برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رونمایی از ۱۳ فرآورده دانش بنیان فناوری سلامت در شیراز

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  در آئین رونمایی از این محصولات با گرامیداشت هفته دولت گفت: با تلاش محققان، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکنون نزدیک به ۳۰۰ محصول در این دانشگاه رونمایی شده که سیزده محصول رونمایی شده امروز نیز در حوزه محصولات تجهیزات پزشکی، علوم دارویی، علوم مواد غذایی، سلول های بنیادی و محصولات فناوری مرتبط با حوزه سلامت است.

دکتر لطفی  با معرفی بیشتر این محصولات افزود: دستگاه تصفیه هوا با فیلترهای ذره گیر و بستر احیاپذیر ذغال فعال مخصوص سیستم HVAC ، سامانه جامع اُتیسم با هدف آموزش مهارت های پنج گانه به کودکان زیر هفت سال، افزایش درک کودکان و افزایش درک کلام کودکان، کیت تشخیصی عفونت قارچی چشم، بیوایمپلنت قرنیه، سبوس برنج فرآوری شده و دستگاه سیستم ایمن سازی و استریل کردن اشیاء در مقابل عوامل بیماری زا، پماد برای شقاق مقعد و شربت یبوست در زمینه بیماری های گوارشی از جمله محصولات رونمایی شده در این مراسم بود.

وی  مهمترین محور این رونمایی را تولید محصولات سلول های بنیادی عنوان کرد و ادامه داد: با استفاده از محصولات دانش بنیان سلول های بنیادی در آزمایشگاه ها می توان به تحقیقات مهم حوزه درمان سرطان در چهار محور بیماری های شایع و کنترل برخی از بیماری های مرتبط با حوزه سرطان کمک شایانی کرد.

لطفی درباره مراحل تولید این محصولات توضیح داد: تولیدات اولیه بیشتر محصولاتی که در این آیین رونمایی شد، آغاز شده، برخی به تولید انبوه رسیده و برخی دیگر نیز در حال پیگیری برای دریافت مجوز هستند.

رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز خود را متعهد می داند با حمایت و پیگیری صدور مجوزهای لازم این محصولات فناورانه را در اولویت دستور کار خود قرار دهد، از جوانان، دانشمندان و محققان استان خواست تا با مراجعه و استفاده از ظرفیت های دانشگاه به ویژه در مراکز رشد، به پرورش و بهره برداری ایده فناورانه خود پیرامون تولید محصولات مرتبط با سلامت مردم به ویژه در بحران کرونا بپردزاند.

  عملیات بندری در چابهار در دو سال اخیر رشد داشته است

وی در ادامه از تولید روزانه بین ۲۰ تا ۴۰ هزار ماسک نانو با قابلیت پیشگیری بیش از ۹۸ درصد در یکی از شرکت های دانش بنیان دانشگاه خبر داد و تاکید کرد: در کنار جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکی از دانشگاه های پیشرو در حمایت از ایده های فناورانه است و با پیگیری برای ساخت برج دوم فناوری در کنار برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) دانشگاه، در راستای تحقق این اهداف نیز تلاش می کند.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: برای اینکه از محصول فناورانه ای رونمایی شود، نیاز است از مسیر کارآزمایی های بالینی عبور کند و محصولات رونمایی شده در این آیین، کارآزمایی و آزمایش های اولیه را به درستی پشت سر گذاشته و ثبت اختراع شده اند.

عباس رضائیان زاده  ادامه داد: این محصولات با کارآزمایی بالینی، داوری شده و پس از تایید اولیه به صورت مقاله به چاپ رسیده و با آزمایش های مختلف به سمت تولید انبوه می رسند.

وی با تاکید بر این موضوع که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز شرایط را برای شرکت های نوپا، شرکت های دانش بنیان و جوانان خلاق و صاحب ایده های نو و فناورانه فراهم کرده و برای ثبت اختراع این محصولات به آنان کمک می کند، افزود: تمامی این محصولات با استفاده از فضا و امکانات مراکز رشد به این مرحله رسیده و در پارک علم و فناوری دانشگاه نیز فضایی برای فعالیت تا سقف پنج سال و بدون پرداخت مالیات در اختیار آنان گذاشته شده تا بتوانند در این عرصه رشد کرده و به شرکت های قدرتمندی تبدیل شوند.

شرکت سلول های بنیادی، فناوری اطلاعات و گیاهان دارویی و طب سنتی از جمله شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد دانشگاه بودند که در آیین رونمایی محصولات فناورانه حضور داشتند.

دوم تا هشتم شهریور ماه همزمان با سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر هفته دولت نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)