برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چاره‌جویی‌ها از جنس میراث فرهنگی و گردشگری رهاورد سفر مونسان به سمنان

به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان سمنان عصر دوشنبه وارد شهرستان سرخه شد و سپس در سمنان حضور یافت.

مونسان عصر دوشنبه راهی شهرستان شاهرود شد و روز سه شنبه پس از بازدید از جنگل ابر شاهرود برای حضور در جلسه شورای اداری و بازدید از اجرای طرح مرمت بافت قدیمی و کاروانسرای شاه عباسی میامی وارد این شهرستان شد تا در سفری ۲ روزه از بخش‌های مختلف گردشگری و تاریخی استان سمنان از نزدیک بازدید و برای تسریع در رفع مشکلات کمک کند.

استان سمنان دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی است که استفاده از این ظرفیت‌ها، نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری دارد و براساس گزارش‌ها بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در استان شناسایی شده و ۸۵۶ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی  ثبت شده است.

یکی از این آثار تاریخی ارزشمند کاروانسرای تاریخی واقع در مرکز شهر سمنان است که به دلیل کارکرد زندان چهره مرکز شهر را دچار خدشه کرده بود و با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و قول‌های مساعد وی امید است این گره کور باز شود.
کاروانسرای سمنان که به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در شهر سمنان احداث شده  دارای ۴۰۰ سال قدمت است که در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید و پس از سه دهه تغییر کاربری و تبدیل آن به زندان مرکزی شهر سمنان با تلاش پیگیر و مستمر استاندار سمنان و همراهی شورای تامین استان و همکاری مدیرکل و کارکنان اداره کل زندانها و اقدامات تامینی استان و سایر دستگاههای اجرایی همکار خرداد امسال از بند زندان خارج و آزاد سازی شد.

تعیین تکلیف تملک کاروانسرای سمنان با همکاری قوه‌قضاییه پس از سال‌ها
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: نامه‌نگاری و رایزنی با سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه برای تملک کاروانسرای سمنان توسط شهرداری را انجام می‌دهم.
علی اصغر مونسان در جریان بازدید از کاروانسرای سمنان که به تازگی از کاربری زندان خارج شده است، در گفت و گو با خبرنگاران استان سمنان را دارای ظرفیت تاریخی زیادی ذکر کرد و افزود:بهره گیری از کاروانسرای سمنان به عنوان نزندان در فضای شهری کارکرد خوبی نبود.

وی ادامه داد: با همکاری شهرداری سمنان و توافق اولیه انجام شده، روند آزادسازی کاروانسرای سمنان با هدف تقویت مسیر گردشگری در شهر سمنان آغاز شد.
وی افزود: شخصا پیگیر می‌شوم تا با مساعدت و دستور رئیس قوه‌قضاییه کاروانسرا که اکنون در مالکیت اداره کل زندان‌ها و دادگستری سمنان است به تملک شهرداری سمنان در آید.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: شهرداری آمادگی پرداخت هزینه تملک را دارد و لازم است با شهرداری برای تملک همراهی شود.
وی ابراز داشت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمادگی همکاری با شهرداری سمنان برای بازسازی و مرمت را دارد.
وی تاکید کرد: جریان گردشگری زمینه‌ساز تقویت نشاط اجتماعی و اشتغالزایی است و کویرنوردی از جمله ظرفیت‌های خوب استان سمنان به شمار می‌رود که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
مونسان خاطرنشان کرد: استان سمنان آثار ثبت جهانی ندارد و سهمیه کشور سالی یک اثر برای ثبت یونسکو است و درخواست‌های زیادی برای ثبت وجود دارد اما ثبت جهانی کاروانسراهای کشور دنبال می‌شود که استان سمنان سهمیه‌ زیادی از این ثبت خواهد داشت.
وی یادآور شد: جنگل ابر هیرکانی حدود ۸۵۰ کیلومتر است که ثبت جهانی شد و اثر طبیعی بی‌نظیری است که پنج استان را در بر می‌گیرد و بخشی از ان در استان سمنان است که باید برای توسعه گردشگری سهم سرمایه‌گذاران بیشتر شود.

سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری حمایت می‌شوند
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین به خبرنگاران در سمنان گفت: اگر ۳۰ درصد سرمایه اولیه از سوی سرمایه‌گذار تامین شود ۷۰ درصد دیگر سرمایه در قالب تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۴ درصد برای سرمایه‌گذار تامین می‌شود.
وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ طرح در کشور با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری در حال ساخت است و باید این رویه در استان سمنان تقویت شود.
مونسان اظهار داشت: نبود هتل پنج‌ستاره در استان سمنان اتفاق خوبی نیست و باید برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان سمنان تلاش شود.

۲۴۰۰ طرح گردشگری در دست ساخت در کشور
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جریان بازدید از مجتمع گردشگری سرخه در استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: گردشگری یکی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور است و در زمان حاضر ۲‌ هزار و ۴۰۰ طرح با اعتبار ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در این حوزه در حال اجرا است.
مونسان ابراز داشت: گردشگری مزیت زیادی دارد و یکی از مزیت‌های آن جبران خسارت با سرعت بالا است.
وی ادامه داد: در خرداد امسال با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، ۲۰ میلیون نفر اقامت شب ثبت شد که درآمد حداقلی برای تاسیسات گردشی را به همراه داشت.
وی بیان کرد: کرونا به بخش‌های مختلف اقتصادی خسارت زد و یکی از بخش‌ها گردشگری است، البته شیوع کرونا به بخش حمل و نقل و کسب و کارهای کوچک نیز به اندازه گردشگری خسارت وارد کرد.
به گفته مونسان، شیوع بیماری کرونا ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری کشور تا مرداد ماه خسارت زد.
وی اضافه کرد: اگر همچنان توصیه به نرفتن سفر به دلیل شیوع کرونا ادامه یابد خسارت گردشگری بیشتر خواهد شد.
وی تصریح کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان دولت برای جبران خسارت ناشی از کرونا درنظر گرفت و تاکنون گردشگری توانست تنها ۱۱۰ میلیارد تومان از این محل دریافت داشته باشد که امید است با تلاش شخص رییس جمهوری پرداخت تسهیلات جبران خسارت ناشی از کرونا سرعت یابد.
مونسان یادآور شد: تلاش می‌شود با استمهال وام در بخش گردشگری و استمهال مالیات فشار بر بخش گردشگری برداشته شده و این صنعت در کشور احیا شود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با مهار موج دوم کرونا و از سرگیری فعالیت ها در مرحله اول گردشگری داخلی و سپس گردشگری خارجی فعال می‌شود.
مونسان اظهار داشت: هشت میلیون نفر گردشگر خارجی سال گذشته به کشور سفر کردند و ایران دومین کشوری است که گردشگری با سرعت در آن رو به توسعه است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: گردشگری اقتصاد نوظهور مردم پایه است که به اشتغالزایی کمک می‌کند.

  کرونا و تنهایی دشت دریاسر تنکابن

تاسیس ۱۶۰۰ اقامتگاه بومگردی در دولت تدبیر و امید
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به شاهرود در جمع مسوولان این شهرستان گفت: شمار اقامتگاه های بوم گردی از ۴۰۰ واحد در ابتدای دولت دوازدهم به بیش از ۲ هزار واحد در زمان حاضر رسید اما کرونا به این بخش نیز آسیب بسیاری وارد کرد.
مونسان با تأکید بر اشتغال زا بودن گردشگری در برابر سرمایه گذاری کمتر به نسبت بخش صنعت، ابراز کرد: در بخش های صنعتی به ازای ایجاد هر شغل به ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان سرمایه نیاز است در حالی که در بخش گردشگری با ۵۰ میلیون تومان هم می توان شغل ایجاد کرد.
وی ادامه داد: از ابتدا تا پایان دیماه سال گذشته آمار گردشگران خارجی کشور با ثبت یک رکورد به عدد هشت میلیون نفر رسید در حالی که این عدد در انتهای سال ۹۵ حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود.
وی شیوع ویروس کرونا را بدترین اتفاق برای بخش گردشگری کشور خواند و افزود: در سال ۹۸ از سیل نوروز تا شهادت سردار سلیمانی با رخدادهایی رو به رو شدیم که هر یک به تنهایی می توانست گردشگری را زمین گیر کند اما این اتفاق نیفتاد و مهم ترین عامل کاهش رونق این صنعت، کرونا بود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: حجم بودجه ای که به این وزارتخانه داده شده و میزان عملکرد آن به نسبت دیگر وزارت خانه ها نشان می دهد گردشگری بسیار اشتغال آفرین است و امیدواریم با توجه بیشتر مجلس شورای اسلامی آینده گردشگری کشور پررونق تر شود.
 

مجموعه تاریخی بسطام و خرقان در فهرست موقت ثبت جهانی
مونسان با بیان اینکه مجموعه تاریخی بسطام و خرقان نیز در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند، افزود: با توجه به اینکه هر کشور سالانه یک سهمیه ثبت جهانی دارد، سیاست وزارت میراث فرهنگی بر این است که به جای استفاده نقطه ای و در یک بنا از این سهمیه، از طرح های زنجیره ای استفاده کنیم که استان های بیشتری را شامل شود.
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری شهرستان شاهرود تأکید کرد: با برنامه ریزی و کمک به این شهرستان می توان آن را به قطب گردشگری تبدیل کرد.
وزیر میراث فرهنگی یادآور شد: برای ۲ سال آینده پرونده‌های راه آهن شمال به جنوب و کاروان سراهای کشور برای ثبت جهانی آماده شده و شهرستان شاهرود نیز در مسیر این طرح ها حضور دارد.
آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، در روستای قلعه‌نو خرقان در ۲۴ کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام قرار دارد.
بسطام در فاصله ۶ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.

پرداخت تسهیلات بخش گردشگری بدون محدودیت

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر سه شنبه در نشست شورای اداری شهرستان میامی در سالن جلسات شهید سیدکاظم موسوی فرمانداری این شهر گفت : محدودیتی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف گردشگری وجود ندارد.
مونسان افزود: تسهیلات و منابع مالی که در  اختیار سرمایه‌گذاران بخش های مخلتف گردشگری و صنایع دستی گذاشته می‌شود  ۱۴ درصد بهره دارد.
وی با بیان اینکه ظرفیت های فراوان صنعت گردشگری در رونق اقتصادی اثرگذار است، گفت: توجه به زیرساخت‌های بخش گردشگری ، بومگردی و احیای بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.
وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ویروس کرونا به بخش‌های مختلف گردشگری خسارت زد، تصریح کرد : با مهار حداقلی کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به سرعت گردشگری داخلی رونق پیدا خواهد کرد.
حضور متولی اصلی بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان سمنان توفیق و فرصتی است که مسوولان استان مغتنم شمرده و با معرفی و نشان دادن ظرفیت‌های استان از رهنمودهای وزیر میراث‌فرهنگی بهره‌مند شدند، اما برای به نتیجه رسیدن این وقت گذاشتن‌ها زمانی به ثمر می‌نشیند که مسوولان با جدیت مستمر پیگیر قول‌ها و اجرای رهنمودهای وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)