برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چاق‌ها شدیدتر کرونا می‌گیرند

دکتر محمد هاشمی متخصص بهداشت عمومی در یادداشتی تاکید کرد: با وجود  این حقیقت هشدار دهنده، تغییرات ناشی از شیوع بیماری و شرایط قرنطینه موجبات افزایش احتمال بروز اضافه وزن و چاقی را در پی داشته است.

وی افزود: همه گیری کرونا موجب بروز تغییراتی در شیوه زندگی آحاد جوامع شده است. چاقی و اضافه وزن از جمله عوامل خطری هستند که سلامت انسان ها را تهدید می کنند.

وی یادآور شد: به یاد داشته باشیم که چاقی و اضافه وزن در افراد دیابتی باعث برهم خوردن تعادل قند خون می شود و خود این مولفه احتمال بروز علایم وخیم این بیماری را افزایش می دهد.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران تصریح کرد: این اتفاق عمدتا از سه مسیر به وقوع پیوسته است: اول این که به واسطه اقامت در منزل، داشتن وقت اضافه تر به کمک وسوسه آمده و موجب می شود تا افراد تمایل به مصرف خوراکی های بیشتر و متنوع تر داشته باشند. در کنار آن بیشتر شدن انجام پخت و پزهای خانگی به جهت فراهم آوری مایحتاج روزانه و پرهیز از خرید از بیرون که دامنه آن به پخت نان و انواع شیرینی هم رسیده نیز موجب تشدید وسوسه ها و مصرف افزون تر مواد غذایی داخل منزل شده است.

هاشمی یادآور شد: به همه این تغییرات قرنطینه ای، تغییر الگوی خواب را هم اضافه کنید که منجر به دیرتر بیدار شدن و دیرتر خوابیدن شده است. این امر عمدتا باعث حذف وعده اصلی صبحانه و ریزه خواری های ساعات پایانی شب می شود که خود زمینه را برای افزایش وزن مهیا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: عامل دیگری که در این ایام به افزایش بروز اضافه وزن کمک کرده باورهای غلط و توصیه های نادرست تغذیه ای است که در طی این دوره به سرعت از منابع غیرمعتبر علمی منتشر و دهان به دهان گشته و تبدیل به باورهای عمومی نادرست شده است.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران اظهار داشت: ضرورت مصرف کالری بیشتر جهت تقویت سیستم ایمنی یا خوردن خوراکی های به اصطلاح با طبع گرم با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا از جمله توصیه های نادرستی است که پیروی از آنها به افزایش اضافه وزن و چاقی دامن زده است.

وی ادامه داد: نقصان سواد سلامت عمومی نیز در این میان به کمک این باورها آمده و با تغییر در سبد مصرفی افراد و خانواده ها زمینه ساز دریافت بیشتر کالری را فراهم آورده است. مثال بارز این نمونه مصرف بیشتر آب میوه های صنعتی است که افراد به منظور دریافت ویتامین و پیشگیری از ابتلا به کرونا مصرف می کنند درحالی که این خوراکی ها به دلیل شکر اضافه تر نه تنها تامین کننده میزان ویتامین مورد نظر نیستند بلکه خود عاملی برای اضافه وزن و چاقی محسوب می شوند.

  بیش از هزار نشریه علمی وزارت علوم ارزیابی شد

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: عامل سوم که به عنوان برهم زننده این توازن باید از آن یاد کرد، کاهش فعالیت فیزیکی به دلیل در خانه ماندن افراد است. رعایت فاصله اجتماعی، تعطیلی اماکن ورزشی و لزوم اقامت در قرنطینه موجب شده که میزان فعالیت بدنی روزمره افراد هم به شدت کاهش پیدا کند که خود این عامل منجر موازنه مثبت انرژی و نهایت اضافه وزن شده است.

هاشمی تصریح کرد: برای مقابله با این معضل در درجه اول توصیه به تنطیم ریتم خواب می شود که خود این قضیه به حفظ نظم در خورد و خوراک بعنوان مخرج مشترک مقابله با این پدیده کمک می کند. دانستن این نکته ضروری است که رعایت اصول تغذیه برمبنای هرم استاندارد تغذیه یگانه نسخه غذایی است که نیازمندی های بدن برای تقویت سیستم ایمنی را مهیا کرده و تا حدی می تواند اثر پیشگیری کننده از ابتلائ به کووید – ۱۹ داشته باشد.

وی تاکید کرد: داشتن یک برنامه غذایی منظم با کمک کارشناسان این حوزه و مدیریت محتویات یخچال و خوراکی های موجود در منزل به نحوی که غذاهای پروتئینی نظیر گوشت ها و حبوبات، میوه جات و سبزیجات کم کالری بیشتر در دسترس بوده و در مقابل خوردنی های چرب و شیرین و پرکالری در دسترس نباشند هم از راهکارهای موثر در کنترل کالری دریافتی و بالطبع کنترل وزن خواهد بود. هرچند باید دانست که حتی مصرف بیش از حد میوه ها هم می تواند منجر به انباشت کالری اضافه و افزایش وزن شود.

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران درنظر گرفتن یک برنامه منظم برای فعالیت بدنی در منزل را از جمله راهکارهای الزامی دانست که ضمن تنظیم سطح سوخت و ساز بدن، عاملی موثر در ُپر کردن اوقات بیکاری بوده و به خاطر مصرف کالری در مقابله با افزایش وزن موثر است. هرچند که انجام فعالیت ورزشی نباید به عنوان مجوزی برای خورد و خوراک بیشتر به حساب آید و افراد بایستی این نکته را درنظر بگیرند تا مبادا آثار مطلوب آن را از بین ببرند.

هاشمی گفت: باید بدانیم گرچه همه گیری کرونا مهلک و خطرناک است اما غفلت از دیگر وجوه بهداشتی و ابتلا به اضافه وزن و چاقی در طول زمان بیش از آن سلامتی را تهدید کرده و درگیری با تبعات بلندمدت آن نظیر دیابت، فشارخون، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر به صورت همیشگی و مادام العمر در سلامتی و در نهایت کیفیت زندگی افراد ایجاد اختلال می کند. پس به نحوی رفتار کنیم که پس از فروکش کردن همه گیری کرونا، تندرستی خود را از جنبه دیگری به مخاطره نینداخته باشیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)