برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آزمون کارشناسی ارشد هم در زورآزمایی با کرونا پیروز میدان شد 

کنکور کارشناسی ارشد سال جاری با پنج ماه تاخیر از نخستین زمان اعلام شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور، ۱۲ ساعت دیگر حوزه های خود را برای رقابت ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر باز می کند. این کنکور ابتدا قرار بود روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه برگزار شود اما ویروس کرونا زمان برگزاری این آزمون را به عقب انداخت و زمان تعیین شده آن از سوی سازمان سنجش که به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا هم رسیده بود، روزهای دوم و سوم مردادماه اعلام شد. اما این بار به علت تقاضای تعداد زیادی از داوطلبان و نمایندگان مجلس مبنی بر تعویق مجدد برگزاری این آزمون، در نهایت سازمان سنجش آموزش کشور تاریخ نهایی را روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مردادماه اعلام کرد و کرونا دیگر نتوانست آزمون را به تاخیر بیاندازد.

افزایش روزهای برگزاری آزمون

ابتدا قرار بود کنکور کارشناسی ارشد در ۲ روز برگزار شود اما سازمان سنجش آموزش کشور پا را فراتر نهاد و اعلام کرد که آزمون رشته های امتحانی شناور یا دوم به جای پنجشنبه ۱۶ مردادماه در روز شنبه ۱۸ مردادماه برگزار شود. بعد از پایان هر نوبت از آزمون، سازمان سنجش آموزش کشور نظرسنجی اینترنتی و پیامکی را برای داوطلبان شرکت کننده فعال خواهد کرد تا نظرات خود را در مورد اجرای پروتکل های بهداشتی اعلام کنند.

پروتکل‌های بهداشتی چه می‌گویند؟

سازمان سنجش آموزش کشور در راستای برگزاری کنکوری بهداشتی و عاری از کرونا مهمترین پروتکل های بهداشتی را در مورد کنکور کارشناسی ارشد اعلام کرد که انجام آن از سوی همه عوامل اجرایی کنکور حتی داوطلبان لازم الاجرا است.

این سازمان اعلام کرده است که عوامل اجرایی و حفاظتی در صحت کامل سلامتی در اجرای آزمون همکاری خواهند داشت؛ همچنین با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک نفر به عنوان کارشناس بهداشت و سلامت تعیین شده است تا برای ارائه مشاوره های بهداشتی در حوزه فعالیت کند.

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده از نوعی است که واکنش آلرژیک داوطلبان و عوامل اجرایی را به دنبال نداشته باشد.

در بخش دیگری از اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور آمده است که انتخاب سالن آزمون با گنجایش مناسب و صندلی ها با فاصله اجتماعی مصوب از هم چیده شده است.

این نکته نیز یادآوری شده است که با ملاحظه وضعیت آب و هوا و آلودگی هوا، برای بهبود وضعیت تنفس افراد، تمهیدات لازم از جمله تهویه مناسب، باز کردن در و پنجره ها اندیشیده شده است.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، محل اصلی ورودی داوطلبان به سالن امتحان به صورت مشخص و به فاصله مناسب از یکدیگر علامت گذاری شده است و داوطلبان باید روی هر خط و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب مشخص شده (حداقل یک متر) برای ورود به سالن امتحان قرار گیرند.

این سازمان همچنین خاطر نشان کرد که حوزه امتحانی و تمام تجهیزات، قبل از برگزاری هر نوبت از آزمون ضدعفونی می شوند. بر این اساس، استقرار آمبولانس و تیم پزشکی با هماهنگی ستاد مدیریت بیماری کرونا در هر استان و آماده باش مراکز بهداشتی و درمانگاه های شهرستان ها بر اساس اعلام سازمان سنجش، در روزهای برگزاری آزمون و حوزه های رفع نقص کارت داوطلبان پیش بینی شده است.

اشیا و سطوحی که اغلب لمس می شوند، نظیر صندلی ها، دستگیره درها و شیرآلات سرویس بهداشتی تمیز و ضدعفونی شده است و این عمل در طول برگزاری آزمون در هر نوبت انجام می شود.

پاکسازی و گندزدایی مخازن اصلی و فرعی سوالات در استان ها و شهرستان ها، با نظارت نمایندگان تام الاختیار و حفاظت آزمون استان ها، حداقل یک هفته قبل از برگزاری آزمون انجام می شود.

در صورتی که داوطلبان در داخل حوزه امتحانی، بسته به شرایط محل برگزاری آزمون با سرویس عمومی (اتوبوس، مینی بوس یا سواری ون) جابجا شوند، صندلی ها و فضای داخلی این وسایل نقلیه در هر نوبت آزمون ضدعفونی شده و برای رعایت فاصله گذاری، از یک سوم تا یک چهارم ظرفیت خودرو استفاده می شود.

فضای مناسب برای داوطلب دارای معلولیت با رعایت فاصله گذاری در نظر گرفته می شود. منشی داوطلبان نابینا، معلول، ناشنوا و …ضمن رعایت نکات بهداشتی، حداقل یک متر از داوطلب فاصله خواهند داشت و این داوطلبان با فاصله مناسب از یکدیگر امتحان می دهند. علاوه برآن به تعداد کافی سطل زباله دارای درِ پدالی با پا در قسمت ورودی و خروجی حوزه همچنین مسیرهای پرتردد در سالن ها یا کلاس های محل برگزاری آزمون پیش بینی شده است.

به منظور مساعدت به داوطلبان و جلوگیری از ازدحام جمعیت در زمان بازرسی داوطلبان، درِ حوزه های امتحانی زودتر و از ساعت ۶:۳۰ صبح بازمی شود. ضدعفونی مستمر سرویس های بهداشتی در طول آزمون انجام می شود. پذیرایی از داوطلبان به صورت سلف سرویس و ضدعفونی شده در فضای مناسبی که باعث تجمع نشود، انجام و وسایل پذیرایی از قبل ضدعفونی می شود. 

همچنین، عوامل اجرایی در هنگام تحویل بسته های سوال و پاسخنامه، از ماسک و دستکش استفاده می کنند و مرتب دست های آنها ضدعفونی می شود. مراقبان ضمن رعایت نکات بهداشتی، از ماسک استفاده می کنند و فاصله آنها با داوطلبان (حداقل یک متر) خواهد بود. دفترچه های سوال و پاسخنامه در جلسه آزمون به داوطلب تحویل داده می شود و روی زمین قرار نمی گیرد.

بر اساس این پروتکل های بهداشتی، مسوول دریافت اثر انگشت از داوطلبان، ضمن رعایت نکات بهداشتی از دستکش و ماسک استفاده می کند و بعد از گرفتن اثر انگشت از هر داوطلب، یک پدَ الکلی (که توسط سازمان به حوزه ها ارسال شده است) برای ضدعفونی دست ها به داوطلب تحویل می دهد.

علاوه برآن، بنرهای حاوی نکات مهم و بهداشتی توسط سازمان سنجش آموزش کشور تهیه و در حوزه های برگزاری آزمون نصب خواهد شد که داوطلبان باید به این موارد توجه کنند.

نظرات کابینه دولت در مورد کنکور

هر چند برگزاری کنکور در بحبوحه کرونا، دست اندرکاران برگزاری این آزمون را با ریسک پذیری بالایی مواجه کرده است اما موافقان این کنکور بارها و بارها با یادداشت های خود اعلام کردند که کنکور در سایه رعایت اصول بهداشتی امکان برگزاری دارد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سکاندار آموزش عالی در دولت دوازدهم به خبرنگار دانشگاه و ایرنا اعلام کرده است که داوطلبان با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک می توانند با خیال راحت در کنکور شرکت کنند و خانواده ها نباید در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشند.

وی صبح امروز نیز در حاشیه جلسه هیات دولت، ضمن تشکر از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی صحیح و ایجاد آرامش و احساس امنیت در زمینه رعایت موارد بهداشتی و سلامتی در کل جامعه اظهار داشت: فردا پنجشنبه شانزدهم تا شنبه هجدهم مرداد ماه آزمون ورودی کارشناسی ارشد بر اساس برنامه و تاریخ مشخص شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار می‌شود. همه شعبه‌های برگزاری آزمون کارشناسی ارشد موظف هستند تمام پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را مانند آزمون دکتری رعایت کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه سلامت داوطلبان اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: امیدواریم با همکاری جدی از سوی داوطلبان این آزمون به خوبی برگزار شود و بسیاری از این داوطلبان با شروع سال تحصیلی آینده به عنوان دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها حضور یابند.

غلامی تاکید کرده است که از همان فضاهای قبلی با افزایش فاصله صندلی داوطلبان به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده‌ می‌شود. مازاد جمعیتی را که به دلیل افزایش فاصله صندلی اتفاق می‌افتد، با استفاده از فضاهای بزرگتر مانند ورزشگاه‌ها پوشش می‌دهیم.

وی همچنین اعلام کرد که سازمان سنجش و آموزش کشور اخبار مربوط به برگزاری کنکورها را اطلاع رسانی می کند؛ از این رو داوطلبان این سایت را مرجع اصلی کسب اطلاعات قرار دهند.

  توسعه کشاورزی و صنایع وابسته، جهش تولید را تضمین می‌کند

محمود واعظی،‌ رییس دفتر رییس جمهوری نیز امروز چهارشنبه در حساب کاربری اینستاگرامش درباره کنکور نوشت: وقتی رهبر معظم انقلاب در گفتار و عمل نشان می‌دهند که به نظرات ستاد ملی کرونا عمل می‌کنند، شایسته است تصمیمات این ستاد برای همه ما در همه زمینه‌ها فصل‌الخطاب باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین اینطور نوشته است که دولت از همان آغاز پاندمی کرونا، نشان داد خط قرمز دولت، سلامت مردم و فرزندان کشور است. تعطیلی مهدهای کودک، لغو حضور فیزیکی در مدارس، دانشگاه‌ها و تلاش برای تداوم و آموزش به صورت مجازی، مدیریت حضور مردم در مساجد و همه و همه از این حساسیت حکایت دارد.

واعظی افزود: اما همیشه هم بهترین تصمیم، راحت‌ترین تصمیم یعنی حذف صورت مساله نیست. بیاییم اثرات تعویق بیش از حد یا عدم برگزاری کنکور را هم در نظر بگیریم که سبب انباشت داوطلب در آزمون سال بعد و اجحاف گسترده در حق بسیاری از داوطلبانی می‌شود که امسال با برنامه‌ریزی مطالعه کرده و زحمت کشیده‌اند.

کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم در هفته جاری، موافقت مشروط خود را با برگزاری آزمون های سراسری ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی مورد تایید ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزشی هم با اشاره به موافقت خود برای برگزاری کنکور کارشناسی ارشد به چند نکته اشاره کرده و گفته است: معتقدم بین کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری تفاوت وجود دارد. ۳۲ سال است که معلم دانشکده پزشکی هستم و تعداد زیادی دانشجو و رزیدنت تربیت کرده ام اما در هیچ کجای دنیا برای تحصیلات تکمیلی، آسان نمی گیرند و حتما با پروتکل ها، آزمون ها و مکانیزم خاصی، دانشجویان را می پذیرند.
 
به گفته وزیر بهداشت، در مورد کنکور دکتری چون تعداد داوطلبان کمتر از سراسری و کارشناسی ارشد بود، با دوستان اتمام حجت کردیم که اگر این آزمون درست و منطبق با پروتکل ها اجرا نشود از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد جلوگیری خواهیم کرد؛ آنچه که بررسی کردیم با حضور ۵۴۰ ناظر بهداشتی در حوزه های امتحانی کنکور دکتری، شاید تنها ۷ تا ۸ مورد مشاهده کردم که منطبق با پروتکل ها نبود و این خیلی ارزنده بود.
 
وزیر بهداشت به این نکته اشاره کرد که داوطلبان، هر کدام از خانواده هایی با فرهنگ و نوعی از اندیشه برای کنکور حاضر می شوند. ممکن است خانواده ای به قدری سخت گیری کند که فرزندش پروتکل ها را کاملا رعایت کند و یا داوطلبی از خانواده ای باشد که در زندگی روزمره نیز خیلی از پروتکل ها را رعایت نمی کند. آزمون دکتری از دید بنده به عنوان مسوول سلامت کشور، با حداقل نقص برگزار شد و اگر بتوانیم اجرای پروتکل ها را برای کنکور کارشناسی ارشد تشدید کنیم، تردید ندارم که این آزمون هم می تواند با کمترین نارسایی برگزار شود.

دلایل دولت برای برگزاری آزمون ها

علی ربیعی سخنگوی دولت روز سه شنبه ۱۴ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره ‌دلایل دولت برای برگزاری حتمی کنکور و علت برخی مخالفت ها، اعلام کرده بود که ۲ گروه نگرانی و دلایل خودشان را دارند. یک گروه خواهان برگزاری و گروه دیگر خواهان تعویق آن هستند.

به گفته سخنگوی دولت، کارشناسان، همکاران بهداشتی و درمانی پیش بینی می کنند در ماه های آتی نه تنها از میزان شیوع بیماری کرونا کاسته نخواهد شد، بلکه این وضعیت در پائیز و زمستان بدتر نیز می شود. بنابراین تعویق یا برگزاری کنکور در ماه های سرد سال را هیچ کارشناسی پیشنهاد نمی کند چرا که مخاطرات آن بسیار بیشتر از شرایط فعلی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری به این نکته اشاره کرد که تصمیم به برگزاری کنکور با در نظر گرفتن شرایط امروز، پیش بینی از شرایط ماه های آتی همچنین شرایط آموزشی در سال آینده و بسیاری از متغیرهای دیگر بود و در این خصوص هیچ اختلافی میان دستگاه های ذیربط مطرح نبوده است.

وی ابراز امیدواری کرده بود که با توجه به تجربه ای که از کنکور دکتری در روزهای اخیر داشته ایم، امیدواریم با رعایت بیشترپروتکل‌ های بهداشتی، داوطلبان بتوانند بدون نگرانی، با آمادگی و آرامش بیشتر در آزمون سراسری شرکت کنند.

نکات مهم دومین کنکور کرونایی

ظرفیت پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ تعداد ۱۵۷ هزار نفر اعلام شده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۳ هزار نفر کاهش دارد. فرایند توزیع کارت ورود به جلسه کنکور کارشناسی ارشد از روز دوشنبه ۱۳ مرداد آغاز شده است و تا شنبه هجدهم مرداد ماه ادامه دارد.

طبق اعلام فاطمه زرین آمیزی،‌ سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور تاکنون ۴۷۹ هزار و ۶۷۸ داوطلب نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه اقدام کرده اند؛ همچنین داوطلبانی که علاوه بر رشته امتحانی اصلی، قصد شرکت در رشته امتحانی شناور دارند، باید ۲ کارت دریافت کنند.

بر اساس خوداظهاری به عمل آمده از داوطلبان مبتلا به کرونا، ۸۵ نفر از شرکت کنندگان در این کنکور به ویروس مبتلا شده اند که با تایید وزارت بهداشت، در مکان ها و بیمارستان های مجزا با نظارت نماینده این وزارتخانه و سازمان سنجش آموزش کشور در کنکور شرکت می کنند.

برای رعایت دقیق تر پروتکل های بهداشتی، وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی ۵۰۰ کارشناس بهداشت در طول سه روز برگزاری آزمون آزمون کارشناسی ارشد در نظر گرفته است که ضمن نظارت بر اجرای دقیق دستورالعمل ها، نسبت به حل مشکلات احتمالی اقدام کنند.

استقبال داوطلبان از اصول بهداشتی

مشاهدات خبرنگار ایرنا از داوطلبانی که در کنکور دکتری ۹۹ شرکت کرده بودند حاکی از آن است که این افراد برای شرکت در کنکور، تمام اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را رعایت کرده اند و به نظر می رسد برای کنکور کارشناسی ارشد هم این موارد از سوی شرکت کنندگان رعایت شود؛ بنابراین این آزمون نیز با وجود سایه سنگین ویروس کرونا، می تواند در کمال آرامش و سلامت برگزار شود.

آنچه در این میان اهمیت بیشتری دارد، تلاش دست اندرکاران آموزش عالی از جمله وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در صدر آن ستاد ملی مقابله با کرونا، ‌سازمان سنجش آموزش کشور و حوزه های تعیین شده کنکور برای برگزاری هرچه سالم تر این آزمون هستند، آزمونی که با کوله بار تجربه کنکور دکتری که یک هفته قبل برگزار شد، با دقت و اصول بهداشتی بیشتری اجرا می شود.

کنکور کارشناسی ارشد چه نمره‌ای می‌گیرد

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بعد از برگزاری کنکور دکتری ۹۹ در تاریخ نهم مردادماه به اجرای پروتکل های بهداشتی این آزمون نمره ۱۵ داد که از نظر آنها قابل قبول است. حالا باید دید آزمون کارشناسی ارشد که از هفت خان رستم گذشته و غول کرونا را با وجود تمام حاشیه ها پشت سر گذاشته است، پس از پایان سه روزه خود چه نمره ای از سکانداران بهداشت و سلامت کشور می گیرد.

این نمره البته شامل حال سازمان سنجشی می شود که از اسفندماه ۹۸ تاکنون با عبور از مسیر پرتلاطم و پر پیچ و خم مخالفان برگزاری کنکورها در زمانه کرونا، کنار حافظان سلامت و بهداشت کشور تمام قد ایستاد تا کنکوری با کمترین نقص ها را برگزار کند؛ به نظر می رسد این آزمون هم خود امتحانی بزرگ برای رسیدن به پنجاهمین ماراتن سراسری باشد؛ کنکور سراسری که بیش از یک میلیون داوطلب دارد و اعمال دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی آن، موضوعی بس نفس گیر و دشوار است و کار را برای برگزارکنندگان این کنکور سخت تر می کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)