برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاروان پنجشنبه‌های افتتاح، مرداد ماه به کدام استان‌ها رفت

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در آستانه هفته دولت، افتتاح طرح‌های ملی سرعت بیشتری گرفته است، دولتمردان، وزیران و مسئولان اجرایی، در نقاط مختلف کشور هر روز احداث و یا بهره‌برداری از طرحی را کلید می‌زنند، طرح هایی که آثار آن نه فقط برای امروز، بلکه برای آیندگان است.

هفت سال از آغاز دولت تدبیر و امید می‌گذرد و دولت در این مدت با همه سختی‌هایی که در مسیر عمل به وعده‌های خود داشته است، برای تحقق شعارها و اهداف خود تلاش کرده است. اگر چه جنگ تحمیلی اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و فشار اقتصادی ناشی ازکرونا، محدودیت‌های زیادی را پیش‌روی دولت و ملت ایران قرار داده است، اما این فشارها خللی در عزم و اراده دولت برای تحقق وعده‌هایش ایجاد نکرده است.  

کاروان «هر پنجشنبه یک افتتاح»، پویش «الف. ب. ایران»، پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» در ۵ماه گذشته نشان می‌دهد دولت برای تقویت و تکمیل زیرساخت‌های کشور و تحقق جهش تولید و آماده‌سازی کشور برای ورود به قرن جدید، در سال پایانی برنامه‌ای مدون، هدفمند و زمان‌بندی شده دارد.

نظم و آهنگی که این روزها در آیین افتتاح‌ طرح‌های زیربنایی در حوزه های مختلف از کشاورزی و آب و خاک گرفته تا صنعت و معدن و ارتباطات و در نوزدهمین هفته در صنعت دفاعی که با حضور رییس جمهوری دیده می‌شود، حاصل درک صحیح از کمبودها و نیازها، شناخت دقیق ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و ضرورت‌هایی است که از افق دید و تفکر مدیریتی و تلاش شبانه‌روزی مهندسان و کارگران در این بخش‌ها نشات می‌گیرد و در ادامه این مسیر، طرح‌های مهم دیگری از هفته آخر تیر ماه تا آخرین پنجشنبه ماه مرداد، با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

۲۶ تیر/ افتتاح ۱۸ طرح ملی وزارت نیرو در هرمزگان با ۲ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی هفته آخر تیرماه و در چهاردهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از ۱۸ پروژه ملی در حوزه آب و برق در استان هرمزگان با سرمایه‌گذاری ۲هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۵هزار نفر را صادر کرد.

واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت ۱۷۵ مگاوات، سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس، طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد، ۱۴ پروژه انتقال و توزیع نیروی برق در سطح استان هرمزگان و ۲ طرح تامین آب کشاورزی و شهرک صنعتی در شهرستان میناب، طرح‌هایی بود که با دستور حسن روحانی رییس جمهوری در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

صنعت آب و برق از جمله بخش‌هایی است که در چهار دهه اخیر شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بوده است؛ در چهار دهه اخیر گام‌های بلندی برای تامین آب و برق به عنوان دو عنصر کلیدی زیربنایی در توسعه برداشته شده است. در حال حاضر ۹۹.۹ درصد شهرنشین‌ها از آب بهداشتی پایدار برخوردارند و تعداد تصفیه‌خانه‌های کشور نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی ۶ برابر شده است به طوری که تعداد تصفیه‌خانه‌های کشور تا پایان سال به ۱۶۷ واحد خواهد رسید.

با توجه به اینکه ایران به عنوان یک کشور خشک و نیمه خشک نیازمند استفاده بهینه از منابع آب است. در این راستا طی سال‌های اخیر بازچرخانی آب در دستور کار قرار گرفته است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این راستا تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور ۶۳ برابر اول انقلاب شده است به طوری که تا پایان سال به ۲۵۵ تصفیه خانه فاضلاب افزایش می‌یابد.

علاوه بر این و با هدف استفاده از آب دریا شیرین‌سازی آب بویژه در استان‌های حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر ۶۱ آب شیرین‌کن در کشور تکمیل شده و ۲۴ آب شیرین‌کن در حال احداث است که از این تعداد ۵۴ آب‌شیرین‌کن در دولت تدبیر و امید به ثمر نشسته است. بر این اساس از ۴۸۵هزار مترمکعب آبی که از آب شیرین‌کن‌ها تا پایان سال بدست خواهد آمد ۳۳۰ هزار مترمکعب آن به دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود.

۲ مرداد/  بهره‌برداری از ۳ طرح ملی وزارت جهادکشاورزی با  ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

در پانزدهمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی و در ادامه پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید» کاروان افتتاح پنج‌شنبه‌ها به استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان رسید و رییس جمهوری دستور آغاز بهره‌برداری از سه طرح بزرگ و ملی وزارت جهادکشاورزی را با سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را صادر کرد.

در این سه طرح بزرگ ملی، در مجموع  ۸۱۵ پروژه در قالب برنامه بزرگ و کشوری شامل بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار در سراسر کشور تعریف شده است که با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است و تغییر الگوهای کشت و متد آبیاری‌ از حالت سنتی به صنعتی از اقدامات و رویکردهای اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی است.

بر اساس آمارها در حالی که در آغاز دولت یازدهم محصولات کشاورزی  ۹۷ میلیون تُن بوده، امروز محصولات کشاورزی حدود ۱۳۰ میلیون تُن است که حاکی از رشد ۳۲ درصدی این بخش است. این مهم عمدتا با بهره‌وری و تغییر نحوه کشت و آبیاری این دستاورد حاصل شده است.

گزارش‌ها و ارزیابی شاخص‌های بهره‌وری نشان می‌دهد که راندمان آب از  ۳۹ درصد در آغاز دولت یازدهم به ۴۵ درصد است؛در حالی که پیش از دولت یازدهم، برای تولید کمتر از یک کیلو (۹۲۰ تا۹۳۰ گرم) محصول یک مترمکعب آب مصرف می‌شده است؛ اما در حال حاضر با مصرف هر یک مترمکعب آب، در حدود یک‌ونیم کیلو (۱۴۵۰ گرم) محصول تولید می‌شود که معنای مصرف صحیح آب است و تایید این مطلب است که کشور در یک مسیر درست علمی در بخش کشاورزی در صرفه‌جویی آب، از ۸.۶ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی، به ۱۴میلیارد مترمکعب رسیده است.

آمار نشان می‌دهد کشت گلخانه‌ای در سال ۹۲، حدود ۸ هزار هکتار بوده و امروز این ۸ هزار به حدود ۱۹ هزار هکتار (بیش از دو برابر) رسیده است و دولت برنامه‌ریزی کرده است که این سطح را  به ۲۳ هزار هکتار برساند.

۹ مرداد/ بهره‌برداری از ۵ طرح ملی وزارت صمت با ۵۶هزار و ۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری

در شانزدهمین هفته افتتاح‌ها، استان‌های فارس، خوزستان و مازندران در پویش «تدبیروامید برای جهش تولید» میزبان رییس جمهوری بودند. در این هفته با دستور رییس جمهوری پنج طرح بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت را با سرمایه‌گذاری ۵۶ هزار و ۸۰ میلیارد ریال به بهرده برداری رسید.

آغاز بهره‌برداری از پنج طرح توسعه تولید انواع تخته MDF شرکت آرین شیمی در استان مازندران‌، طرح‌های سیلوی فلزی ۳۰ هزار تنی اقلید و سیلوی فلزی ۴۰ هزار تنی داراب، طرح تولید کربنات سدیم کاوه در استان فارس و طرح تولید شمش و میلگرد مجتمع فولاد روهینا جنوب در خوزستان، برای یکهزار و ۶۶۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرد.

۱۶ مرداد/ آغاز بهره‌برداری از ۳ طرح ملی وزارت نفت با هزار و ۵۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری

کاروان پنجشنبه های افتتاح در هفدهمین هفته برای آغاز سه طرح بزرگ در حوزه نفت با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۵۷۰ میلیون دلار توسط بخش خصوصی به استان‌های بوشهر و لرستان رسید و رییس‌جمهوری در چارچوب برنامه «جهش دوم» وزارت نفت، بهره‌برداری از پروژه‌های متانول کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در استان بوشهر و پروژه تولید کاتالیست در استان لرستان را صادر کرد. بهره برداری از این طرحها برای ۲ هزار و ۱۱۰ نفر نیز به طور مستقیم اشتغال پایدار ایجاد می کند.

جلوگیری از خام‌فروشی از شعارها و راهبردهای تمامی دولت‌های پس از انقلاب بوده است. یکی از راهکارها برای دستیابی به این مهم توسعه پترشیمی کشور بوده است. در سال ۷۶ ارزش کلِ تولید پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار بوده، در آغاز دولت تدبیر و امید (سال ۹۲) حدود ۱۱ میلیارد دلار بود و با برنامه جهش دوم، تولید کشور در پتروشیمی ۲ برابر می شود.

  سامانه صدور و تمدید مجوز تاسیسات گردشگری در کشور راه اندازی شد

افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۹۹ از مهمترین برنامه‌های دولت است که البته ۴ طرح در پنج ماه اول سال افتتاح شده و ۱۳ طرح باقی مانده است که ریل‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های «جهش سوم» است و تولید پتروشیمی را در نهایت از ۲۵ میلیارد دلار به ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند، این به معنای یک تحول بزرگ در کشور است.

۲۳مرداد/ بهره‌برداری از طرح توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی با یکهزار و  ۷۷۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

هجدهمین هفته کاروان افتتاح طرح‌های ملی در نواحی مرزی کشور در استان‌های کرمانشاه و ایلام به بهره برداری از طرح های مشترک دو وزارتخانه نیرو و جهادکشاورزی در حوزه منابع آب و خاک، اختصاص یافت.

افتتاح سامانه انتقال آب و شبکه‌های اصلی و تأمین آب اراضی استان‌های ایلام و کرمانشاه با اجرای وزارت نیرو، افتتاح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و سامانه‌های نوین آبیاری استان کرمانشاه به مساحت ۲۱ هزار و ۵۹۰ هکتار و همچنین افتتاح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی و پروژه کنجانچم در استان ایلام به مساحت ۱۵۰۰ هکتار، طرح هایی است که به دستور رییس جمهوری انجام شد که با سرمایه گذاری یکهزار و  ۷۷۳ میلیارد، پیش بینی شده است که برای ۹۲۴۰ نفر اشتغال ایجاد شود.

آبادانی مناطق مرزی؛ آرزویی که محقق شد

استان‌های غربی کشور مانند ایلام و کرمانشاه با وجود ظرفیت‌های بی‌بدیل در بخش‌های کشاورزی و نیروی انسانی تاکنون آن طور که باید و شاید نتوانسته‌اند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند. یکی از مهمترین موانع تحقق این امر نبود سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی بوده است که اکنون این مهم محقق شده است. نکته مهم دیگر اینکه این مناطق به واسطه همسایگی با عراق بعنوان یکی از بازارهای مهم صادراتی ایران می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در مناطق مرزی در طول بعد از انقلاب، تا ابتدای دولت یازدهم ۲۸ سد، و از آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون ، ۲۴ سد جدید احداث شده است. سدها بعنوان واحدهای تولیدی بزرگ زمانی به بهره‌برداری کامل می‌رسند که شبکه‌های اصلی و فرعی آبرسانی اراضی پایاب سدها تکمیل شده باشد؛در واقع احداث خطوط انتقال آب از مهمترین عوامل توسعه‌بخش کشاورزی محسوب می شود.

یکی از شگفتی‌های مهندسی کشور در زمینه انتقال آب، «تونل نوسود» است که در دولت یازدهم آغاز و قسمت اخیرش در دولت دوازدهم به اتمام رسید. برای تکمیل این پروژه در سال ۹۳ با موافقت رهبر معظم انقلاب، ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شد.

در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار از این اراضی افتتاح شده و قرار است وزارت جهادکشاورزی با همکاری وزارت نیرو ۵۰هزار هکتار را تا پایان سال افتتاح شود.خبر خوب اینکه اجرای طرح‌های توسعه آبی و خاکی تولید محصولات کشاورزی در این مناطق ۴ برابر کرده است.

خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت و تنوع غذایی و اجرای طرح های آبی که منجر به استفاده از زمین به ۲ یا ۳ نوبت در سال می شود، نشان از اهمیت اجرای طرح های آبی در کشور به خصوص در مناطق مرزی است؛ البته  دولت علاوه بر توسعه آبیاری مدرن بر تغییر سبک کشاورزی و حفاظت از منابع خاک نیز تاکید داشته و حفاظت از منابع آب و خاک، مهمترین برنامه های دولت در  ۷ سال اخیر بوده است.

۳۰ مرداد / بهره‌برداری و رونمایی از دستاوردهای ملی صنعت دفاعی

آخرین پنجشنبه مرداد، در آستانه روز صنعت دفاعی (۳۱ مرداد) و در نوزدهمین هفته از افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی کشور، با دستور رییس جمهوری تعدادی از دستاوردهای ملی در حوزه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای رونمایی شد و به بهره‌برداری رسید.

رونمایی از نمایشگاه دستاوردهای اقتدارآفرین پهپادی، افتتاح خط تولید موتور ملی توربوجت سبک (اوج)، رونمایی از موشک بالستیک شهید حاج قاسم و موشک کروز شهید ابومهدی و رونمایی از موتور توربوفن سبک (جهش)، از جمله دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که با دستور رییس جمهوری رونمایی شد.

با افتتاح خط تولید موتور ملی توربوجت سبک، جمهوری اسلامی ایران در بین ۸ کشور محدود تولیدکننده موتور هواپیمای جنگنده قرار گرفته است.

علاوه بر این موشک بالستیک حاج قاسم که در این مراسم رونمایی شد، قادر است در زمان بسیار کوتاهی آماده‌سازی و شلیک شده و با توجه به سرعت بالای حرکت و ‌مقطع کاهش یافته راداری بدون دیده شدن، اهداف تعیین شده را تا شعاع ۱۴۰۰ کیلومتری با دقت نقطه زنی مورد اصابت قرار دهد.

تولید موتور توربوفن سبک نیز یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه در حوزه موتورسازی کشور است که این مهم به صورت بومی با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور و توان علمی و پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور محقق گردیده است.

موشک کروز شهید ابومهدی نیز از خانواده موشک‌های سومار و ‌هویزه می‌باشد که دارای برد پروازی ۱۰۰۰ کیلومتر و ‌توانایی انهدام یا آسیب رساندن جدی به شناورهای با تناژ ۳هزار تن و بالاتر را دارد.

ارتقای صنعت دفاعی ایران به رده چهاردهم جهانی

صنعت دفاعی ایران در چهار دهه اخیر با انواع و اقسام تحریم‌ها مواجه بوده است همین امر باعث شده ایران برای تهیه ملزومات دفاع از خود روی پاهای خود بایستد در واقع متخصصان صنعت دفاعی از تحریم‌های ظالمانه فرصت‌سازی کردند و یک صنعت دفاعی بومی کارآمد را پایه‌گذاری کردند.

طی ماه‌های اخیر آمریکا تلاش‌های مذبوحانه‌ای برای جلوگیری از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران انجام داد که با درایت نظام تصمیم گیری ایران این تلاش‌ها در نشست اخیر شورای امنیت شکست خورد. افتتاح‌های نوزدهمین پنجشنبه در حوزه دفاعی، نشان داد صنعت دفاعی ایران چه با تحریم و چه بدون آن حرکت رو به رشد خود را ادامه می دهد. دولت با تلاش‌های گسترده در زمینه سلاح‌های راهبردی بازدارنده و پدافندی تلاش‌های گسترده‌ای قدم به قدم با صنعت دنیا در حال پیشرفت است، به طوری که در ۶ سال گذشته، ایران از جایگاه بیست و سوم دنیا به جایگاه چهاردهم دست پیدا کرده است.

بر اساس گزارش‌هایی که روز گذشته (پنجشنبه)ارائه شد، در یک و نیم سال گذشته در موشک کروز پیشرفت‌های خیلی قابل ملاحظه‌ای داشته ایم، برد کروز دریایی از ۳۰۰ به ۱۰۰۰ کیلومتر یعنی بیش از ۳ برابر شده است، که نشان می‌دهد صنعت دفاعی کشور در مسیر تولید و خودکفایی قرار گرفته است.

آسمان امن؛ استراتژی بازدارندگی

رییس جمهوری دیروز بر ضرورت توسعه «صنعت پهپادی» کشور، سیستم «پدافندی و راداری» کشور برای ایجاد «آسمان امن» تاکید کرد و گفت: «استراتژی جمهوری اسلامی ایران، بازدارندگی و دفاعی است استراتژی تهاجم نداریم و نمی‌خواهیم جایی را اشغال کنیم. نمی‌خواهیم به ملتی صدمه بزنیم، همسایگان ما باید مطمئن باشند، قدرت دفاعی ایران به نفع آنها است. ما از قدرت دفاعی‌مان به نفع دوستان‌مان استفاده خواهیم کرد و علیه دوستان‌مان هیچ گاه استفاده نخواهیم کرد.»

شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها؛ خار در چشم دشمنان

حدود یک سال به پایان عمر کاری دولت دوازدهم زمان باقی مانده است؛ خدمت‌رسانی به مردم، رفع مشکلات جامعه و تحقق وعده‌ها مانند تمام هفت سال گذشته در کشور جریان دارد، و اکنون ساعت ها و روزها نقش متمایزتری در این مسیر ایفا می کند، از همین رو رییس جمهوری «از شنبه تا پنجشنبه» هر هفته را تکرار سریالی پرتکاپو برای دولت می داند و می گوید « جلسات شنبه‌ها تا زمانی که کرونا وجود دارد، ادامه می یابد و اگر کرونا تمام شد برنامه شنبه‌ها تعطیل می‌شود، اما برنامه پنجشنبه های افتتاح تا پایان سال و در سال آینده تا پایان دولت ادامه خواهد یافت.»

افتتاح طرح های بزرگ ملی در هر پنجشنبه نشانگر آن است که کشور و دولت در مسیر تولید و توسعه در حرکت است و به قول رییس جمهوری « برنامه های شنبه و پنجشنبه هر هفته، خاری در چشم دشمنان اسلام و ایران شده است.» 

افتتاح و رونمایی از طرح‌های زیربنایی و ملی در حوزه‌های کشاورزی، نیرو، صنعت و معدن و صنایع دفاعی در پنجشنبه‌های هر هفته، بیانگر خودکفایی و خوداتکایی کشور است و نشان می دهد دولت با تمام توان برای تحقق وعده‌ها و برنامه های خود، استوار ایستاده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)