برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بومی‌سازی خدمات مشخصه‌یابی بانک‌های سلولی و حذف ویروس در کشور 

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، دکتر رامین فاضل مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بیوتکنولوژی در جمع خبرنگاران در این خصوص توضیح داد: یکی از مهمترین خدمات مشخصه یابی بانک های سلولی است؛ در بیوتکنولوژی فرآورده های دارویی یا مشتق از یک فرآیند زنده هستند یا توسط یک سیستم بیانی زنده تولید می شوند مثلا باکتری با یک تغییر ژنتیکی در آن، انسولین تولید می کند و انسولین انسانی از یک باکتری استخراج می شود. بانک سلولی که تولیدکننده فرآورده دارویی است، باید از جنبه های مختلف مورد آزمون قرار گیرد تا مراجع نظارتی مطمئن شوند که دقیقا این همان بانک سلولی مورد نظر است، آلودگی ندارد، توالی ژنتیکی آن درست است.

وی گفت: این شرکت مجموع این کارها را انجام می دهد و توانسته این روند را بومی سازی کند. تا پیش از این تمام نمونه ها به خارج از کشور برون سپاری می شد.

فاضل یادآور شد: این شرکت همچنین بررسی حذف یا غیرفعال سازی ویروس ها طی روند تولید داروها را انجام می دهد. هر دارویی که بر مبنای بیوتکنولوژی تولید می شود، با توجه به اینکه در تولید داروهای بیوتکنولوژی یک سلول داریم و آن سلول نیز یک ویروس میزبان آن است، پروسه های دارو در بیوتکنولوژی باید طوری باشند که حتما مراحلی برای حذف یا غیرفعال سازی ویروس در نظر بگیرند تا مطمئن شوند فرآورده نهایی فاقد هرگونه ویروسی است.

وی با اشاره به اینکه این پروسه نیاز به دانش فنی بالا دارد، یادآور شد: این شرکت پکیج های فوق را برای شرکت های دارویی حوزه بیوتکنولوژی ارایه داده است و تا پیش از این تمام این کارها به اروپا برون سپاری می شد ولی الان شرکت های داخلی این خدمات را از داخل دریافت می کنند.

فاضل یادآور شد: این شرکت دانش بنیان در زمینه تولید کیت های مختلف برای کنترل کیفیت داروهای بیوتکنولوژی بر مبنای روش های مولکولی نیز قدم برداشته است؛ به این صورت که کیت های مورد نیاز از سوی این شرکت تولید می شود و ما این کیت ها را به سازمان غذا و دارو یا شرکت های دارویی می فروشیم و آن شرکت در محل خود فرآورده دارویی را با کیت تولیدی ارایه شده تست می کند.

اجرای ۸ پروژه در شتابدهنده بیومیکس

وی با اشاره به اینکه یک شتابدهنده با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری توسط این شرکت راه اندازی شده است، بیان کرد: در حال حاضر هشت پروژه در هشت تیم متفاوت در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات تا کیت های تشخیصی، آزمون های حیوانی و کیت های کنترل کیفی به نام بومیکس فعالیت می کنند.

فاضل افزود: در این شتابدهنده یک مدل خاصی را شروع کردیم از این لحاظ که در این شتابدهنده ما منتظر این نشدیم که تیم با ایده به سراغ ما بیاید بلکه ما در شتابدهنده ایده دادیم و سرمایه اولیه برای راه اندازی را نیز در اختیار قرار می دهیم و تنها باید منابع انسانی این ایده ها تامین شود.

  زالی: نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با جدیت دنبال می‌شود

وی گفت: عموما شتابدهنده ها منتظر تیم هایی با ایده هستند تا به کار آنها شتاب دهند اما ما در این شتابدهنده منتظر ایده نبودیم بلکه افراد را جذب کردیم و ایده از سمت خود شرکت بوده و در اصطلاح فضای کارآفرینی، از آن به عنوان استارتاپ اتودیو نام می برند.

فاضل اظهار داشت: در این شتابدهنده سعی کردیم زبان مشترک دانشگاه و صنعت باشیم؛ عموما دانشگاه نمی داند صنعت چه می خواهد و صنعت نیز نمی تواند با دانشگاه به دلیل قوانین دست و پا گیر ارتباط برقرار کند. در حال حاضر سه فاز پیش شتابدهی، شتابدهی و پساشتابدهی تعریف کرده ایم که این هشت تیم در فاز شتابدهی قرار دارند.

تولید ۸ نوع کیت تولید داروی نوترکیب و کیت تشخیصی کرونا

فاضل با اشاره به اینکه این شرکت در زمینه تولید کیت نیز فعال است، گفت: با توجه به شیوع کرونا در کشور در اواخر بهمن ماه وقتی متوجه شدیم که ورود این ویروس به کشور گریز ناپذیر است، کار تولید کیت تشخیص کووید۱۹ در این شرکت شروع شد و اواخر فروردین ماه کار به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در تامین مواد اولیه و بسیاری از موارد در زمینه تولید کیت از فروردین ماه با مشکل مواجه شدیم، سرانجام این کیت تولید و در اختیار آزمایشگاه های کشور قرار داده شد.

فاضل بیان کرد: در حال حاضر ما هشت نوع کیت تولیدی برای تولید داروهای نوترکیب و یک کیت تشخیصی برای تشخیص ویروس کرونا تولید می کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: در حال حاضر دو دسته کیت برای تشخیص ویروس کووید-۱۹ عرضه شده است؛ یک دسته از این محصول، کیت‌هایی هستند که بر اساس حضور ویروس در بدن فرد پاسخ می‌دهند و از این طریق تعیین می‌کنند که فرد مبتلا به این بیماری شده است یا کیت‌های تولیدشده در این شرکت بر اساس نمونه‌هایی که از حلق و مخاط بینی گرفته می‌شود، می‌تواند حضور ویروس را در بدن فرد تشخیص دهد. این کیت‌ها با عنوان کیت‌های PCR شناخته می‌شوند.
وی ادامه داد: دسته دوم کیت‌هایی هستند که بر اساس واکنش بدن به ویروس عمل می‌کنند. دقت تشخیصی این کیت پایین است و از این رو کاربرد تشخیصی ندارد؛ چرا که داده‌های درستی ارائه نمی دهد، کیت های سرولوژیک صرفا نشان می‌دهد که فرد در مجاورت ویروس قرار داشته است یا خیر، کیت‌ها حتی نمی‌توانند نشان دهند که فرد بهبود یافته است یا اینکه این ویروس در بدن فرد وجود دارد یا خیر، در حال حاضر در این شرکت کیت های پی سی آر تولید می شود چرا که تولید هر نوع کیت دانش فنی خاص خود را دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)