برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رشد ۴۲.۲ درصدی بودجه وزارت میراث فرهنگی

ساسان تاجگردون در خصوص عملکرد یک ساله معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارتخانه با اشاره به تغییر وضعیت منابع هزینه‌ای و عمرانی وزارتخانه و دستگاه‌های وابسته طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیان کرد: مجموع اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی سال ۱۳۹۹ دستگاه اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از تغییرات در کمیسیون تلفیق مجلس، یکهزار و ۴۵۶ میلیارد تومان تعیین شد که این اعتبار به نسبت منابع ابلاغیه بودجه سال ۱۳۹۸ رشد ۴۲.۲ درصدی داشته است.

وی افزود:‌ همچنین مجموع اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی ستاد مرکزی و سایر دستگاه‌های وابسته وزارتخانه در قانون بودجه سال ۹۹ مبلغ یکهزار و ۵۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده است که نسبت به منابع ابلاغی سال ۹۸ با رشد ۳۹ درصدی همراه بوده است.

او با بیان اینکه با تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در قالب اعتبارات هزینه‌ای تغییرات محسوسی را شاهد بودیم، یادآور شد: در حوزه میراث‌فرهنگی علاوه بر منابع از پیش تعیین شده، با اختصاص و ایجاد فعالیت‌های جدید تحت برنامه تأمین، حفاظت، مرمت و معرفی میراث غیرمنقول، ناملموس طبیعی و فرهنگی متناسب با ساختار و اهداف تازه وزارتخانه مواردی مانند اجرای فرایندهای صدور و تمدید مجوزهای میراث‌فرهنگی، حفاظت، ساماندهی و کمک به احیای میراث‌طبیعی کشور، حمایت و پوشش بیمه‌ای مجموعه‌های تاریخی‌فرهنگی و طبیعی کشور پیش‌بینی شده است که این اقدام به عنوان یکی از مزایای بودجه سال ۹۹ در راستای توجه به قانون حمایت از مرمت و احیا بافت‌های تاریخی‌فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

جذب منابع ۲۰ مجموعه تاریخی و فرهنگی

معاون سرمایه‌ گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: با تشکیل ساختار هیئت امنایی در سال ۹۸، شاهد تحقق ۱۰۰ درصدی منابع پیش‌بینی شده از محل درآمدهای اختصاصی بوده‌ایم و موفق به جذب ۲۰ مجموعه تاریخی‌فرهنگی با رقم بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ برای وزارتخانه پیش بینی شده است.

او در خصوص برنامه‌های حوزه گردشگری به طراحی و معرفی برند ملی گردشگری و اجرای فرآیندهای صدور و تمدید مجوزهای گردشگری اشاره کرد و گفت: ‌توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصاد گردشگری همچنین توسعه گردشگری پایدار و الکترونیک، دو برنامه جدید اضافه شده در حوزه گردشگری محسوب می‌شوند که در آن‌ها موضوعات مهمی از قانون برنامه ششم مانند شناسایی، معرفی، ساماندهی و توسعه گردشگری جنگل‌ها و سواحل همچنین شناسایی و توسعه مقاصد جدید و کمتر شناخته شده گردشگری مورد تأکید قرار گرفته است.

تاجگردون درخصوص حوزه صنایع‌دستی بیان کرد:‌ حمایت از توسعه کاربرد فناوری‌های نوین در تولید محصولات صنایع‌دستی، ساماندهی و اجرای فرآیندهای صدور و تمدید مجوزهای تولید صنایع‌دستی و بیمه‌های اجتماعی شاغلان شناسه‌دار تحت برنامه احیا و رشد تولیدات صنایع‌دستی و برنامه توسعه گردشگری داخلی در دست اقدام قرار گرفت.

او تأکید کرد: افزایش اعتبارات توازن سهم ملی، تصویب طرح جدید عمرانی گردشگری چمشیر و تجهیز موزه منطقه‌ای فارس و ایجاد ردیف بودجه جدید از دیگر کارهای انجام شده از سوی این معاونت در سال گذشته بوده است.

صدور ۴هزار موافقت اصولی و مجوز برای ایجاد تأسیسات گردشگری

معاون سرمایه‌ گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص عملکردهای دفتر تسهیلات و تأمین منابع افزود: راه‌اندازی سامانه الکترونیک صدور موافقت اصولی و مجوز ایجاد، پایش اراضی دولتی واگذار شده به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری، صدور موافقت اصولی و صدور مجوز بیش از چهار هزار فقره موافقت اصولی و مجوز ایجاد بیش از ۲۳۰ پروژه تأسیسات گردشگری از جمله کارهای صورت گرفته این دفتر در یک سال اخیر بوده است.

  دست مصنوعی بایونیک با ۷ درجه آزادی در کشور تولید شد

او با اشاره به جذب بیش از ۱ میلیون دلار انواع سرمایه خارجی برای ایجاد تأسیسات گردشگری، عنوان کرد: بیش از  ۱۳۱میلیارد ریال از محل بند الف تبصره ۱۸ به طرح و پروژه‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص داده شد که منجر به اشتغال‌زایی مستقیم برای دو هزار و ۸۶ نفر شد.

تاجگردون اعلام کرد: در این یک سال موفق به پرداخت ۹ میلیارد و ۲۳۱  میلیون ریال تسهیلات از محل منابع اشتغال روستایی و عشایری به ۱۶ هزار و ۸۸ طرح و پروژه شدیم که برای ۲۷ هزار و ۹۶۵ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شد. همچنین پرداخت یک هزارو ۳۱۴ میلیارد ریال تسهیلات به ۴۲۳ طرح و پروژه از محل منابع اشتغال فراگیر که موجب اشتغال‌زایی دو هزار و ۳۷۷ نفر شد، از دیگر کارهای انجام شده است.

 او به پرداخت ۲ میلیارد و ۷۳۴ میلیون ریال تسهیلات به ۳۰۱ طرح و پروژه از محل منابع بهین‌یاب اشاره کرد و ادامه داد: ۲۴۲ پروژه به مبلغ ۳۶ میلیارد و ۱۵۶ میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شد که از این تعداد به ۶۶ پروژه از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات تعلق گرفت.

معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی به ۷۴ پروژه به مبلغ ۱۱۹ میلیون و ۶۲۳ هزار ریال در راستای حمایت از صنعت گردشگری، شروع عملیات اجرای ۴۵۶ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۸۱ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریال و بهره‌برداری از ۷۵۸ پروژه تأسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۶۵ هزار میلیارد ریال را از دیگر کارهای انجام شده از سوی دفتر تسهیلات و تأمین منابع برشمرد.

او با اشاره به عملکرد دفتر مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری، افزود: پیش‌نویس آئین‌نامه نحوه تشکیل اداره مناطق نمونه گردشگری در کمیسیون ذیل شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی بررسی و بانک اطلاعاتی مربوط به مناطق نمونه گردشگری، اردوگاه‌های گردشگری و اطلاعات زیرساختی پروژه‌های گردشگری بروزرسانی شد.

تاجگردون به تهیه بخشنامه برای مدیران کل استانی به منظور چگونگی نظارت بر فرایند مناطق نمونه گردشگری و شرایط تمدید موافقتنامه تأسیس اشاره کرد و گفت: ۴۸ منطقه که عملکرد نامناسب در حوزه مناطق داشتند را پیگیری و موافقتنامه تأسیس ۱۴ منطقه را لغو کردیم. همچنین به ۱۰ منطقه نمونه گردشگری اخطار داده شد.

 او ادامه داد: در سال ۹۸ به منظور ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در مناطق گردشگری اعتباری بالغ بر ۶۸۱ میلیون ریال تخصیص داده شد و در سال ۱۳۹۹ نیز به همین منظور اعتباری معادل ۵۸۷ میلیون و ۳۵۰ هزار ریال از محل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تاکنون مصوب شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بروزرسانی طرح اشتغال وزارتخانه در راستای تثبیت و ایجاد اشتغال در سال ۹۹ و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ۲۴۹ پروژه تأسیسات گردشگری در سال جهش تولید را از دیگر کارهای این دفتر برشمرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)