برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ساخت اولین مدل مینیاتوری عملیاتی از قلب انسان

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری ساینس، این ارگانوئید با استفاده از یک چارچوب از سلول‌های بنیادی ساخته شده است که محیط رشد قلب در جنین را شبیه‌سازی می‌کند.
ارگانوئیدها که در واقع مدل‌هایی مشابه اندام‌های انسان هستند، ساختارهای سه‌بعدی خودسامان از سلول‌هایی هستند که ویژگی‌ها و ساختار اندام اصل را تا حد زیادی شبیه سازی می‌کنند و گزینه مناسبی برای آزمایش انواع روش های درمانی محسوب می‌شوند.

دانشگاه ایالت میشیگان واقع در آمریکا در این فناوری از یک فرآیند زیست مهندسی استفاده کردند که با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی، قادر است یک نمونه مینیاتوری از قلب را در طول چند هفته شکل دهد. این سلول‌های بنیادی از افراد بالغ و با رضایت آن‌ها گرفته می‌شود و در نتیجه بدون هرگونه مشکل اخلاقی تحصیل می شود.
در این فرایند، سلول‌های بنیادی به انواع مختلف سلول‌های موجود در قلب تبدیل می‌شوند و پس از تولید مثل، ساختار قلب ر ا شبیه‌سازی می‌کنند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می‌شوند و حدود ۸۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی با اتخاذ شیوه سالم زندگی و فعالیت بدنی قابل اجتناب هستند.
فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه محسوب می‌شوند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  سامانه های ناهماهنگ، گلوگاهی برای توزیع کالاهای اساسی است