برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اما و اگرهای توسعه گردشگری در منابع آبی

بحث توسعه گردشگری در منابع آبی پس از آنکه «حسن روحانی» رییس جمهوری دستور آن را به وزارت نیرو داد از خردادماه امسال مورد توجه جدی‌تر این وزارتخانه به عنوان نهاد اصلی متولی منابع آبی کشور قرار گرفت و برداشتن گام‌های لازم برای توسعه این موضوع از همان زمان آغاز شد.
برنامه‌ریزی‌ها و تدارک‌های لازم منجر به آن شد تا ۲۷ خردادماه وزارت نیرو با هدف توسعه گردشگری در منابع آبی تفاهمنامهای را با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به امضا برساند تا بر اساس آن بتوان شرایط را برای حضور گردشگران در منابع آبی به خصوص سدها فراهم کرد.
اجرایی شدن تفاهمنامه این امکان را فراهم خواهد کرد تا مردم و گردشگران بتوانند در کنار این منابع از مواهب طبیعی استفاده کنند.
وزیر نیرو در زمان امضای تفاهمنامه با وزارت گردشگری گفت: امروز ۱۷۰ دریاچه و مخزن سد و نیز بیش از ۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که به زودی و با رعایت مقررات زیست محیطی امکان استفاده از این مواهب الهی برای مردم فراهم خواهد شد.
«رضا اردکانیان» افزود: بحث رونق گردشگری در تاسیسات آبی در گذشته به دلیل نبود امکانات و وجود نگرانی‌هایی در باره حفظ کیفیت منابع آبی چندان مورد توجه نبود، اما امسال و با کمک سازمان میراث فرهنگی و اتخاذ تدابیر لازم این امکان فراهم شده و رونق گردشگری با لحاظ دقیق مباحث حفظ کیفیت منابع آب دنبال خواهد شد.
وی خاطر نشان ساخت: این امر علاوه بر آنکه رونق گردشگری را به همراه خواهد داشت توسعه اشتغال را نیز به همراه دارد و بخش زیادی از جوانان کشور را مشغول خواهد ساخت.
توسعه گردشگری در منابع آبی و سدها گرچه اقدام مثبتی به نظر می رسد اما نگرانی از آلوده شدن این منابع دغدغه ای جدی است که نباید آن را نادیده گرفت بر این اساس همان زمان وزیر نیرو درباره این نگرانی گفت: حفظ کیفیت و کمیت منابع آب خط قرمز در توسعه گردشگری است و رعایت مسایل زیست محیطی به عنوان یک اصل مورد توجه جدی قرار دارد.
«رضا اردکانیان» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا و در پاسخ به اینکه حضور مردم در کنار منابع آبی و سدها امکان آلوده شدن این منابع را افزایش خواهد داد، افزود: در صورت رعایت نشدن مسائل بهداشتی و زیست محیطی این طرح متوقف خواهد شد.
وی گفت: وزارت نیرو در این مرحله بنا را براین گذاشته‌ که مردم و گردشگران درک مناسبی از این موضوع دارند و امید است عملکرد مناسبی ایجاد شود تا این طرح همواره با رعایت موازین زیست محیطی اجرایی شود.
عضو هیأت دولت در عین حال تاکید کرد: هر زمان احساس شود در گردشگری منابع آب مقررات و ضوابط رعایت نمی‌شود و بی توجهی‌هایی صورت گیرد اولویت حفظ سطح استاندارد منابع آب و خاک کشور است و آن منطقه که آسیب ببیند را محدود خواهیم کرد.
وی در باره شرایط ایجاد تأسیسات برای اقامت گردشگران در کنار منابع آبی گفت: ایجاد این تأسیسات هم باید با توجه به همه مسائل بهداشتی و مقررات زیست محیطی باشد و نیز به گونه‌ای طراحی شوند که پساب‌های آلوده آنها، منابع آب را با خطر روبرو نسازد و چنانچه این شرایط را داشته باشند، ایجاد این تأسیسات مانعی ندارد.
بحث توسعه گردشگری در منابع آبی این روزها با برپایی نمایشگاه گردشگری ایران دوباره مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که روز جمعه ۲۴ بهمن ماه  معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در بازدید از این نمایشگاه گفت: تا پایان سال چند سد برای توسعه گردشگری در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

  درخواست زالی از وزارت بهداشت برای استخدام نیروهای شرکتی

«قاسم تقی‌زاده خامسی» در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه گردشگری در حوزه آب، اظهار داشت: با چند آژانس گردشگری برای ایجاد تورهای آبی مذاکره شده است و به نظر می‌رسد مردم تمایل زیادی برای آشنایی با چگونگی تامین آب آشامیدنی داشته باشند.
وی با اشاره به وجود ۱۸۲ سد ملی و بزرگ در کشور، ادامه داد: منظور از سد ملی، سدهای بزرگ است و تعداد سدهای موجود در کشور بسیار بیشتر از این رقم است که اغلب آنها قابلیت استفاده در حوزه گردشگری را دارند.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون استفاده بهینه از فضا و مخازن سدها برای گردشگری انجام نشده است، گفت: برای ساخت یک سد بیش از چند هزار میلیارد تومان هزینه باید صرف شود و باید بتوانیم از این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای توسعه گردشگری کشور بهره‌بردای کنیم.
به گفته تقی‌زاده خامسی، ایران از نظر آب و هوا و اقلیم در شرایطی قرار دارد که در همه فصول می‌توان از سدهای آن استفاده کرد و در همه استان‌ها سدهایی وجود دارد که قابلیت گردشگری دارند.
وی تاکید کرد: اکنون مطالعه سدها آغاز شده و امید می‌رود تا پایان سال چند سد را در اختیار بخش خصوصی برای توسعه گردشگری قرار دهیم.
اما هنوز خطر آلودگی منابع آبی با توسعه گردشگری در آنها جدی است در همین رابطه «سمیرامهنت فرسا» کارشناس امور آزمایشگاه های موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو به ایرنا گفت: مسلما هر طرحی نکات مثبت و منفی دارد اگر نکات مثبت آن بیشتر باشد به نفع سیستم است.
مهنت فرسا ادامه داد: در گردشگری منابع آبی بحث آلودگی آب‌ها مطرح است؛ در این زمینه باید آموزش‌های لازم از قبل به گردشگران داده شود تا آنها با آگاهی کامل وارد محدوده سدها شوند.
وی ادامه داد: موسسه تحقیقات آب در این زمینه اقدام‌هایی انجام داده و بروشورهایی تدارک دیده است که در اختیار گردشگران گذاشته خواهد شد؛ همچنین با برگزاری سمینارهایی نسبت به افزایش اطلاعات شهروندان در مواجه با منابع آبی اقدام کرده است.
از مجموع ۲۸۰۰ تالاب در کشور ۹۴ تالاب شناخته شده است و از این تعداد ۲۴ تالاب در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)