برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

طرح تولید بذور با فناوری بالا برای کاهش وابستگی به واردات این محصول

توسعه تولید بذور با فناوری بالا با هدف افزایش تولید محصول، کاهش واردات روغن و دانه‌های روغنی، کاهش واردات خوراک دام و کاهش واردات بذر از برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است؛ چرا که بر اساس آمارها سال گذشته میزان واردات قانونی بذر حدود ۱۸۲ میلیون دلار و در سال ۹۷ این میزان حدود ۱۲۰.۵ میلیون دلار بود.

به گزارش روز دوشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وابستگی ایران برای واردات بذر مربوط به بذور “سبزی” و صیفی گلخانه‌ای”، “چغندر قند”، “ذرت”، “سیب‌زمینی”، “چمن” و برخی اقلام دیگر است، اما سایر بذور مصرفی اعم از گندم، جو، برنج وسایر گیاهان در داخل تولید می‌شود.

برای کشت سبزی و صیفی در کشور نیاز به ۴ هزار تن بذر است که یک هزار و ۷۰۰ تن از این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود. بذور هیبرید در رتبه نخست این واردات است. نیاز بذر ذرت کشور هم سالانه ۱۵ هزار تن است که حدود ۳ هزار تن آن از طریق واردات تامین می‌شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح توسعه تولید بذور با فناوری بالا را با همکاری دیگر بازیگران این عرصه و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است. شاید سرمایه‌گذاری و هزینه کردن برای قطع یا کاهش این واردات از ضروریاتی است که باید همه نهادهای مرتبط با این حوزه به آن نگاهی ویژه داشته باشند،  این کار در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گامی است که می‌تواند آغازگر یک حرکت موثر در این حوزه باشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  هتل‌ها و مکان‌های گردشگری قشم بازگشایی می‌شود