برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آلاشت شهر ملی نساجی سنتی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مستقر در وزارت میراث فرهنگی سالی یک بار جلسه برگزار می‌ کند که در آن علاوه بر مسئولان ارشد میراث فرهنگی ، فرماندار، شهردار یا نمایندگان مجلسی که شهر یا روستای متقاضی ثبت ملی صنایع دستی در حوزه انتخابیه اشان وجود دارد گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت منطقه مورد نظر خود ارائه داده و از آن دفاع می‌کنند.

حسین ایزدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که در این نشست همچنین پیشنهاد تبدیل روستای سلیم‌آباد تنکابن به عنوان دهکده ملی سفال هم تصویب شد.

وی گفت که ارئه پیشنهاد شهر آلاشت از توابع شهرستان سوادکوه و روستای سلیم‌آباد واقع در شهرستان تنکابن به عنوان شهر و دهکده ملی صنایع دستی سال ۹۷ کلید خورد و پس از ۲ سال پیگیری اکنون به تصویب وزارت میراث فرهنگی رسیده است.
ایزدی تصویب این دو منطقه از استان مازندران را به عنوان جغرافیای ملی صنایع دستی قابل پیش بینی و مورد انتظار توصیف کرد و توضیح داد : منطقه آلاشت از دیرباز با نام جاجیم و گلیم‌هایش در ایران شناخته می شد و مهم ترین دلیل انتخاب این شهر به عنوان شهر ملی نساجی سنتی زنده بودن صنایع دستی در این منطقه است.
وی افزود : دلیل انتخاب روستای سلیم آباد تنکابن هم علاوه بر تداوم فعالیت کارگاه‌های سفالگری و فعال بودن هنرمندان این رشته در روستا ، پیشینه کهنی است که در سفالگری دارد و در کمتر منطقه‌ای از ایران چنین سابقه ای از سفالگری وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی مازندران مهم‌ترین مزیت تصویب این دو منطقه به عنوان جغرافیای ملی صنایع دستی را استفاده از اعتبارات نمایشگاهی و کارگاهی برای فعالان صنایع دستی و زنده نگه داشتن این رشته ها برشمرد.

وی از جمع آوری خرده فروشی و خیابان فروشی صنایع دستی در این ۲ منطقه خبر داد و گفت : در آینده نزدیک ساخت نمایشگاه های صنایع دستی در این مناطق آغاز می‌شود تا هنرمندان و تولیدکنندگان محصولات خود را در قالب نمایشگاه ثبت و عرضه کنند.
ایزدی جذب گردشگری بیشتر به منطقه را از دیگر مزیت های دستیابی به جایگاه ملی صنایع دستی دانست و افزود که ورود گردشگر سبب سرعت دادن به چرخه اقتصادی صنایع دستی در منطقه می شود و می تواند به احیای مجموعه صنایع دستی در حال فراموشی استان هم کمک کند.

  جنگلکاری ۵۶ هکتاری غرب پایتخت در مرحله پایانی

وی گفت : تشویق جوانان به پیگیری و اشتغال در رشته های صنایع دستی هم مزیت دیگری است که نباید از نظر دور داشت که در نهایت به افزایش اشتغال زایی در استان خواهد انجامید ضمن این که از مهاجرت جوانان جلوگیری کرده و حتی سبب مهاجرت معکوس به منطقه خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت که دستیابی این دو منطقه از استان به جایگاه ملی صنایع دستی بزودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

آلاشْت یکی از نادر شهرهای کوهستانی مازندران است که در جغرافیای شهرستان سوادکوه واقع شده و از کهن ترین شهرهای گردشگرپذیر و صنایع دستی مازندران محسوب می شود. این شهر به بافنده ها و بافته های جاجیم و گلیم معروف است و شهرت برون مرزی هم دارد. آبان ماه سال ۹۷ شهر آلاشت از سوی شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور، نشان جغرافیایی ملی جاجیم را دریافت کرده بود.

سلیم آباد نیز از روستاهای بخش مرکزی شهرستان تنکابن به شمار می‌رود که به دلیل جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و صنایع‌دستی به‌عنوان روستای هدف گردشگردی محسوب می شود. حفظ بافت سنتی معماری و قرار گرفتن در دامنه کوه به این روستا جلوه گردشگری خاصی بخشیده که صنایع دستی تکمیل کننده آنهاست. هنر سفالگری در روستای سلیم آباد و بین خانواده محبی که از خانوادن های قدیمی این منطقه هستند قدمتی حدود ۱۰۰ ساله دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)