برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سازمان سنجش از منتشرکننده تصویر یک داوطلب کنکور دکتری شکایت می‌کند

فاطمه زرین آمیزی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا به برخی حواشی ایجاد شده برای کنکور دکتری که روز گذشته برگزار شد، اشاره کرد و اظهار داشت: عکسی که روز گذشته در حین برگزاری کنکور دکتری از داوطلبی که در حال خوردن بیسکوئیت منتشر شد دارای ۲ تخلف است؛ نخست، انتشار تصویر فرد و دست به دست شدن این عکسر که منجر به خدشه دار شدن آبروی  داوطلب شد؛ دوم تشویش اذهان عمومی است که سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه شکایت قانونی می کند.

وی همچنین درباره تخلفاتی که برخی عنوان کردند در کنکور دکتری ۹۹ رخ داده است، تاکید کرد: هر ساله گزارش هایی از بروز تخلف در برخی حوزه های امتحانی گزارش می شود؛ روزهای بعد از برگزاری آزمون دکتری ۹۹، این تخلفات موردی به سازمان سنجش ارسال، جمع بندی و صورتجلسه می شود.

سخنگوی سازمان سنجش با بیان اینکه این گزارش ها در هیأت بدوی تخلفات آزمون ها مورد بررسی قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: مجازات این هیأت، مصوب مجلس شورای اسلامی است و بسته به درجه تخلف برای فرد خاطی حکم مجازات صادر می شود.

برخورد قطعی با بازیکن فوتبال

زرین آمیزی درباره برخورد با سیاوش یزدانی بازیکن تیم فوتبال استقلال که از کارت ورود به جلسه خود عکس گرفته بود، اظهار داشت: سازمان سنجش آموزش کشور با بازیکن استقلال ۱۰۰ درصد برخورد می کند چون این فرد قانون همراه نداشتن گوشی موبایل در جلسه کنکور را رعایت نکرده است. موضع سازمان سنجش در این زمینه تغییر نمی کند و تخلف او در هیأت بدوی تخلفات آزمون ها مورد بررسی قرار می گیرد و اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین درباره تخلف با موبایل در جلسه کنکور دکتری و شناسایی نشدن آن در هنگام بازرسی بدنی داوطلبان، گفت: هر ساله بازرسی دستی هم که انجام می شد باز هم موردهایی از تقلب مانند استفاده از ساعت هوشمند، پیجر، هندزفری یا گوشی موبایل به تعداد انگشت شمار داشتیم که این موارد در هیأت های بدوی تخلفات بررسی می شود.

سخنگوی سازمان سنجش با بیان اینکه فرکانس راکت های بازرسی حتی گوشی های خاموش را هم شناسایی می کند، ادامه داد: این مسائل جوسازی هایی است که از سوی عده ای مطرح می شود. دادگاه هم قبل از صدور حکم، ابتدا باید مستندات را تایید کند اما هنوز این موارد بررسی نشده است، عده ای حکم صادر می کنند.

زرین آمیزی با بیان این که سازمان سنجش این ادعا را ندارد که کاملاً بدون نقص است، تاکید کرد: تمام تلاش ما را در این زمینه انجام می دهیم که بی نقص باشیم و اگر حوزه ها کوتاهی یا تخلف داشته اند حتماً با آنها برخورد می کنیم؛ اینطور نیست که سازمان سنجش نسبت به این موارد بی تفاوت بماند.

به گزارش ایرنا، روز گذشته بعد از پایان کنکور دکتری تصویری از یک فرد داوطلب منتشر شد که حکایت از استفاده از گوشی موبایل دارد اما بعد از گذشت چند ساعت اعلام شد که داوطلب در حال خوردن بیسکوییت بوده است.

  نمایشگاه گردشگری تهران ۲۳ تا ۲۶ بهمن برگزار می‌شود

همچنین در ساعت ۸:۱۱ دقیقه صبح روز پنجشنبه سیاوش یزدانی بازیکن تیم فوتبال استقبال در حساب کاربری اینستاگرام خود عکسی از کارت ورود به جلسه خود منتشر کرد که سازمان سنجش آموزش کشور بلافاصله خبر از محرومیت این بازیکن فوتبال از پذیرش در کنکور دکتری داد.

کنکور دکتری ۹۹ روز گذشته با رقابت ۱۵۰ هزار داوطلب در ۶۰ شهرستان کشور برگزار شد؛ در این آزمون ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ نفر ثبت نام کرده بودند که در نهایت ۱۵۰ هزار نفر کارت ورود به جلسه دریافت کردند.

خانواده کنکوری ها تجمع نداشتند

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درباره انتشار تصاویری که حکایت از تجمع خانواده ها و همراهان داوطلب کنکور دکتری دارد، گفت: تصاویری که نشان از تجمع خانواده ها دارد برای آزمون دکتری نیست؛ در کنکور دکتری تجمع خانواده همراه با داوطلب نداشتیم. حتی برخی عکس ها مربوط به کنکور دکتری ۹۹ نبود و مربوط به کنکورهای سال های گذشته است.

وی درباره انتقاد برخی در خصوص سالن های اختصاص یافته به کنکور دکتری، اظهار داشت: برخی سالن ها که نسبت به آن انتقاداتی وجود داشت، مربوط به حوزه های امتحانی کنکور دکتری نیست و چنین سالن هایی نداشتیم؛ این موضوع باید از سوی افرادی که ادعا داشتند اثبات شود.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره تصاویری که نشان می داد تعدادی از داوطلبان در جلسه کنکور ماسک خود را برداشته اند، افزود: در این موارد به داوطلب تذکرهای لازم داده شد اما ممکن است داوطلب لحظه ای برای تطبیق چهره با عکس، ماسک خود را برداشته است و دوباره ماسکش را به صورت زده باشد. اگر همان لحظه از فرد عکس گرفته شده است دلیل نمی شود که آن را تخلف شمرده و به کل کنکور دکتری تعمیم دهیم.

دلیل توزیع نشدن پد الکلی

این مسوول سازمان سنجش آموزش کشور درباره توزیع پک بهداشتی و پد الکلی در جلسه کنکور دکتری ۹۹ تاکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور قرار نبود پک بهداشتی بین داوطلبان توزیع کند؛ ااما ۵۰ هزار ماسک بین حوزه ها برای داوطلبان توزیع کرد.

وی ادامه داد: پد الکلی در اختیار همه حوزه های امتحانی قرار داده شد تا داوطلب بعد از دریافت اثر انگشت، از پد الکلی استفاده کند؛ برخی حوزه ها این پد را توزیع کردند اما وقتی دریافت اثر انگشت حذف شده بود نیازی به این پد نبود که تخلفی هم صورت نگرفته است.

علت دریافت نکردن کد خوداظهاری

زرین آمیزی در ادامه این گفت و گو درباره علت دریافت نشدن کد خوداظهاری از داوطلبان در جلسه کنکوری دکتری، خاطرنشان کرد: سامانه خوداظهاری از داوطلبان کنکور دکتری به وزارت بهداشت اختصاص داشت تا داوطلبان مکلف به خوداظهاری شوند و می خواستیم مطمئن باشیم که داوطلبان خودارزیابی را تکمیل کرده اند تا اتفاقی در حوزه های امتحانی رخ ندهد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)