برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تجارت ۳ میلیار دلاری ایران با کشورهای همسود در سال ۹۸

به گزارش روز دوشنبه گمرک ایران، «سیدروح اله لطیفی» با بیان اینکه ایران در سال ۹۸ بالغ بر یک میلیارد و ۷۵۱ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۹۶۷ دلار برابر با چهار میلیون و ۷۹۳ هزار و ۵۱۲ تن کالا به مجموعه کشورهای همسود(CIS) صادرات داشته است، تصریح کرد: در سال ۹۷ مجموع صادرات ایران به کشورهای همسود ۷۵۲ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۱۷۵ دلار بود که افزایش بیش از یک میلیارد دلاری را نشان می دهد.

لطیفی خاطر نشان کرد: میزان واردات ایران از کشورهای همسود بالغ بر سه میلیون و ۱۷۱ هزارو ۶۲ تن کالا برابر با یک میلیارد و ۵۴۶ میلیون و ۴۵۵ هزارو ۹۷۹ دلار بوده است که به نسبت سال قبل خود کمتر از ۱۰ درصد کاهش داشته که بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۹ دلار بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک خاطرنشان کرد: بیشترین مقاصد صادراتی ایران در بین کشورهای همسود CIS به روسیه با بیش از ۴۵۷ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با بیش از ۴۲۹ میلیون دلار و  ارمنستان با ۲۳۱ میلیون دلار است و این در حالی است که اصلی ترین شرکای ایران در بین کشورهای همسود در واردات روسیه با بیش از یک میلیارد و۱۷۰ میلیون دلار، ازبکستان با ۱۴۷ میلیون دلار و قزاقستان با ۱۰۴ میلیون دلار هستند.

لطیفی با تشریح علت اهمیت تجارت با مجموعه کشورهای  CIS گفت: اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود (CIS) که در سال ۱۹۹۱ توسط روسیه و ۱۱ جمهوری دیگر که در گذشته بخشی از شوروی سابق بودند تشکیل شد. این سازمان در زمینه های اقتصادی، دفاعی و سیاست خارجی فعال است و دلیل اصلی ایجاد این پیمان فرا منطقه ای حفظ پیوندهای فرهنگی،تاریخی ، سیاسی و اقتصادی بوده است که پیش از این در چارچوب شوروی سابق وجود داشت.

  وزیر جهاد کشاورزی: مرغ کیلویی ۱۸ و ۵۰۰ در تمام فروشگاه‌ها موجود است

وی افزود: اعضای کشورهای CIS از امتیازات ویژه حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی یکدیگر استفاده می کنند و همه این کشورها مالیات ۲۰ درصد را دریافت می کنند و میزان تجارت بین کشورهای CIS بالغ بر۱۴۲ میلیارد دلار است  همچنین نفت، گاز، زغال سنگ، مس، نیکل، سرب، آلومینیوم، روی، منگنز، طلا، نقره، آهن و اورانیوم از منابع معدنی و سنگ های قیمتی است که در این کشورها یافت می شوند.

لطیفی افزود: مزیت های اقتصادی کشورهای CIS در بخش های انرژی، توسعه ترانزیت به ویژه در کریدور شمال- جنوب و کریدور شرق- غرب که در این منطقه با یکدیگر تلاقی دارند و صدور خدمات فنی و مهندسی قابل توجه است.

کشورهای CIS یا همسود شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به‌عنوان عضو و ترکمنستان به‌عنوان عضو ناظر هستند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)