برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انجام پروژه‌های مشترک هنرمندان با موزه ملی ایران

امیر جدیدی و سهراب پورناظری ضمن بازدید از موزه ملی ایران، در نشستی با حضور جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران، فریدون بیگلری معاون فرهنگی این مجموعه به بحث و تبادل نظر در خصوص انجام برخی پروژه های مشترک فرهنگی و هنری و ضرورت حضور هنرمندان کشور در موزه ملی ایران پرداختند.

در ادامه پورناظری و جدیدی از نمایشگاه هفدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی ایران و موزه ایران باستان نیز بازدیدکردند.

بازدید از نمایشگاه یافته های جدید باستان شناسی با حضور و راهنمایی فریدون بیگلری صورت گرفت. از میان یافته های نمایشگاه، دندان انسان نئاندرتال یافت شده در غار وزمه اسلام آباد غرب و استلهای منقوش چگاسفلی مورد توجه خاص این دو هنرمند قرار گرفت.

امیر جدیدی در این بازدید اظهار امیدواری کرد این نقوش غنی پیش از تاریخ الهام بخش هنرمندان طراح معاصر باشد. در ادامه این دو هنرمند با حضور و راهنمایی فیروزه سپیدنامه مسوول موزه ایران باستان و یوسف حسن زاده رئیس گروه پژوهش از موزه ایران باستان بازدید کردند.

آثار این موزه بشدت مورد توجه این دو هنرمند طراز اول قرار گرفت و با اشتیاق فراوان تمامی گالری های اواخر پیش از تاریخ و تاریخی موزه را بازدید کردند. نگاه دقیق، سوالات و بحث ها حکایت از علاقه وافر امیر جدیدی و سهراب پورناظری در مقام دو هنرمند علاقمند به میراث تاریخی و فرهنگی کشور به هنر و تمدن غنی این مرز بوم دارد که جای سپاس و قدردانی دارد. در پایان این دو هنرمند اظهار امیدواری کردند که بتوانند بعنوان سفیران میراث فرهنگی در معرفی آثار غنی موزه ملی ایران به جامعه هنرمندان و عموم علاقمندان فرهنگ و تمدن ایران گام هایی بردارند.

قدیمی ترین دست ساخت  بشر در سالن ایران باستان

موزه ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است.

  شورای هنر کشور به تبعات کرونا در جامعه هنری پرداخت

موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعهٔ اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران‌های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده‌است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیان‌گر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست‌آوردهای فناوری ایرانیان است.

موزه ملی ایران با قدمتی حدود هشتاد سال، نه تنها بزرگترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است، بلکه در فرهنگ موزه‌داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود. 

موزه ایران باستان دارای مجموعه‌های غنی از آثار باستان‌شناسی است که کهن ترین آن‌ها مربوط به دوره پارینه سنگی (بین یک میلیون تا حدود ۱۲ هزار سال پیش) و جدیدترین آثار آن مربوط به دوره ساسانی با قدمت بیش از ۱۷۰۰ سال است. در این سالن از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی آثار منحصر بفردی دیده می‌شود.

قدیمیتری دست ساخته بخش پارینه سنگی در سالن ایران باستان که از سنگ کوارتز یا در کوهی ساخته شده‌اند، مربوط به حوزه رودخانه کشف رود در شرق مشهد هستند، که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند. از دیگر مجموعه‌های قدیمی این بخش دربند و گنج پر مربوط به استان گیلان و شیوه تو در نزدیکی مهاباد است که حدود هفتصد تا دویست هزار سال قدمت دارند.

از دوره‌های پارینه سنگی میانی و جدید نیز آثار جالب توجه‌ای در سالن موزه به چشم می‌خورد که بین دویست هزار تا حدود دوازده هزار سال قدمت دارند. از دوره پارینه سنگی میانه که همزمان با حضور انسان نئاندرتال در ایران است ابزارهای ساخته شده از سنگ آتش زنه و بقایای سنگواره جانوران مربوط به غارهای منطقه زاگرس و فلات مرکزی ایران از جمله غارهای بیستون و خرم‌آباد به نمایش درآمده است. قدیمیترین بقایای یافت شده انسان در ایران که یک دندان آسیای کوچک انسان نئاندرتال است و در غار وزمه یافت شده در سالن پارینه سنگی میانی موزه به نمایش در آمده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)