برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

از شمال کرمانشاه تا جنوب ایلام، تحت پوشش آبیاری مدرن

در پانزدهمین هفته از پویش#هر_هفته_الف_ب_ایران امروز پنجشنبه (۲۳ مرداد ماه) بخش اول طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک موسوم به پروژه سامانه گرمسیری افتتاح شد. در آیین افتتاحیه امروز ۲۳ هزار هکتار از این طرح به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال این میزان به ۳۵ هزار هکتار خواهد رسید. بزرگترین طرح انتقال آب ایران که رئیس جمهور اجرای آن را آرزوی مسئولان نظام از دوران جنگ تا به امروز دانست.

حسن روحانی امروز در آیین افتتاح این پروژه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: بخش زیادی ازشبکه‌ها، تونل‌ها و سدهای ذیل این پروژه در برنامه‌های قبلی پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران افتتاح شده که امروز به محصول رسیده است.

رئیس جمهوری با اشاره به شروع اجرای این طرح در سال ۱۳۹۳ افزود: وقتی در سال ۹۳ این طرح را برای مقام معظم رهبری توضیح دادم و گفتم برای تکمیل این طرح نیازمند کمک صندوق هستیم و باید از تسهیلات صندوق استفاده کنیم و هشت میلیارد دلار درخواست کردم، رهبری همان جا موافقت کردند.

سامانه گرمسیری؛ بزرگترین طرح انتقال آب ایران

اجرای سامانه گرمسیری با بیش از یک هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، توسط دولت تدبیر و امید آغاز و تکمیل شده است. این سامانه با هدف مهار آب رودخانه سیروان و هدایت آن به سمت دشت‌های کرمانشاه و ایلام طراحی شده است و از نقطه ابتدای شروع طرح در شمال استان کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام، حدود ۴۰۰ کیلومتر طول دارد.

در ۲۳ هزار هکتار اراضی مورد بهره برداری سامانه گرمسیری ۵۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، ۲۲۰ کیلومتر انشعاب لوله‌های فرعی، هشت هزار و ۸۵۰ کیلومتر تونل وجود دارد و برای آن هشت ایستگاه پمپاژ و ۲ ایستگاه پست فشار قوی و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق احداث شده که ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در استان کرمانشاه و یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در ایلام واقع است.

در بخش به بهره برداری رسیده طرح حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار بخش‌های کشاورزی و صنعتی استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که شامل ۱۱ دشت در استان کرمانشاه و یک دشت در استان ایلام است. این در حالی است که با بهره‌برداری کامل از طرح‌های این پروژه عظیم ملی، ساکنان ۱۲ شهرستان، ۲۵ شهر و ۷۷۰ روستا از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

  مسیر آبی به تشریفات گمرکی هرمزگان اضافه می‌شود

مزایای سامانه گرمسیری برای اهالی استان‌های کرمانشاه و ایلام

ایجاد شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی که در پروژه سامانه گرمسیری پیش‌بینی شده است، کشاورزی مناطق مرزی را از حالت سنتی خارج کرده و به صورت نوین در خواهد آورد. کاظم خاوزای وزیر جهاد کشاورزی امروز در آیین افتتاح بخشی از طرح سامانه گرمسیری پیش‌بینی کرد: در اراضی آبی تبدیل شده به سیستم آبیاری نوین، به طور متوسط سه و نیم تا چهار برابر افزایش عملکرد خواهیم داشت و کشاورزان می‌توانند علاوه بر یک کشت، ۲ تا سه کشت انجام دهند که باعث افزایش عملکرد و درآمد آنها می‌شود.

مسئله‌ای که رضا اردکانیان، وزیر نیرو، هم در این آیین افتتاح به آن اشاره کرد و گفت: آنچه که امروز در استان‌های کرمانشاه و ایلام با فرمان رئیس جمهور افتتاح رسمی شود، موجب افزایش چهار برابری محصولات کشاورزی در این مناطق و همچنین ایجاد اشتغال قابل ملاحظه خواهد شد.

از دیگر مزایای افتتاح ۲۳ هکتار از پروژه سامانه گرمسیری، اشتغال به کار ۹ هزار و ۲۰۰ نفر در بخش کشاورزی و  ۵۰۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش است. افزایش معیشت و درآمد کشاورزان تا هشت برابر، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، کمک به ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی با توجه به بازار عراق و وجود مرزهای پرویزخان، خسروی و سومار برای صادرات محصولات کشاورزی نیز از دیگر مزایای افتتاح این طرح می‌تواند باشد. بهره برداری از این طرح‌ها موجب توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع آبی خواهد شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)