برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

حفظ شانیت اماکن تاریخی، اولویت صندوق احیا در واگذاری‌هاست

 هادی میرزایی درگفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره روند تغییرات گذشته در ساختار صندوق گفت: صندوق  احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به استناد بند «ز» ماده ۱۱۴ قانون چهارم توسعه در سال ۸۴ تشکیل شد.  هدف از تشکیل این صندوق مرمت، احیاء و بهره‌برداری بناهای تاریخی و فرهنگی با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی بود.

میرزایی گفت: در ادامه این مسیر در سال ۹۶ به استناد قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی عنوان صندوق اصلاح و به صندوق توسعه تغییر پیدا کرد.  هدف از اصلاح این قانون، الزام صندوق به سه تکلیف در حوزه صنایع‌دستی و فرش دستباف،  حمایت و توسعه آن بود که به وظایف صندوق اضافه شد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تصریح کرد: این صندوق با محور حمایت، توسعه و ترویج از صنایع‌دستی و فرش دستباف از تأمین مواد اولیه تا بازار یابی و متعاقبا تأیید و اعطای مجوز کاربری و بهره بری مناسب از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور ادامه خدمت می دهد.

وی افزود: در حوزه صنایع دستی و فرش دستباف بنا به تکلیف ماده ۸ قانون حمایت، اساسنامه جدید صندوق در ۱۴ اردیبهشت سال جاری به تصویب هیئت دولت رسید و اکنون در مرحله تأیید شورای نگهبان قرار دارد و پس از آن تکالیف آن در حوزه حمایت و ترویج آغاز می شود.

میرزایی درباره موضوع مزایده  ۹۷ بنا که منجر به واگذاری مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی شد نیز مطرح کرد: تا قبل از تشکیل صندوق، رویکرد عمومی کشور  مرمت و احیای بناهای تاریخی با بهره‌گیری از ظرفیت منابع دولتی بود.

وی در ادامه به رویکردی دیگر در قانون برنامه چهارم توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: در این رویکرد، کشور و حاکمیت به این نتیجه رسید که یقیناً منابع دولتی، پاسخگوی حفاظت از ابنیه تاریخی نخواهد بود و نیاز به استفاده از ظرفیت بهره گیری از منابع غیردولتی با رعایت الزامات حفاظت‌محور وجود دارد.

۹۰  بنای تاریخی در آستانه مزایده

میرزایی در ادامه به مزایده‌های پیش روی صندوق اشاره و بیان کرد: به زودی ۹۰ بنای تاریخی در قالب ۸۱ مزایده به بخش خصوصی  واگذار می شود. تمرکز اصلی این مزایده تأکید بر حفاظت و اصالت  شأنیت بناها در تعیین کاربری و اعطای مجوزهاست.

  شناسایی سنت‌های فرهنگی هزاره چهارم قبل از میلاد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مطرح کرد: گاهی انتقادی درباره واگذاری بناهای تاریخی و تبدیل شدن آنها به سفره خانه می‌شود که به صورت عمومی این انتقادها وارد است، اما ملاک صندوق احیا در واگذاری‌ها حفظ شأنیت و حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی بوده است.

وی با توجه به نیازهای امروز کشور برای تأمین زیر ساخت‌های گردشگری بیان کرد: بناهای تاریخی فرهنگی مورد نظر به استثنای نفایس ملی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد تا بتوانند با بهره‌گیری از مشاوران ذی‌صلاح که سابقه حفاظت و مرمتی دارند، اقدام به بهره برداری کنند.

میرزایی با اشاره به نظر علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: در صندوق همواره  تأکید بر شفافیت در واگذاری و ایجاد بستر سالم برای رقابت سالم سرمایه گذاران داریم.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به ۷۸ مزایده اخیر صندوق گفت: در مزایده پیش‌رو که به طور متوسط در هر استان دو تا سه بنای تاریخی به مزایده گذاشته می‌شود تلاش داریم از ظرفیت حداکثر بخش خصوصی استفاده شود. البته بخش‌ عمومی نیز امکان حضور در مزایده را دارد؛ اما الویت صندوق بخش خصوصی است.

میرزایی با اشاره به نقدهایی که به اصل ۴۴ یا خصوصی سازی وارد می‌شود، گفت: عموم این نقدها می‌تواند در برخی از بخش ها صحیح باشد اما این که تمام این اصل را تحت تاثیر قرار بدهد، درست نیست.

مزایده؛ کاملاً شفاف، کاملاً سالم

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با اعلام این که مزایده در دو مرحله انجام می‌گیرد، افزود: در مرحله نخست ارزیابی‌های فنی و اقتصادی انجام ‌میَ‌شود و مرحله دوم بازگشایی پاکت حاوی  پیشنهادهای مالی است. هدف از این مزایده، ورود سرمایه گذار متعهد و متخصص است تا آنها بتواند اهداف صندوق مبنی بر حفاظت و مرمت هست را به درستی اجرایی کند.

وی در پایان، اظهار امیدواری کرد با برگزاری این مزایده شاهد حضور حداکثری بخش خصوصی باشیم تا ثروت میان‌نسلی برای نسل بعد حفظ شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)