برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رییس دانشگاه شیراز: سه نفر متخلف آزمون سراسری در استان فارس شناسایی شدند

حمید نادگران، دوشنبه در نشستی مجازی با خبرنگاران افزود: استفاده از هر وسیله‌ای شبیه تلفن همراه و یا دستگاه‌های اینچنینی در جلسات کنکور ممنوع است و کسانی که چنین وسایلی همراه داشته باشند، متخلف محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: در آزمون امسال، ۲ نفر با تلفن همراه خاموش و یک نفر با موبایل روشن در جلسه‌ امتحان حضور یافتند که این موضوع بی‌درنگ صورتجلسه شد، تلفن‌های همراه از متخلفان اخذ و سپس به آنها بازگشت داده شد و جز این سه مورد، موارد دیگری گزارش نشده است.

نادگران، کنکورهای مختلف را که در یک ماه اخیر در دانشگاه شیراز برگزار شد، طبق برنامه سازمان سنجش آموزش کشور دانست و آنها را موفق ارزیابی کرد.

او گفت: نتایج نهایی کنکور تا اواخر مهرماه یا اواسط آبان ۹۹ به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و دانشگاه شیراز آمادگی دارد به محض دریافت نتایج قطعی، ظرف مدت یک هفته، دانشجویان جدید را به ‌صورت مجازی نام‌نویسی و در اواین فرصت نیز کلاس‌های درس را آغاز کند.

کلاس‌های دانشجویان جدید اواسط آبان برگزار می‌شود

رییس دانشگاه شیراز، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم نهایتا تا اواسط آبان ماه ۹۹ کلاس‌های دانشجویان جدید برگزار شود، اظهار داشت: سه سناریو برای برگزاری کلاس‌ها در نظر داریم، حضوری، ترکیبی حضوری و مجازی و مجازی صرف که همگی براساس اعلام میزان شیوع بیماری و یا اعلام کاهش آن از سوی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا اجرا خواهد شد.

نادگران ادامه داد: از آنجا که دانشجویان جدید با محیط دانشگاه آشنا نیستند، در طول نیمسال برنامه‌هایی برای حضور آنان در محیط دانشگاه و آشنایی با استادان تدارک دیده شده است.

وی، همچنین به موضوع دفاع از پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری و اینکه به‌ صورت ترکیبی مجازی و حضوری انجام می‌شود، گفت: اعضای کمیته دفاع دانشگاه شیراز با حفظ پروتکل‌ها در جلسه حاضر می‌شوند و چنانچه مایل به حضور نباشند، امکان شرکت به ‌صورت مجازی برای آنان فراهم است، همچنین استادان خارج از استان یا کشور نیز به‌صورت مجازی در جلسات حاضر خواهند شد، علاوه بر این، حضور کسانی غیر از استادان و دانشجویان با ارائه یک لینک امکان‌پذیر است.

رییس دانشگاه شیراز، همچنین حضور دانشجویان غیربومی را در خوابگاه‌ها منوط به اعلام وضعیت کرونا دانست و بیان داشت: اگر آموزش به‌ صورت مجازی باشد، اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها موضوعیت ندارد و در این زمینه هیچ فرقی بین دانشجویان بین‌المللی دانشگاه شیراز با دانشجویان ایرانی نیست و آنان نیز پس از اعلام امکان حضور در کلاس‌ها می‌توانند به کشور بازگردند.

کرونا باری اضافه بر هزینه‌های دانشگاه تحمیل کرد

وی، با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی هیچ باری را از لحاظ مالی از روی دوش دانشگاه بر نداشته است، گفت: دانشگاه شیراز در طول مدت شیوع کرونا، مبالغ هنگفتی را صرف توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) دانشگاه برای برگزاری مطلوب کلاس‌های مجازی کرده است، به غیر از اینها، هزینه استاد و تمام عوامل برگزاری کلاس نیز کاهش نیافته بنابراین، نه‌ تنها با مجازی شدن کلاس‌ها صرفه‌جویی صورت نگرفت، بلکه هزینه‌های اضافه هم به دانشگاه تحمیل شد.

نادگران، با اشاره به اعمال تخفیف ۳۰درصدی شهریه برای دانشجویان شهریه‌پرداز این دانشگاه، بیان داشت: ۳۰درصد تخفیف برای دروس متغیر دانشجویان برای نیمسال جدید در نظر گرفته شده است؛ اما شهریه ثابت مشمول تخفیف نیست زیرا هزینه آن صرف زیرساخت مجازی دانشگاه می‌شود.

آزمون جامع دانشجویان دکتری، طبق برنامه بخش‌های دانشگاه شیراز انجام می‌شود

وی، درباره وضعیت اخذ آزمون جامع از دانشجویان مقطع دکتری نیز گفت: دانشجویان دکتری بعد از دوره آموزشی ۲ ساله باید آزمون جامع دهند و وارد دوره پژوهشی شوند، در حال حاضر بخش کتبی این امتحان در دانشگاه به‌ صورت حضوری و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود اما قسمت شفاهی آن بر عهده بخش‌ها گذاشته شده است.

رییس دانشگاه شیراز افزود: بخش‌های این دانشگاه موظف هستند به ‌صورت تک‌تک، حضوری یا مجازی بر اساس تمایل دانشجو، برنامه زمان‌بندی به دانشگاه ارائه دهند تا براساس آن اقدام شود.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه شیراز در طول دوران شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: از ابتدای همه‌گیری این بیماری، اقدامات بسیاری با همگامی و همفکری مقامات استان انجام شده و هنچنین هم‌افزایی بسیار خوبی بین دانشگاه و استانداری فارس در جریان است و در این زمینه کارگروهی علمی در ستاد استانی مقابله با کرونا به محوریت دانشگاه شیراز تشکیل شد.

  پای کرونا بر گلوگاه معیشت زنان فرشباف مازندران

او اظهار داشت؛ افزون بر این، کارگروه دیگری نیز برای انجام پژوهش‌هایی با محوریت دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی، استانداری فارس و معاونت علمی ریاست جمهوری شکل گرفته است.

به گفته نادگران، در همین زمینه تا کنون بیش از ۹۰ طرح پژوهشی به دبیرخانه این کارگروه واصل شده است که برخی از آنها آغاز شده است.

خبرهای خوش درباره تهیه واکسن کرونا در راه است

وی، درباره موضوع تهیه واکسن کرونا در دانشگاه شیراز نیز گفت: با ایجاد کارگروه تولید واکسن، پژوهشگران این دانشگاه تاکنون به نتایج مطلوبی رسیده‌اند و در این حوزه هم‌افزایی خوبی با معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار است و با حمایت‌هایی که صورت خواهد گرفت، سرعت فعالیت این کارگروه افزایش خواهد یافت.

رییس دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه تولید واکسن زمان‌بر و هزینه‌بردار است، ادامه داد: با وجود همه مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف وجود دارد، این کار با روحیه جهادی آغاز شده و تلاش دانشگاه برای سهولت بخشی به روند تحقیقات مجدانه ادامه دارد و امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم خبرهای خوبی درباره تهیه واکسن برای همه داشته باشیم.

رشد همه‌جانبه دانشگاه شیراز در دولت تدبیر و امید

نادگران در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه فعالیت‌های دانشگاه در دولت تدبیر و امید نیز اشاره کرد و بیان داشت: در بخش تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی در سال ۹۸ با افزایش۳۴۰درصدی از پنج تفاهم‌نامه به ۲۲ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های معتبر دنیا رسیدیم، همچنین در مورد قراردادهای پژوهشی داخلی شاهد ۱۰ درصد افزایش بوده‌ایم و در حال حاضر تعداد قراردادهای پژوهشی دانشگاه ۱۳۲ مورد است.

وی، در باره قراردهای پژوهشی بین‌المللی از افزایش ۴۰۰ درصدی سخن گفت و افزود: تعداد این قراردادها در سال ۹۸ چهار برابر شده است، همچنین دانشگاه شیراز در زمینه مگاپروژه‌های نفتی پیشرفتی درخور توجه داشته و هم‌اکنون ۶ مگاپروژه نفتی در دست اقدام دارد و در سال ۹۹ نیز ۲ طرح به مگاپروژه‌های نفتی اضافه شده و در مجموع کل قراردادهای این دانشگاه ۳۳۰ میلیارد ریال است.

نادگران ادامه داد: در زمینه اکتشافات و نوآوری‌های ثبت شده داخلی ۱۲ طرح، اختراعات ثبت شده بین‌المللی ۱۶ طرح و از نظر رتبه‌بندی جهانی در یک نظام رتبه ۶۰۰ تا ۷۰۰ و در نظامی دیگر رتبه ۳۰۰ تا ۴۰۰ متعلق به دانشگاه شیراز است.

رییس دانشگاه شیراز عنوان کرد: به تجهیزات‌های‌تک آزمایشگاه‌های مرکزی نزدیک به ۱۵۰ میلیارد ریال در یک فاز و ۱۰۰ میلیارد ریال در فازی دیگر اعتبار تعلق گرفت و این دانشگاه ظرف چهار سال گذشته در رتبه اول عرصه پژوهشی کشور بوده است.

وی، همچنین از ایجاد شرکت‌های شتابدهنده علوم انسانی در دانشگاه شیراز سخن گفت که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری در دست اقدام است.

نادگران افزود: در یک سال تحصیلی اخیر، دانشگاه شیراز در زمینه افزایش اعزام دانشجویان به خارج، بر اساس تفاهم‌نامه‌ها ۴۰۰درصد و در زمینه انتشار مقالات در مجله‌ها و نمایه‌های خارجی ۵۳ درصد رشد داشته است.

او گفت: همچنین در سال ۹۹ با وجود شیوع کرونا ۱۵ همایش علمی در دانشگاه شیراز برگزار شده و تعداد طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دارای کُد پژوهشی در این دانشگاه ۴۵ طرح است.

رییس دانشگاه شیراز در حوزه ارائه خدمات دانشجویی نیز به اجرای طرح همیار دانشجو اشاره و بیان کرد: در قالب این طرح، با حدود ۱۲هزار دانشجوی این دانشگاه تماس گرفته شد و جویای احوال آنها شدیم، همچنین وضعیت آموزش مجازی را از آنها پرسیدیم که درنتیجه دریافتیم ۵۰۰ دانشجوی این دانشگاه هیچگونه امکاناتی برای بهره‌مندی از کلاس‌های مجازی ندارند که مشمول مساعدت‌های دانشگاه شدند و برای تعدادی از آنان لوح‌های فشرده (سی دی‌های) آموزشی ارسال شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)