برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار: رسانه بال دوم توسعه است

“عبدالرحیم کردی” امروز چهارشنبه در نشستی با «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و مدیران این رسانه افزود: ایرنا و روزنامه ایران جزو خانواده دولتند که با وجود انتساب به دولت، اما همواره نگاهی حرفه ای و تخصصی داشته اند.

کردی بیان داشت: در چابهار با برخورداری از ظرفیت های درونی و مزیت های بین المللی، در کنار توان و تخصص رسانه‌های ایرنا و ایران می توان کارهای بزرگی به انجام رساند، همانطوری که بیان نکردن خدمات دولت نیز ظلمی بزرگ به نظام اسلامی است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان قرار گرفتن این منطقه در مسیر شکوفایی، گفت: این منطقه از مزیت های اقتصادی بی نظیری در مقایسه با مناطق همجوار برخوردار است که دسترسی به بازاری ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفری را میسر می سازد.

وی اظهار داشت: چابهار امروز در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و اقدامات و پروژه‌های مهم و ویژه‌ای در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این منطقه به انجام رسیده است.

وی تصریح کرد: چابهار، موضوع امروز نظام اسلامی است و این مهم با توجه به توجهات ویژه رهبر معظم انقلاب به این خطه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کردی بیان داشت: آنچه کمتر به آن پرداخته شده این است که هر قدمی که در اینجا برداشته و پیشرفتی که حاصل شده، با تحمل درد ها و رنج های زیادی همراه بوده است و به ویژه تولیدکنندگان و صنعتگران با مشقت ها و گرفتاری های فراوانی مواجه بوده اند.

 وی، در ادامه به اهمیت منطقه آزاد چابهار و رقابت آن با منطقه آزاد “صحار” و منطقه آزاد “دقم” عمان ، همچنین سرمایه گذاری چینی ها در بندر گوادر پاکستان اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد صحار عمان با مدیریت و راهبری روتردام هلند در حال فعالیت است، در منطقه آزاد دقم یک شرکت سنگاپوری ۱۰ هزار هکتار محوطه برای فعالیت پتروشیمی در اختیار گرفته و چینی‌ها در گوادر قصد ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارند.

کردی گفت: مقایسه چابهار با این مناطق، مزیت‌های رقابتی فراوانی را برای ایران نشان می دهد، موضوعی که مسوولان مناطق یاد شده نیز به آن قائلند و معتقدتد ارتباط با چابهار به معنای دسترسی به بازار ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفری افغانستان، روسیه، کشورهای مشترک المنافع و حتی کشورهای شمال آفریقا است.

 وی تاکید کرد: در این منطقه بهترین جایی که نقش ترمینال را دارد، جمهوری اسلامی ایران و از سمت اقیانوس، منطقه چابهار است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: به طور مثال هلندی ها معتقدند چابهار با دارا بودن بازه حرارتی ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتیگراد، بهترین مکان برای اجرای فعالیت های گلخانه ای بدون استفاده از پلاستیک است.

 وی بیان داشت: در برنامه توسعه استراتژیک بلندمدت چین در سال ۲۰۳۰ نوشته شده که هدفشان تبدیل شدن به قدرت نخست پتروشیمی جهان است و یکی از اقدامات اساسی آنها در این راستا، در اختیار داشتن یک سایت پتروشیمی در خاورمیانه است.

کردی ادامه داد: پس از چند سال مطالعه، چینی ها چابهار را به این منظور انتخاب کردند و در حقیقت، یکی از دلایل اهمیت منطقه آزاد چابهار، شرایط ویژه و مزیت های فراوان آن در برنامه های استراتژیک بلندمدت سایر کشورها و قطب های بزرگ اقتصادی است.

وی به “سند توسعه محور شرق” اشاره کرد که مطالعات آن در حدود سال ۶۲ استارت خورد  تا یک منطقه آزاد در چابهار ایجاد شود، این سند در سال ۷۲ به عنوان “یک طرح مطالعه شده” به مجلس رفت و مقرر بود این منطقه، توسعه کشور از جنوب و از سمت دریا به سمت شرق و ارتباط با آسیای میانه را به دنبال داشته باشد.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: با این حال، نداشتن زیرساخت‌های اساسی نظیر جاده، ریل، بندر و فرودگاه از جمله ضعف های چابهار بود و همین مسائل سبب شد در ۲۰ سال گذشته فرازها و فرودهای زیادی در چابهار شاهد باشیم.

وی گفت: چابهار تنها منطقه آزادی بود که در ۲۵ سال گذشته مرزهای دریایی، هوایی یا زمینی نداشت و حتی مبانی اولیه آن نیز دیده نشده بود، اما پارسال این مشکل برطرف شد.

کردی تاکید کرد: مهمترین دستاورد دولت در چابهار، اجرای طرح توسعه آن بود، همچنین یکی از بزرگترین موانع تحقق اهداف اقتصادی در منطقه یکسان نبودن مقررات بود.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار خاطر نشان کرد: امروز طرح راه‌آهن چابهار ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، بندر آن به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی فرودگاه نیز آغاز شده که انتظار می‌رود طی یکسال آینده و در همین دولت به بهره‌برداری برسد.

وی بیان داشت: چرخ توسعه چابهار که در سال‌های گذشته به سختی قادر به حرکت بود، این روزها به خوبی می چرخد و باید همه کمک کنند تا با سهولت بیشتر در ریل اصلی به حرکت ادامه دهد.

کردی اظهار داشت: در چند سال گذشته حرکت های خوبی از سوی روس ها در خصوص اجرایی کردن کریدور جنوب – شمال شاهد بودیم و برای روسیه بسیار مهم است که ارتباط خود را با هند از طریق ایران برقرار کند؛ در این راستا مسیر آستراخان- بندر انزلی- چابهار و بندر ناواشیا یا بمبئی را در نظر گرفتند .

وی یادآور شد: رسیدگی به مسائل و مشکلات اجتماعی نیز جزو ماموریت‌های منطقه آزاد چابهار بود که مغفول ماند و امروز حاشیه نشینی به یکی از مشکلات اصلی شهر چابهار تبدیل شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان داشت: در دو سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه عمل به مسوولیت های اجتماعی از سوی منطقه آزاد چابهار شاهد بودیم، به همین منظور سندی برای آموزش و توانمندسازی دانش آموزان و معلمان و همچنین توسعه زیرساخت‌های آموزشی فراهم شده است.

وی افزود: از جمله برای نخستین بار در نظر داریم ۲۰۰ کلاس درس را احداث کرده و به اتمام برسانیم که تاکنون نیمی از آن اجرایی شده و این اقدامات در راستای کاهش افت تحصیلی و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان منطقه که به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده بود، انجام می شود.

 این مقام مسوول خاطر نشان کرد: برای ایجاد نشاط و شادابی و همچنین سرگرمی جوانان، از حدود یک ماه گذشته ساخت ۲۰ چمن مصنوعی در روستاهای مناطق چابهار، کنارک و دشتیانی آغاز شده که تا پایان شهریور ماه تحویل می شود؛ این در حالی است که مجموع فعالیت انجام شده در این حوزه در حدود هشت سال گذشته همین تعداد چمن مصنوعی بوده است.

وی گفت: همچنین ساخت ۳۵ خانه فرهنگ و کتابخانه روستایی طی دو سال اخیر در منطقه کلید زده شده است که تا پایان دولت تکمیل خواهند شد.

  تاخیر در کوچ عشایر برای مقابله با کرونا بلامانع است

امضای تفاهم نامه همکاری با ایرنا

در این دیدار تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی امضا شد.

این تفاهم نامه در چارچوب همکاری‌های دوجانبه و علاقه‌مندی طرفین به تقویت و گسترش روابط با موضوع توسعه و تقویت فعالیت های خبری و استفاده سازمان منطقه آزاد چابهار از ظرفیت‌های فرهنگی و اطلاع رسانی ایرنا به امضا رسید.

معرفی واحدهای تولیدی، فعالیت ها و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد چابهار در افق ۲۰ ساله و همچنین بسترهای سرمایه گذاری در چابهار، برگزاری میزگردهای خبری و تولید و انتشار گزارش های تصویری از ویژگی‌ها و جذابیت های منطقه با هدف جذب گردشگر داخلی و خارجی از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

صبح دیروز (سه شنبه) مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی همراه با مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با حضور در منطقه آزاد چابهار از برخی پروژه های زیرساختی، عمرانی، تولیدی، کشاورزی و گردشگری این منطقه بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت امور قرار گرفت.

بندر زیبای چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)