برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کسب رتبه چهارم نانوتکنولوژی جهان ثمره همکاری‌ها در دولت دوازدهم

سعید سرکار روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص فعالیت های نانویی در دولت دوازدهم افزود: در توسعه و پیشرفت نانو در کشور این ستاد همکاری فوق العاده ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها نقش خود را در توسعه فناوری نانو ایفا کرده و آنچه ما به عنوان دستاورد داشتیم، قطعا با همکاری دستگاه های مختلف بوده است.

وی افزود: الان ایران در زمینه نانوتکنولوژی در رتبه چهارم دنیا قرار دارد بعد از کشورهای چین، آمریکا و هند، که سه کشور پرجمعیت دنیا هستند، جمهوری اسلامی در عرصه نانوتکنولوژی بالاتر از تمام کشورهای اروپایی و پیشرفته است.

سرکار ادامه داد: همچنین در عرصه های دیگر شامل تبدیل علم به فناوری و فناوری به محصول نیز با توجه به اینکه یک آمار دقیق در عرصه جهانی وجود ندارد اما با رصدی که از سایر کشورها انجام می دهیم، دیده شده که در زمره کشورهای پیشگام در عرصه نانو هستیم.

وی بیان کرد: دستاوردهای خوبی در زمینه نانو در دولت دوازدهم داشتیم. به خصوص در شرایط پاندمی کووید ۱۹ در کشور، در عرصه نانوتکنولوژی، شرکت های دانش بنیان نانویی، فعالیت های فوق العاده موثری از تولید ماسک های ان ۹۵، مواد ضدعفونی کننده و دستگاه های ضدعفونی کننده هوا و دستگاه تشخیص سریع راس (ROS) کووید ۱۹ داشتند.

سرکار ادامه داد: دستگاه تشخیص سریع راس (ROS) ناشی از کووید ۱۹ یک کار بسیار ارزنده است. دستگاهی که با حسگرهای نانو کار می کند و برای اولین بار در دنیا مطرح شده است و یک کار بسیار سریع و موثر برای تشخیص افراد مبتلا به این ویروس با نصف هزینه نسبت به سایر شیوه های مرسوم است.

وی با اشاره به حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فعالیت های نانو در کشور گفت: ما با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعاملات سازنده ای داریم. حتی با اینکه از دو سال پیش بودجه ستاد نانو کاهش پیدا کرده اما تلاش داشته است تا همچنان کشور همگام با کشورهای پیشتاز در این زمینه به جلو حرکت کند.

  تمدید مهلت ویرایش محل آزمون دستیاری پزشکی تا ۳۰ تیر

سرکار یادآور شد: کاهش بودجه چیزی نبود که ما انتظار داشتیم. این امر شتاب حرکت ما را در فعالیت های مربوط به نانو کند کرده است و انتظار نداشتیم در شرایطی که ستاد و بحث نانوتکنولوژی کشور به این سطح رسیده است، با چنین شکی روبرو شود. به رغم اینکه رییس جمهوری خیلی بر بحث نانو تاکید داشتند اما در برخی از سازمان ها این بی‌تدبیری انجام شد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن تاکید بر لزوم تخصیص بیشتر بودجه افزود: بودجه ستاد توسعه فناری نانو برای سال جاری (۹۹) حدود ۷۰ میلیارد تومان است.

سرکار یادآور شد: راه برون رفت ایران از مشکلات اقتصادیی که با آن مواجه است، سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان است. نانوتکنولوژی می تواند یکی از رکن های موثر در اقتصاد دانش بنیان باشد، با این فناوری می توان صنایع را بروز و احیا کرد.

وی همچنین درخصوص فناوری نانو که از علوم جدید و طبیعت آن این است که در همه گرایش های تخصصی علمی می تواند وارد شود تصریح کرد: شیمی، فیزیک، مواد پلیمر، پزشکی، داروسازی و هر حوزه تخصصی می توانند به نانو تکنولوزی گرایش پیدا کنند و فعالیتهای خود را در بحث نانو توسعه دهند.

سرکار گفت: بودجه ستاد توسعه فناری نانو حدود ۷۰ میلیارد تومان است که امیدواریم بخش اعظمی از این بودجه اختصاص یابد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)