برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دستگاه پاکسازی ویروس و باکتری برای اماکن عمومی تولید شد

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آوزش ایرنا از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران موفق به ساخت و تولید دستگاه از بین برنده ویروس با استفاده از ازن شدند.

امیرحسام آقایی مدیرعامل شرکت در این خصوص گفت: دستگاه «ازن ژنراتور» در زمان شیوع اپیدمی کرونا برای ضد عفونی کردن هوا و سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به کارکرد دستگاه ازن ژنراتور گفت: دستگاه ازن ژنراتور، اکسیژن موجود در هوا را طی فرآیندی تبدیل به گاز ازن می‌کند و گاز ازن مولکول‌ها را اکسید می‌کند؛ در ادامه بو و میکروارگانیزم‌هایی مانند ویروس، قارچ و باکتری به واسطه این گاز ازن از بین می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه ازن یکی از قوی‌ترین ضد عفونی کننده ها در جهان به شمار می‌رود، افزود: این ویژگی ازن باعث شده که از آن به عنوان ماده‌ای برای تصفیه در زمینه‌های مختلفی مثل تصفیه فاضلاب شهری، تهیه آب آشامیدنی، صنایع غذایی، صنایع کاغذ و نساجی استفاده شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: گاز ازن در غلظت بالا برای انسان مضر است و به همین علت روی دستگاه، تایمری نصب کرده‌ایم که با تنظیم آن بتوان هوا و سطوح را بدون حضور افراد ضد عفونی کرد؛ با تنظیم تایمر، رأس ساعت تعیین شده گاز ازن در محیط منتشر شده و پس از استریل کردن خاموش می‌شود و عمل ضد عفونی سطوح و محیط را انجام می‌دهد.

آقایی با اشاره به میزان ضدعفونی این دستگاه در مدت زمان معلوم گفت: این دستگاه با انتشار گاز ازن با غلظت ۲۵ ppm می‌توان در مدت زمان یک ساعت ۱۰۰ متر مربع را ضد عفونی کند. با توجه به اینکه گاز ازن دارای نیم‌عمر بوده، پس از چندساعت مجدداً به اکسیژن تجزیه می‌شود.

  امروز در جنگ اقتصادی نیاز به فرهنگ دفاع مقدس داریم

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این دستگاه در راستای از بین بردن انواع ویروس، باکتری، کپک، قارچ، از بین بردن انواع ترکیبات آلی فرار (VOCs) موجود در هوا مانند فرمالدهید، بنزن، هیدرازین، از بین بردن بو باقی مانده و نامطبوع سیگار و انواع دخانیات (SHS deodorizer) ، حذف فوری بو و دود از فضا استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: از این دستگاه می‌توان در محل‌هایی مانند منزل، هتل، دفتر کار، اتومبیل، فروشگاه، رستوران، بانک، فرودگاه، ترمینال، سالن ورزشی استفاده کرد.

آقایی با بیان اینکه این دستگاه تاییدیه های لازم برای تولید را اخذ کرده است، بیان کرد: این محصول در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به تولید رسیده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)