برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ظرفیت پذیرش کنکورهای ۹۹

بعد از هر نوبت برگزاری کنکورهای ۹۹، ظرفیت پذیرش این آزمون ها از سوی رییس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد. بر این اساس در کنکور دکتری سال جاری، به طور کلی ۲۴ هزار نفر در دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی پذیرفته می شوند. ظرفیت پذیرش کنکور دکتری ۹۸ در دانشگاه های دولتی تعداد ۱۴ هزار و ۳۸۰ نفر بود که این آمار امسال ۱۴ هزار و سه نفر اعلام شد. باقیمانده ظرفیت ۲۴ هزار نفری دکتری نیز با عدد ۱۰ هزار نفر به دانشگاه آزاد تعلق دارد.

در این زمینه ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز روز دوشنبه به ایرنا اعلام کرد که ظرفیت های کنکور دکتری و کارشناسی ارشد در مقایسه با سال قبل تفاوتی ندارد، با این حال ظرفیت های نهایی اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، کنکور دکتری ۹۹ امسال با کاهش تعداد داوطلبان در فرایند ثبت نام مواجه بود. رییس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره به ایرنا گفت: وقتی ورودی کنکور کارشناسی کاهش می یابد ۲ سال بعد انتظار کاهش تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد را هم باید داشته باشیم؛ این مسأله در مورد کنکور دکتری هم صدق می کند.

وی افزود: کاهش تعداد متقاضیان کنکور به صورت زنجیره وار ادامه دارد و با توجه به ظرفیت های در نظر گرفته شده تعداد داوطلبان پشت کنکوری کم می شود.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: بنابراین از ۲ تا سه سال گذشته انتظار افزایش داوطلب و دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی را نداشتیم و طبیعی است که تعداد داوطلبان کنکور دکتری و کارشناسی ارشد کاهش داشته باشد.

وی دلیل دیگر کاهش استقبال از کنکور دکتری را مساله اشتغال دانست و گفت: وقتی افراد متناسب با مقطع تحصیلی شغل مناسبی پیدا می کنند، معمولا تحصیل در مقطع بعدی را ادامه نمی دهند.
به گفته خدایی، استخراج کامل و دقیق علت این کاهش استقبال، به تحقیق بیشتر نیاز دارد.

ظرفیت کنکور سراسری

به گزارش ایرنا، پذیرش دانشجو در رشته های تحصیلی با آزمون و بدون آزمون برای سال ۹۸ به تفکیک گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی نیز بر این اساس بود که در گروه علوم ریاضی و فنی برای تمام دوره های با آزمون و بدون آزمون از جمله روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد، مجازی، پیام نور، غیرانتفاعی، مجازی غیرانتفاعی، فرهنگیان و محروم ۲۱۳ هزار و ۴۳۴ نفر ظرفیت اعلام شد.

  ساخت کاتالیست برای احیای مستقیم صنعت پتروشیمی در دانشگاه‌امیرکبیر

این ظرفیت سال گذشته در گروه علوم تجربی ۷۰ هزار و ۷۱۲ نفر و برای گروه علوم انسانی ۱۸۵ هزار و ۲۷۶ نفر بود؛ در گروه آزمایشی هنر ۲۰ هزار و ۲۱۱ نفر و برای گروه آزمایشی زبان های خارجی ۲۵ هزار و ۲۲۱ اعلام شد.

به طور کلی سال گذشته در آزمون سراسری ۷۶۷ هزار و ۴۷۲ داوطلب در تمام دوره ها وارد دانشگاه شدند که سهم دانشگاه های محروم از این پذیرش ها به طور کلی هزار و ۴۱ نفر بود. از این تعداد، ۱۲۸ هزار و ۲۹۲ نفر در دوره روزانه، ۲۵ هزار و ۹۸۷ نفر در نوبت دوم، سه هزار و ۲۹۱ نفر پردیس خودگردان، هزار و ۱۰۸ نفر در ظرفیت های مازاد، هزار و ۶۸۰ نفر در دوره های مجازی، ۳۵۹ هزار و ۷۱۰ نفر در دانشگاه پیام نور، ۲۱۸ هازر و ۳۲۵ نفر در دانشگاه های غیردولتی، سه هزار و ۴۸۰ نفر در مجازی غیرانتفاعی و در دانشگاه فرهنگیان ۲۴ هزار و ۵۵۸ نفر پذیرفته شدند.

پذیرش دانشجو در سال ۹۹ دوره های با کنکور ۱۵۴ هزار و در دوره بدون آزمون ۹۱۲ هزار نفر اعلام شد که این میزان نسبت به سال گذشته هیچ کاهشی به دنبال نداشته است.
 

ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد

کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مردادماه با رقابت بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب برگزار شد. سال گذشته در کنکور کارشناسی ارشد ۱۷۰ هزار نفر پذیرفته شدند و امسال ظرفیت پذیرش با احتساب دانشگاه آزاد ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

پیگیری های خبرنگار ایرنا از سازمان سنجش آموزش کشور حکایت از نهایی نشدن ظرفیت پذیرش دانشجو در این مقطع تحصیلی دارد.

بررسی ها نشان می دهد در شرایط شیوع ویروس کرونا در حوزه سلامت و بهداشت کشور، این مسأله تاثیری بر کاهش ظرفیت های پذیرش نداشته است؛ هر چند عده ای برخی پیشنهادات مبنی بر کاهش ظرفیت پذیرش برای کاستن از تعداد دانشجویان سال تحصیلی جدید را به وزارت علوم ارائه کرده بودند که این پیشنهاد مورد استقبال قرار نگرفت و ظرفیت ها به مانند سال گذشته در حال نهایی شدن است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)