌های تخصصی گفت: هر کالایی که بخواهد برچسب تضمین کیفیت کالا بگیرد باید از فیلتر آزمایشگاه‌های معتبر و مرجع عبور کند؛ در حالی که ما فعلاً با کمبود این آزمایشگاه‌ها روبرو هستیم و یکی از زمینه‌های ارتباط با صنعت در اختیار قراردادن آزمایشگاه‌های معتبر به بخش صنعت است؛ چون داشتن و تجهیز آزمایشگاه برای بخش صنعت بسیار هزینه‌آور است و بهترین کار استفاده از آزمایشگاه‌های معتبر دانشگاه‌ها است.

رحیمی تاکید کرد: در سال آینده اعتبارات بخش پژوهشی بر این اساس که کدام یک از دانشگاه‌ها در این مسیر قدم برداشته‌اند، توزیع خواهد شد. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)