برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فناوری و نوآوری‌های حوزه معدن توسعه می‌یابد

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی ریاست جمهوری، امروز دوم شهریورماه این تفاهم‌نامه‌ همکاری توسط مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی و مدیرعامل مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش امضا شد.

بنابر این گزارش تاسیس مرکز نوآوری و فناوری معدن در جزیره کیش، به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاب‌ها از اهداف تفاهم نامه مذکور است.

مدیر طرح توسعه نو آوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی ، در این نشست که گفت: همکاری‌های مشترک برای توسعه زیست‌بوم فناوری‌های معدن و صنایع معدنی، آموزش و توسعه زیرساخت‌های ترویجی و تحقیقاتی این حوزه از اولویت‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به کمک ظرفیت ایجاد شده بر بستر زیست‌بوم نوآوری دنبال می‌کند.

کامبیز مهدی زاده حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و مراکز نوآوری راهبردی را که می‌تواند گذار از خام‌فروشی و خلق ارزش افزوده را رقم بزند مورد تاکید قرار داد و افزود: استارتاپ‌های موفق و ارزش‌آفرین نمونه‌ای بارز از اثرمندی تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد درون‌زا به یاری زیست‌بوم نوآوری هستند. 

وی  با اشاره به ظرفیت‌های ارزنده جزایر خلیج فارس در حوزه زمین‌شناختی، معدن و صنایع دریایی افزود: این ظرفیت بالقوه با کمک ایده‌های نوآور جوانان خلاق و کارآفرین می‌تواند به خلق ارزش افزوده، کارآفرینی و توسعه پایدار منجر شود.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، گفت: زمانه ارزیابی کشورها بر اساس تعداد کارخانه‌ها و میزان خام‌فروشی گذشته و اکنون، خلق نوآورانه و اشتغال بر مبنای دانش و فناوری، معیار اصلی توسعه است. در همین راستا سعی داریم تا با ایجاد زیست‌بومی برای بروز خلاقیت‌های جوانان دانش‌آموخته، ضمن توسعه فضای کسب و کار دانش‌بنیان ظرفیت‌های مغفول را به ویژه در حوزه صنایع معدنی شکوفا کنیم.

توسعه و فرهنگسازی ظرفیت‌های دانش‌بنیان بر بستر جزیره کیش

در این نشست، مسعود توفیقی مدیرعامل و رییس هیأت مدیره مؤسسه آموزشی علوم و فنون کیش، نیز در سخنانی فت: نشان دانش‌بنیان و فناور شدن به یک افتخار برای صنایع و کسب‌وکارها بدل شده است و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یک الگوی حرکتی در جامعه حائز اهمیت است.

  نقش موثر دانشگاهیان در جلوگیری از خروج ارز در زمانه تحریم

توفیقی، گفت: در حال حاضر 34 واحد فناور در برج فناوری کیش استقرار یافته‌اند و  167 درخواست استقرار نیز در حال بررسی است. این استقبال ناشی از ظرفیت‌های بسیار خوب منطقه آزاد کیش برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور، به عنوان یک مدل منحصر به‌فرد توسعه در جنوب کشور است.

وی افزود: به یقین اقتصاد دانش‌بنیان با توجه و تمرکز بر اقتصاد جزایر، سواحل و دریاها می‌تواند پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

هدف تفاهم‌نامه توسعه فناوری‌های معدنی

بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تسهیل شرایط و فرآیند اخذ مجوز های مورد نیاز و تاییدیه‌های دانش بنیان، تجاری‌سازی طرح های موفق و صادرات محصولات استارتاپ های معرفی شده را در دستور کار قرار می‌دهد. همچنین معرفی و ارزیابی طرح های فناورانه و پروژه های پژوهشی کاربردی حوزه معدن برای استقرار و بهره‌برداری از امکانات مرکز فناوری و نوآوری و نیز حمایت از پروژه های کاربردی با هدف توسعه فناوری ، بازار حوزه های زمین شناسی، معدن و صنایع از دیگر وظایف این معاونت خواهد بود.

مؤسسه آموزشی علوم و فنون هوانوردی نیز فضای کافی را برای راه اندازی مرکز فناوری و نوآوری معدن و صنایع معدنی اختصاص خواهد داد و در برگزاری رویدادها و نمایشگاه های تخصصی  مشارکت خواهد کرد. تلاش در جهت جلب مشارکت و تشویق به سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی در اجرای ایده ها و طرح های نوآورانه و فناورانه برای تسهیل فرآیند فروش محصولات خروجی در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای برای تقویت ظرفی استارتاپ‌ها از دیگر وظایف این مؤسسه بر مبنای تفاهم‌نامه همکاری است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)