برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

امید به واکسن کرونا سبب سستی در رعایت توصیه‌های بهداشتی نشود

دکتر مسعود یونسیان، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا زمان تولید واکسن کرونا مهمترین اقدام استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، شستن مرتب دست ها با آب و صابون است که باید آنها را با جدیت رعایت کنیم و اقداماتی که وزارت بهداشت باید انجام دهد شامل تست، بیماریابی و جداسازی، پیگیری تماس ها و قرنطینه آنان است.

وی ادامه داد: هر زمان واکسنی در این حوزه تائید، تولید و توزیع شود و به عبارتی حداقل دو سوم جامعه را مصون کند، در آن صورت اطمینان پیدا می کنیم که پاندمی کرونا توسعه پیدا نمی کند و می توان برخی از محدودیت ها را برداشت.

یونسیان ادامه داد: اگر چه امید است واکسن موثر کرونا تولید و در سریع ترین زمان ممکن محقق شود، اما باید واقعیات را در این زمینه بپذیریم و دل به امیدهای غیر علمی خوش نکنیم.

وی ادامه داد: هرچند برخی کشورها از جمله ایران در تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند، اما ابهاماتی در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه این واکسن ها چه مدتی ایمنی ایجاد می کند.

یونسیان افزود: برخی افراد ممکن است تصور کنند مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا که آخرین مرحله تایید واکسن است به معنی پشت سر گذاشتن یک مرحله اداری است و حتما پس از گذشت زمان مشخص یا تهیه مدارک و مستندات و ارائه آن ها به مسئولان مربوطه محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: عده ای دیگر تصور می کنند که این مرحله در مدت چند روز یا حداکثر چند هفته پشت سر گذاشته می شود.

  هنرمندان صنایع دستی ساوه آثار خود را به نمایش گذاشتند

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: فاز سوم کارآزمایی بالینی یک مرحله اداری یا اقدام بورکراتیک نیست، بلکه مهمترین اقدام برای تعیین کارایی و اطمینان از ایمنی واکسن است که معمولا در مطالعه ای با حضور هزاران و حتی ده ها هزار داوطلب انجام می شود و معمولا ماه ها طول خواهد کشید تا نتایج آن مشخص شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بسیاری از واکسن ها نمی تواند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، پس مردم نباید تا زمان حصول نتایج قطعی، بی مورد منتظر واکسن کرونا باشند و اقدامات پیشگیرانه کرونا را رها کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)